کارشناسان شهرسازی معتقدند که احداث پست برق در کانون توسعه شهر لار، آسیب جدی به آینده و اقتصاد این شهر وارد می‌کند.
کد خبر: ۴۵۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 15 July 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: یک ماه از آغاز احداث پست برق 66 کیلوولتی شهر لار می‌گذرد و در این یک ماه این موضوع با کش و قوس‌های فراوانی همراه بوده، گاه تهدید سلامت مردم و گاه بحث زیبایی و مبلمان شهری لار مطرح و سبب شده که مردم لار در طوماری اعتراضی خطاب به شورای شهر خواهان تغییر مکان این پست برق شوند. 

این حساسیت‌ها سبب شد که در تاریخ 17 تیرماه عبدالعزیز کریمی، مدیرعامل برق منطقه‌ای استان فارس در شهر لار حضور یابد و با اطمینان بگوید که احداث این پست نه سلامت مردم را تهدید می‌کند و نه زیبایی شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

کریمی در این نشست گفته است « در اجرای پروژه‌های برق‌رسانی اگر حتی یک درصد احتمال آسیب رساندن به سلامتی مردم داشته باشد، پروژه‌ها را متوقف و راه‌های دیگر را انتخاب می‌کنیم».

احداث این پست برق در نقطه مرکزی شهر لار از منظر دیگری نیز قابل توجه است، آینده و توسعه‌ شهر امری که شاید کمتر در گزارش‌ها و مطالب مرتبط با این موضوع به آن پرداخته شده باشد. 

کاهش ارزش اقتصادی کانون توسعه شهر لار 

حامد مقدم، استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مکان کنونی کانون توسعه شهر لار است که در صورت احداث پست برق ارزش اقتصادی زمین‌های این منطقه کاهش پیدا کرده و آسیب جدی به مراکز تجاری و اقتصادی شهر می‌زند. 

به گفته وی یکی از ارزش‌های اقتصادی یک شهر، زمین و مراکز تجاری است که با کاهش ارزش اقتصادی این منطقه به عنوان کانون توسعه آینده اقتصادی شهر لار به خطر می‌افتد. 

براساس تبصره 4 ماده 6 مصوبه هیئت دولت درباره حریم خطوط انتقال و توزیع برق آمده است «آن قسمت از بام ساختمان‌هایی که در محدوده زیر حریم هوایی در خارج از مسیر و حریم‌های زمینی و هوایی قرار دارد، باید با شیب بیش از (45) درجه باشد» که به گفته مقدم  با نصب این دکل ساخت‌وساز در این محدوده با مشکل مواجه شده و مانع توسعه شهر می‌شود. 

دیگر کارشناسان شهرسازی نیز معتقدند که غرب لار از نظر توسعه به نهایت خود رسیده و دیگر امکان توسعه ندارد و تنها محور باقی مانده توسعه شهر جدید لار، شرق آن است که با ساخت پست برق در این سمت شهر امکان توسعه لار مورد تهدید واقع می‌شود.  

 به گفته این کارشناسان وجود دکل‌های برق نقش مهمی در کاهش ارزش املاک و مستغلات شهری دارد که این امر سبب شده ضربه اقتصادی جبران‌ناپذیری در آینده به این نقطه شهر لار که کانون توسعه است، زده شود. 

خلف وعده مسئولان توانیر در حق مردم لار 

امر دیگری که با مخالفت کارشناسان شهرسازی روبه‌رو بوده و آن از جمله دلایل کاهش ارزش اقتصادی منطقه می‌دانند،  انتقال هوایی خطوط برق است. مسئولان برق منطقه‌ای استان فارس معتقدند که این امر به لحاظ فنی صورت می‌گیرد چراکه اگر خطوط به صورت زیرزمینی منتقل شود در صورت خرابی خطوط تعمیر آن 3 تا 4 روز ممکن است به طول انجامد و برق شهر قطع شود. 

این امر در حالی است که در دیداری که تیرماه سال 95 بین نماینده مردم در مجلس، فرماندار وقت شهرستان لارستان و رئیس شورای شهر لار و معاون توانیر برگزار شد، مسئولان توانیر وعده داده بودند یک کیلومتر از این مسیر به صورت زیرزمینی باشد.

علی‌اکبر نجیب‌زاده فرماندار سابق لارستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تائید کرده و می‌گوید: مخالفت مسئولان شهر لار با انتقال خطوط به صورت هوایی سبب شد که مسئولان توانیر قول دهند یک کیلومتر را (در محدوده میدان امام خمینی) به صورت زیرزمینی انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که به طور کلی احداث پست در این نقطه به توسعه شهر آسیب می‌زند؟، گفت: «من به لحاظ علمی  در این زمینه کارشناس نیستم! ما درخواست و نگرانی مردم را مطرح کردیم و آقای کردی قول داد که خط انتقال به صورت زمینی انجام شود». 

محمدامین گرامی، عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی لار در جلسه 17 تیرماه که با حضور مسئولان برق استان برگزار شد، در این باره و دلایل فنی رد این موضوع گفته است: «بحث انتقال خطوط زیرزمینی از ابتدای پروژه وجود داشته اما اکنون با مشکل فنی توجیه شده است. درحالی که در جلسه‌ای که با حضور نماینده برگزار شد با این موضوع مخالفتی نشده بود».

کارشناسان شهرسازی معتقدند که در شهرهای دیگری نظیر تهران و اصفهان خطوط برق به وسیله تونل‌های زیرزمینی منتقل می‌شود تا هم بافت شهر آسیب نبیند و هم اینکه هر زمان نیاز به تعمیر خطوط بود به راحتی این کار انجام شود. 

توسعه شهر لار و آینده اقتصادی آن در کنار زیبایی شهری ایجاب می‌کند که پروژه‌های عمرانی با حساسیت بیشتری و با نظر کارشناسان و متخصصان امر انجام شود، موضوعی که به نظر می‌رسد در پروژه پست برق شهر لار چندان لحاظ نشده است. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار