سال هاست که جنگ و اختلافات داخلی عامل اصلی مهاجرت از کشورهای همسایه شده است و کشور ایران در این بین میزبان پناهندگان همسایه خود بوده است.
کد خبر: ۴۵۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 06 July 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:به گزارش مقامات سازمان ملل از هر ۱۱۳ نفر در جهان یک نفر به صورت اجباری در کشور خود جا به جا و در هر سه ثانیه یک نفر به قصد پناهندگی و تامین نیازهای خانواده خود مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران  به عنوان چهارمین میزبان پناهندگان در دنیا به شمار می رود و پیش از حوادث سوریه دومین کشور میزبان از نظر شمار پذیرش پناهندگان محسوب می شود.
 
از مجموع اتباع خارجی که در استان فارس حضور دارند بیشترین آن متعلق به پناهنده کشور افغانستان و بعد از آن پناهنده عراق و پاکستان است.
 
*تعداد اتباع افغانستان در استان فارس به بیش از ۱۰۹ هزار نفر رسید
 
حال تعداد اتباع خارجی در استان فارس به 111هزار و 638 نفر از مجموع جمعیت 4میلیون و851هزار و274 نفری استان می رسد که عمده آنها اتباع کشور افغانستان، عراق و پاکستان هستند.
 
براساس نتایج سرشماری سال 1395 و نتایج به دست آمده، از کل جمعیت استان فارس 4 میلیون و 739 هزارو636 نفر آن اتباع ایرانی هستند که تعداد اتباع خارجی استان فارس 109هزار و 247 نفر اتباع خارجی افغانی، 563 نفراتباع عراقی، 79  نفرپاکستانی،یک نفر ترکیه، 208 نفر سایرکشورها و هزار و 540 نفرهم اظهار نشده؛ اعلام شده است.
 
*10 درصد کل جمعیت افغانستان فقط در ایران حضور دارند
 
همچنین براساس اعلام نمایندگی امور مهاجرین افغانستان در تهران اگر جمعیت افغانستان ۳۰ میلیون نفر باشد و سه میلیون از این جمعیت در ایران حضور داشته باشند، 10 درصد کل جمعیت افغانستان فقط در ایران حضور دارند و سازماندهی امور این مهاجرین کار بسیار مشکلی است.
 
به گفته حجازی نیمی از این مهاجرین را اتباع فاقد مدرک تشکیل می دهد و این فاقدین مدرک، هر روز با یک سلسله مشکلات حقوقی، جزایی، جنایی و اداری مواجه هستند، که بدون اینکه از طرف سفارت هماهنگ شوند و تسهیلاتی در اختیارشان قرار بگیرد، به مشکلات شان رسیدگی نمی شود. آنچه از این رهگذر می توان دریافت  بُعد دیگر پناهندگی و مهاجرت است و آن حضور اتباع غیر مجازی است که از طریق مرزها وارد می شوند؛ مرزهایی که به اعتقاد مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس مهاجران به راحتی می توانند از طریق آن وارد کشور شوند.
 
نحوه ورود اتباع خارجی و وضع آنها در استان، نحوه ترکیب جمعیتی و برنامه استان جهت ساماندهی اتباع غیر مجاز از جمله مواردی است که مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس درگفت وگو با «افسانه» به آنها پاسخ می دهد: به گفته موسوی شیراز به عنوان فرصت شغلی اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستان تبدیل شده که با ورود آنها به ویژه در بازار و مراودات اقتصادی عملا فرصت سوزی برای اشتغال جوانان استان شده است.
 
*تغییر ترکیب جمعیتی برخی از مناطق شیراز با حضور اتباع غیرمجاز
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به پذیرش سریع مهاجرین از سوی مردم می گوید: به دلیل ریشه فرهنگی مردم شیراز و پذیرش سریع جمعیت مهاجرِ افغانستان مراوداتی مثل ازدواج و رابطه خونی با آنها شکل گرفته و از این رهگذر نسلی پا گرفته که تفاوت زیادی به لحاظ چهره با فرزندان ایرانی ندارد؛ این در حالی است که دیگر شهرها مانند تبریز و اصفهان پذیرش کمتری داشتند و حضور آنها در این شهرها کمتر است.
 
وی ادامه می دهد: این روند منجر به تغییر ترکیب جمعیتی شده است و از طرفی هم فرصت های شغلی را به راحتی در اختیار اتباع دیگر کشورها قرار داده است. به گفته موسوی به طور عمده محل هایی که نظارت اجتماعی در آنجا ضعیف است؛ مثل بافت های فرسوده و تاریخی، مناطق سهل آباد و وزیر آباد به محل عمده سکونت اتباع غیرمجاز تبدیل شده و این روند تا آنجا پیش رفته که حتی مناطقی که حضور در آنها ممنوع است اتباع حضور کنترل نشده ای دارند.مدیر کل امور اجتماعی استانداری فارس پیرامون برخورد با ورود اتباع غیر مجاز می گوید: 70هزار نفر اتباع غیر مجاز افغانستان تا سال گذشته استان فارس را ترک کردند و مجدد به راحتی به استان برگشتند چراکه برای ورود دوباره به راحتی می توانند گلوگاه ها را پشت سر بگذارند.
 
*سکونت اتباع غیرمجاز افغانستان در محل های غیر مجاز
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس عمده محل سکونت اتباع غیرمجاز را درحاشیه و بافت تاریخی شهر می داند چنانچه محله ده پیاله با تغییر 70 درصدی ترکیب جمعیتی به محل سکونت اتباع افغانی تبدیل شده و این محلات به عنوان بار انداز قاچاق اولیه استان شده است. آنچه به گفته موسوی می تواند راه حل نهایی برخورد با اتباع  غیر مجاز باشد، در نظر گرفتن سیاست گذاری کلان در سطح ملی است  تا با برنامه ریزی کلان جدا از برنامه  های استانی  به این  موضوع  رسیدگی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار