مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز با صدور بیانیه‌ای پیرامون روز عفاف و حجاب اعلام کرد: امیدواریم متولیان امر به راه حل‌هایی اساسی و غیر کلیشه‌ای برای حل معضل حجاب دست یابند که اگر کار بر همین منوال پیش رود، هر روز بیشتر باید شاهد شکاف اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشیم.
کد خبر: ۴۶۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 15 July 2017
تابناک فارس به نقل ادانشجو:

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


هر سال 21 تیرماه شاهد راهپیمایی های سازمان یافته ای علیه بدحجابی و بدحجابان در اقصی نقاط کشور هستیم؛ لازم می دانیم در این باره نکاتی چند را مطرح نموده و سوالاتی را از متولیان فرهنگی در استان فارس و کشور بپرسیم:

 

اکنون چندین سال است که 21 تیرماه تجمعاتی در دفاع از حریم حجاب و خانواده برگزار می شود؛ از مسئولین و متولیان امور فرهنگی در استان فارس می خواهیم یک بار هم که شده زحمت کشیده، خروجی و برآیند اینگونه تجمعات را محضر مردم شریف استان فارس ارائه دهند.

 

بارها به انحای مختلف گفته ایم و ابراز داشته ایم که بدحجابی معلولِ علت های مختلف و متعددی در جامعه است؛ اساساً در حوزه اجتماعیات، مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در هم تنیده اند و تفکیک آنان صرفا روی کاغذ ممکن است و جنس پرداخت به اینگونه معضلات، از سنخ فرهنگی، نرم و تربیتی بوده است و برگزاری تجمعات این چنینی جز چند شقه کردن جامعه و ایجاد دوقطبی های کاذب، غلط و موهوم نتیجه ای در بر ندارد و نخواهد داشت.

 

وقتی دو قطبی مستضعف_مستکبر به دو قطبی چپ و راست و بدحجاب_باحجاب تبدیل می شود؛ علی القاعده بخشی از جامعه را از دیالوگ مشترک و کلمه السوای عدالت دور می کنیم.

 

سوال جدی این است که آیا مقوله فرهنگ از حجاب شروع و به حجاب ختم می شود؟ آیا نهی از منکر خلاصه در نهی از بدحجابی می شود؟ آیا با برگزاری تجمع و ایجاد دوقطبی و سر دادن شعار مرگ بر بدحجاب مشکلی حل خواهد شد؟ آیا یک فرد بدحجاب با دیدن این تجمع متحول شده اشک تضرع و توبه خواهد ریخت و تصمیم جدیدی خواهد گرفت؟

 

بر این باوریم که اگر فسادی در سطح جامعه به معضل فراگیر تبدیل شد به یقین ریشه در حاکمیت دارد و از همین جاست که معتقدیم راه تصحیح اوضاع عمومی از نقد حاکمیت میگذرد که فرمود: «الناس علی دین ملوکهم»( مردمان آینه داران حاکمیتند)

 

حجاب تنها معیار ایمان نیست یکی از نتایج ایمان است. همان طور که در یک فرد، حجاب یکی از محصولات ایمان است در یک جامعه نیز حجاب یکی از محصولات ایمان است.

 

نمی شود یک جامعه عمیقا شکاف طبقاتی داشته باشد، ربا و رانت و حق کشی و تبعیض داشته باشد، اما چادری باشد. بنابر همین است که معتقدیم برای از بین رفتن فساد در جامعه باید با علت ها مواجه شویم نه معلول ها.

 

امام روح اله میفرمایند: «خیال میکنید آن دزدی که شب ها از دیوار با آن همه مخاطرات بالا میرود و یا آن زنی که عفت خود را میفروشد تقصیر دارد؟ وضع معیشت بد است که این همه جنایات و مفاسد که شب و روز در روزنامه ها میخوانید به وجود می آید.»

 

بدیهی است در جامعه ای که قشر جوان و فقیر در بستر خانواده و شغل به هدفش نمی رسد، خیابان را برای ارضای نفسانیات خود برمی گزیند...

 

سوال دیگری که می تواند اذهان را به خود درگیر کند این است که چگونه می شود یکی از معدود تجمعاتی که به جز تجمعات ایام الله بدون هیچگونه ممانعتی برگزار می گردد و مجوز می گیرد، تجمعات روز عفاف و حجاب است؟ نهاد متولی برگزاری این تجمعات در طول سال کجاست؟ کارنامه نهاد مذکور برای حل ریشه ای این معضل چیست؟ موارد هزینه کرد بودجه های فرهنگی این نهاد، کجاهاست و به چه کسی یا ارگانی پاسخگوی اینگونه هزینه هاست؟

 

نهادهای متولی امور فرهنگی در طول سال کجاها به سر می برند و برای حریم خانواده و سبک زندگی علوی و تربیت انسانی – الهی افراد چه کرده اند؟ سازمان تبلیغات فارس، قرارگاه فرهنگی در استان فارس، سازمان فرهنگ و ارشاد و دیگر نهادها و ارگان های به اصطلاح فرهنگی در طول سال مشغول چه فعالیت هایی هستند و برای حل اساسی این مشکل – بدحجابی- چه کرده اند؟ آیا تنها کارنامه قابل دفاع آنان همین تجمعاتِ سخت و ترد و اختلاف افکن است؟

 

متولیان امر تا به حال به این سوال پاسخی خردپسندانه داده اند که آیا اساساً بدحجابی در اذهان و افواه عموم مردم تبدیل به یک "منکر" شده است تا مرحله بعدی کار، یعنی "نهی از منکر" عملی و پیاده شود؟ و باز آیا به این فکر کرده اند که آیا با حجابی در جامعه یک "معروف" است تا مرحله "امر به معروف" پیاده شود؟

 

متولیان امر تا به حال به این موضوع اندیشیده اند که اینگونه تجمعات رسماً مردم را با مردم درگیر کرده و موجب می شود در بزنگاه ها و گردنه ها که باید توده مردم با یکدیگر متحد و یکدست شوند، عملاً راه دیالوگ و گفتگو و تعامل بسته شده و دیگر اصول موضوعه ای برای ارتباط باقی نماند فوقع ماوقع؟

 

امیدواریم متولیان امر به راه حل هایی اساسی و غیر کلیشه ای و غیر تکراری برای حل این معضل دست یابند که اگر کار بر همین منوال پیش رود، هر روز بیشتر باید شاهد شکاف اجتماعی و فرهنگی و تعمیق گسل های اجتماعی و افزایش نفرت در جامعه باشیم.

 

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار