رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: پنج بسته حمایت از صادرات برای این استان در نظر گرفته شده که در قالب این بسته ها، اجرای 250 طرح تعریف شده که بخش زیادی از آنها مربوط به افزایش صادرات است.
کد خبر: ۴۵۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰ 12 July 2017
به گزارش تابناک فارس:سید رضا ساداتی افزود: این بسته های حمایتی که از سوی دولت تعیین شده شامل، ارتقای توان تولید، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب توسعه و تعمیق فناوری، تجارت خارجی و توسعه صادرات غیر نفتی و اشتغال و توانمندسازی نیروی کار است.
 
وی بیان کرد: بخش خصوصی استان فارس باید این بسته ها را به عنوان محور سیاست های خود مورد توجه قرار دهد.
 
ساداتی اظهار داشت: برای تحقق این بسته های حمایتی در استان فارس، 15دستگاه دولتی همکاری می کنند و مهمترین هدف در این زمینه رسیدن به 25 درصد افزایش در بخش صادرات این استان نسبت به سال 95 است.

** برخی از قوانین دست و پا گیر صادراتی تنها در فارس اجرا می شود
عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز گفت: همه دستگاه ها و مسئولان برای رونق صادرات تلاش می کنند اما در برخی مواقع، یک دستگاه با یک بخشنامه و دستورالعمل باعث از بین بردن زحمات فعالان این بخش، ایجاد مشکل و یا کندی در روند صادرات می شود که این موارد از مشکلات اولیه بحث صادرات استان است.
 
خسرو فروغان، با اشاره به اینکه متاسفانه عملکرد و سیاست برخی مدیران اجرایی با هم مطابقت ندارد، بیان داشت: در حال حاضر تمام قوانین سازمان های مرتبط با امر صادرات بر اساس روان بودن و تسهیل صادرات است اما برخی دستگاه ها بخشنامه ها و مقررات به اصطلاح 'زیرخاکی' را پیدا و مشکلاتی را برای صادرات ایجاد می کنند.
 
وی بیان کرد: متاسفانه برخی از قوانین دست و پاگیر صادرات تنها در شهر شیراز و استان فارس اجرا می شود و این جای پرسش دارد که چرا این قوانین در دیگر مناطق اجرا نمی شود؟ چرا استان فارس در تمام بخش ها و موانع به عنوان پایلوت انتخاب می شود اما در ارائه تسهیلات و غیره در زمره استان هایی است که کمتر دیده می شود؟
 
او اظهارداشت: صادرکنندگان، تجار و بازرگانان ما باید موانع بر سر راه صادرات را بیان کنند تا مسئولان برای تسهیل امر صادرات پیگیری و برای رفع مشکلات و توسعه بخش صادرات این استان چاره اندیشی کرده و اقدام لازم را انجام دهند.
 
فروغان اضافه کرد: سیاست های دولت، تسهیل شرایط صادرات برای تجار و بخش خصوصی است از این رو دستگاه های اجرایی باید پیرو سیاست های دولت حرکت کنند و از رویکردهای سلیقه ای و جزیره ای در این زمینه بپرهیزند و یاری کننده بخش خصوصی باشند.
 
وی ادامه داد: بر این باوریم یک شبه نمی توان زمینه ساز رشد بخش صادرات شد اما می توان در قالب یک برنامه بلند مدت، حرکت هایی را برای رونق صادرات در استان انجام داد و بخش خصوصی فارس نیز فعالیت های خوبی را در این زمینه آغاز کرده است.
 
فروغان، با اشاره به ارائه بسته های حمایت از صادرات از سوی دولت بیان کرد: بسته های صادراتی، زمینه ساز حرکت های مثبت و موجب ایجاد رونق در بخش صادرات می شود و در صورتی که موانع بر سر اجرای این بسته ها برداشته شود و یا کاهش یابد، صادرات این استان رونق بیشتری در پی خواهد داشت.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه ساختار کسب و کار و تجارت از حالت سنتی به روش های نوین تبدیل شده به گونه ای که در شرایط کنونی، خرید و فروش کالاها و محصولات به صورت مجازی در داخل و خارج کشور به سرعت در حال پیشرفت است اما متاسفانه بخش خصوصی خود را با شرایط تطبیق نداده است.
 
فروغان ادامه داد: بخش خصوصی ما با تغییرات فضای کسب و کار، تغییر نکرده و این درحالی است که زمینه همکاری در قالب کسب و کار در فضای مجازی با دیگر کشورها باید مد نظر قرار گیرد.
 
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار استان فارس هم اظهار داشت: متاسفانه ما در این استان در بحث زیرساخت های صادرات با مشکل رو به رو هستیم.
 
هادی حنایی افزود: از دیگر معضلات ما در صادرات و بازرگانی خارجی استان فارس، وجود قوانین و دستورالعمل های دست و پاگیر برخی از دستگاه هاست و اگر می خواهیم در بخش صادرات حرکت روبه جلو در استان داشته باشیم باید اینگونه قوانین حذف شود.
 
در این نشست، فعالان و صادرکنندگان استان فارس نظرات و مشکلات خود را در زمینه صادرات بیان کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار