هرچه به پایان زمان شورای چهارم و آغاز فعالیت شورای پنجم شیراز نزدیک می‌شویم، شایعات پیرامون فردی که قرار است کلید شهر به دست او سپرده شود، پررنگ‌تر می‌شود. کلید شهری که امروز با هفت سال قبل بسیار تفاوت کرده است.
کد خبر: ۴۶۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 15 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: طی هفته‌های پس از مشخص شدن نتایج شورای پنجم شهر شیراز، یکی از اولین مباحث مطرح در بخش‌های مختلف جامعه، تکلیف شهرداری شیراز بود؛ نقطه‌ای که شاید در نگاه اول سیبلی مناسب برای منتقدان و مخالفان محسوب می‌شد اما حافظه مردم شیراز نمی‌تواند از کنار تفاوت‌های امروز این کلانشهر در مقایسه با 5 سال قبل به راحتی عبور کند.

گفت‌و گو با علی‌رضا پاک‌فطرت، در اتاق بزرگ شهردار شیراز، طبقه دوم ساختمان بلدیه که شاید تا پایان سال 97، موزه‌ای برای بازدید عموم مردم باشد، با هدف بیان بخشی از نقدهای طرح شده در ماه‌های اخیر بود؛ از نقدهای وارد بر کار سخت‌افزاری و لزوم پرداختن به مباحث نرم‌افزاری، تا پرونده‌هایی که چندماهی است برای شهرداری و مدیرانش به گزینه روی میز تبدیل شده و البته ماندن یا رفتن پاک‌فطرت ..

عده‌ای به‌دنبال کار نکردن هستند و فعالیت نرم‌افزاری را بهانه می‌کنند

ایسنا:جدی‌ترین نقدی که به شما وارد می‌شود، سخت‌افزاری کار کردن شما است؛ اینکه شیراز فرهنگی را به شهری مملو از بتن و آهن و نمادهای سخت تبدیل کرده و نگاه نرم‌افزاری به شهر نداشته‌اید؟

پاکفطرت: امروز همه می‌دانند، کار نکردن خیلی راحت‌تر از فعال بودن است؛ اینکه در یک اتاق راحت بنشینیم و به‌جای تلاشی محسوس و ملموس، بگوئیم باید برنامه‌ریزی کرد؛ نیاز به فعالیت‌های نرم‌افزاری داریم. بعضی‌ها اصالتا اهل کار نیستند چون برای کار کردن باید بیشتر جواب پس بدهیم تا کار نکردن.

قطعا آنهایی که به عملکرد عمرانی شورا و شهرداری نقد دارند، اهل کار نیستند و می‌خواهند فعالیت‌های عمرانی را تعطیل کنند؛ اینکه شهر توسعه فیزیکی پیدا کرده و جمعیتش طی سال‌های اخیر افزایش داشته است، برای آنان ملموس نیست.

کسانیکه می‌گویند کار نرم‌افزاری، فعالیت فرهنگی و ... تمام این‌ها زیرساخت می‌خواهد و زیرساخت هم یعنی کار عمرانی، یعنی بستری که بتوان اقدامات نرم را سامان داد، بشود کار فرهنگی کرد؛ وقتی در شهر یک فرهنگسرا یا مکان مناسب فرهنگی نباشد، کجا قرار است کار فرهنگی انجام دهیم؟

اینکه طی این سال‌ها قریب به 5 هزار هکتار به شیراز اضافه شده، به معنای لزوم احداث راه‌های جدید، اندیشیدن در خصوص فضاهای مورد نیاز شهروندان و ... آنچه که در شیراز انجام شد، با برنامه و حساب شده بوده است.

آیا منتقدان می‌دانند که 5 هزار هکتاری که به شیراز اضافه شد، فضاهای مرده روستایی و فاقد هرگونه امکاناتی بود؛ با جمعیتی زیاد. این محدوده اضافه شده به شیراز باغ ارم نبود. اگر این فضا به شیراز اضافه شد به دلیل این بود که دولت‌ها برنامه‌ای نداشتند.

منتقدان می‌دانند طی این سال‌ها چه میزان اتومبیل به شیراز اضافه شد؛ چه درصدی از جمعیت شهر ما گواهینامه گرفتند و راننده شدند. اگر همین فعالیت‌های عمرانی نبود، مشکلات عدیده‌ای در تردد و تسهیل تردد داشتیم.

البته شهرداری فقط پل و خیابان و معبر برای خودروها نساخت، در این سال‌ها مسیرهای دوچرخه‌سواری متعددی ایجاد شد؛ پیاده‌راه‌ها و مسیرهای سلامت مختلف تعریف و احداث شد.

برنامه‌های پنجساله مبنای کار در شهرداری بوده است

اگرچه تمام آنچه را که شهرداری اجرا کرد، براساس برنامه‌های پنج‌ساله مدون شده توسط شورای شهر بود؛ هیچ اقدامی را بدون برنامه‌ریزی انجام نداده‌ایم.

نکته مهمی که باید گفت اینکه اگر طی سال‌های اخیر کارهای عمرانی به چشم آمد علت این بود که ما باید جبران کم‌کاری‌های گذشته را هم می‌کردیم؛ اگر در گذشته و به تناسب رشد شهر، با برنامه‌ریزی‌های علمی و بلند مدت، کار عمرانی شده بود، قطعا در این سال‌ها بخش عمده توان شهرداری معطوف به اقدامات عمرانی نمی‌شد.

ما ابتدا باید در حد تناسب جمعیت و خودرویی که وجود داشته و هر روز به این شهر اضافه می‌شود، شهر را در بعد عمرانی ارتقاء بدهیم بعد جلوی گسترش حریم‌ها را بگیریم و آنوقت برنامه‌های نرم‌افزاری را قوت ببخشیم؛ البته امروز ما اعتقاد داریم شیراز یکی از زیباترین شهرهای کشور است.

اقدامات نرم‌افزاری هم‌گام با فعالیت‌های سخت‌افزاری مد نظر بوده است

ایسنا:آیا همراه با اقدامات سخت‌افزاری، کارهای نرم‌افزاری قابل اجرا نبود، ایجاد فضاهای مناسب، المان‌ها و ...

پاک‌فطرت: به تناسب، اقدامات نرم‌افزاری زیادی انجام شد؛ یکی از این اقدامات ایجاد مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز بود؛ ایجاد فضاهای فیزیکی برای آموزش فرهنگ شهروندی با عنوان فرهنگسرا، ایجاد بوستان‌هایی که در آنها مراکزی برای رشد معنویت و رشد آگاهی‌های شهروندی هم فراهم باشد.

به ازای هر اقدام عمرانی، کارهای فرهنگی مختلفی هم انجام شده است؛ نباید اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی را نادیده گرفت؛ اینکه بگوئیم هیچ کاری انجام نشده، بی‌انصافی محسوب می‌شود.

البته به خاطر داشته باشیم که امروز تمام کلانشهرهای جهان، سازه‌هایی تحت عنوان پل، تقاطع و ... به تعداد زیاد دارند، بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، پل‌های چندین کیلومتری و چند طبقه ایجاد کرده‌اند؛ این محدود به شیراز نبوده و نیست.

زمانی شیراز را در همین مباحث با شهرهای بزرگ همسایه می‌سنجیدند و ایراد می‌گرفتند؛ حال که در این بخش اقدامات درخوری انجام شده، آن رامحملی برای وارد دانست نقد می‌دانیم.

لزوم بازنگری و دقت در وظایف قانونی شهرداری

ایسنا: اما منتقدان معتقد هستند که کار عمرانی پل و تقاطع غیرهمسطح نیست.

پاک‌فطرت: شهرداری فقط پل و تقاطع نساخت، در این سال‌ها به میزان تمام سال‌های گذشته پارک، فرهنگسرا، کتابخانه، محیط‌های فرهنگی مناسب، احداث کرد؛ اقداماتی که در این سال‌ها انجام شد با تمام سال‌های قبل از این برابری می‌کند، اما بعضی یاد گرفته‌اند بر روی واقعیت‌ها چشم ببندند.

شهرداری در کنار تمام کارهای عمرانی که انجام داد، مباحث شهروندی را هم در نظر گرفت؛ اینکه امروز بوستان‌های متعدد، پیاده‌راه، باغ‌های خانواده و فضاهایی نظیر پارک کوهستانی دراک یا بام شیراز و ... احداث شده نشان‌دهنده توجه به مباحث فرهنگی، سلامت و شادی شهروندان است.

اما شهرداری تاچه حد متولی کارهای فرهنگی در بخش نرم‌افزاری است؟ باید وظایف شهرداری را یک‌بار بررسی کنیم و ببینیم ذاتا شهرداری به‌عنوان چه مجموعه‌ای طبقه بندی می‌شود؟ از طرفی اگر شهرداری متولی فرهنگ است پس اداره‌ها و نهادهای فرهنگی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، تبلیغات اسلامی و ... چیست؟

موضوع مهم دیگری که نباید از نظر دور داشت اینکه بحث ایجاد معاونت فرهنگی اجتماعی، از چه زمانی پررنگ‌تر شد؟ اگر شهرداری در این سال‌ها به مسائل فرهنگی اجتماعی توجهی نداشت چه دلیلی برای ایجاد و توسعه چنین معاونتی بود؟

تفاوت رفتار شهروندی در شیراز محسوس است

ایسنا: آیا در حوزه فرهنگ شهروندی هم شهرداری وظیفه‌ای را عهده‌دار نیست؟

پاک‌فطرت: برای اینکه در مورد هر عملکردی صحبت کنیم، باید شاخص‌های کمی و کیفی را در نظر بگیریم، باید ببینیم شهروندان شیراز امروز چه رفتارهایی را دارند و در گذشته چه رفتارهایی را داشته‌اند، به‌عنوان مثال در مورد تفکیک زباله، یا استفاده از دوچرخه، حتی موضوع زیبا نگه‌داشتن فضاهای شهری.

اینکه امروز در شیراز مثل خیلی از شهرها، داشتن خودرو، سوار خودرو شدن و دور دور زدن، یا رفتارهایی نظیر این، یک پُز محسوب می‌شود، به شهرداری باز نمی‌گردد. البته ما بی‌تفاوت نبوده‌ایم، برنامه‌های متعددی را با نهادهایی نظیر آموزش و پرورش اجرا کرده‌ایم، یکی از برنامه‌ها که خروجی مناسبی هم داشته، شهر فرزانگان است.

ما اعتقاد داریم که قرآن پایه تمام مسائل در زندگی است و بر همین معیار هم اقدامات شاخصی را در حوزه فرهنگ قرآنی برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌ایم؛ بیان ریز برنامه‌ها و اعداد و ارقام، به نوعی می‌شود گزارش عملکرد؛ این باید در جای خودش ارائه شود و شهروندان هم مطلع باشند؛

کمک به احداث و توسعه و بازسازی مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی و توجه به ایجاد و توسعه فرهنگسراها و برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های آموزشی در این اماکن و ....

یکی از مسائل مهم، ارتقاء سطح مطالبات مردم به لحاظ کمی و کیفی است؛ امروز دیگر هر اقدامی در شیراز و در نگاه شهروندان؛ به حساب نمی‌آید؛ انتظارات نسبت به مجموعه شهرداری بالا رفته و باید متناسب با این ارتقاء، فعالیت‌ها هم توسعه کمی و کیفی داشته باشد.

شهرداری شیراز برنامه محور عمل کرده است

ایسنا: معتقد هستید که شهرداری شیراز برنامه محور بوده و براساس برنامه‌ای مشخص فعالیت‌ها را انجام داده است؟

پاک‌فطرت: تردیدی نیست، از شورای سوم به بعد برنامه‌های پنجساله برای شهرداری تدوین شد و امروز ما در پایان برنامه پنجساله دوم هستیم و خوشبختانه افتخار می‌کنیم که بیش از 93 درصد از این برنامه را اجرا کرده‌ایم.

براساس آنچه در تمام کشورها متداول بوده و هست، اگر یک نهاد یا دستگاهی بتواند 50 درصد از برنامه‌های تدوین شده را اجرایی کرده و به نتیجه برساند، فعالیت آن مجموعه موفق ارزیابی می‌شود. اینکه ما بیش از 90 درصد برنامه‌ها را اجرایی کرده‌ایم، به معنای چیست؟

البته در این بین، بعضی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها ابتکاری بوده، اما قبل از اینکه اجرایی شود حتما در شورا بررسی و تصویب شده است؛ موضوعی نظیر باغ‌های خانواده، این ابتکار شخص من بود، امروز هم می‌بینیم که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و تقریبا در تمام مناطق شهرداری مجموعه‌ای به‌عنوان باغ خانواده وجود دارد.

در موضوع مباحث فرهنگی باید نکته‌ای را یادآور شوم و آن اینکه فکر می‌کنم خیلی از ما فرهنگ و معنای آن را خوب متوجه نیستیم و هر کسی از ظن خود با آن همنوایی می‌کند؛ هر کس برداشت‌های شخصی را از فرهنگ مطرح کرده و براساس آن ارزیابی و نقد می‌کند.

اما بعضی از مباحثی که در حوزه فرهنگ بیان می‌شود، مربوط به هنر است، اینکه سالن نمایش مطلوب، سینماهایی خوب، مکان‌هایی مناسب برای اجرای کنسرت‌های مجاز و ... داشته باشیم؛ نظر شخصی بنده هم هست. تا جایی که وظایف شهرداری اجازه داده، ورود کرده‌ایم و قطعا در سال‌های آینده هم نتایج بیشتری از آن دیده می‌شود.

بعضی هم براساس برداشت شخصی فکر می‌کنند برگزاری کنسرت موسیقی و تئاتر و جشنواره و ... یعنی کار فرهنگی، البته یک بخش از فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ همین مسائل است اما باید ببینیم شهرداری تا چه حد در این بخش وظیفه دارد. این همان بخش نرم‌افزاری است. آیا چنین اقداماتی به اداره‌هایی نظیر فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری مرتبط می‌شود یا شهرداری؟

نگاه و عملکرد سیاسی در مجموعه شهرداری فاجعه به بار می‌آورد

ایسنا: شما در مورد معاونت فرهنگی اجتماعی صحبت کردید، آیا در انتخاب مدیران شهرداری خصوصا در حوزه فرهنگ، نگاه تخصصی بوده یا سیاسی؟

پاک‌فطرت: یکی از موضوعاتی که من بر آن اصرار داشته و دارم، بحث انتخاب مدیران و معاونان در شهرداری است؛ اول اینکه اعتقاد دارم اگر شهردار باید پاسخگوی شورا باشد، پس باید مدیران و معاونانش را شخصا انتخاب کند، اگر بنا است که دیگران مدیر و معاون انتخاب کنند، شهردار نه می‌تواند کار کند نه پاسخگو باشد.

اگر در شهر و فعالیت‌هایی که وظیفه است اخلال و اهمالی باشد، شهردار مورد سئوال و استیضاح قرار می‌گیرد بنابراین در انتخاب کسانیکه باید او را در انجام وظایفش همراهی کنند، اختیار داشته باشد.

در اینجا هم تاکید می‌کنم که تمام مدیران شهرداری و معاونان را شخصا انتخاب کرده‌ام و از انتخابم هم دفاع می‌کنم؛ تنها در مورد معاونت فرهنگی و اجتماعی به دلایل مختلف فکر کردم باید حتما با روحانیت معظم و با دستگاه‌هایی که در مباحث فرهنگی و اجتماعی نقش دارند و تاثیرگذار هستند، تعامل بیشتری داشت، لذا در این مورد با نگاهی دیگر ورود کرده‌ام.

اینکه نگاه سیاسی در انتخاب مدیران وجود داشته، کاملا و قویا رد می‌کنم؛ من شخصا اعتقادی به مداخله دادن مسائل سیاسی در فعالیت‌های مجموعه شهرداری ندارم، برعکس معتقد هستم که ورود مسائل سیاسی به شهرداری و شورا، سم مهلکی است که شهر را فلج کرده و به شهروندان صدمه می‌زند.

نگاه سیاسی داشتن در انتخاب مدیران مجموعه شهرداری را یک فاجعه می‌دانم؛ در انتخاب مدیران هم تجربه کاری، سلامت نفس، میزان ایستادگی مقابل ثروت‌مندان و زورمداران، داشتن وجدان کاری و .. مد نظرم بوده است؛ به اعتقاد من فردی که کار را تنها در ساعت‌هایی مشخص ببیند، به درد شهرداری و مدیریت در شهرداری نمی‌خورد.

ایسنا: یعنی معاون فرهنگی شهرداری را سایرین (افراد حقیقی و حقوقی) مشخص کرده‌اند؟

پاک‌فطرت: خیر اینطور نبوده که یک نفر مشخص شود و اصرار هم باشد؛ بلکه گزینه‌هایی معرفی شده‌اند و در نهایت از بین این گزینه‌ها فردی را انتخاب کرده‌ام؛ البته در مورد سایر معاونان و مدیران هم خودرای نبوده‌ام، حتما به گزینه‌های پیشنهادی فکر کردیم اما هیچ زمانی به هیچکس اجازه نداده‌ام که فردی را به‌عنوان مدیر تحمیل کند.

امروز هم اعتقاد دارم که در شهرداری شیراز مدیران و معاونان از متخصص‌ترین، متعهدترین و بهترین افراد انتخاب شده‌اند؛ در مورد میانگین سنی هم که مشخصا فکر می‌کنم افراد جوان به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

آدم‌هایی که خود را به گروه سیاسی پیروز می‌چسبانند خطرناک هستند

ایسنا: به نظر شما مدیرانی و معاونانی که انتخاب کرده‌اید موفق شدند تمام آنچه را در اندیشه داشتید پیاده کنند؛ آیا با تمام توان همراه بودند؟

پاک‌فطرت: اجازه بدهید راحت بگویم، هر زمانی احساس کردم مدیری یا معاونی کشش لازم را ندارد، حتما نیروی تازه نفسی را جایگزین کردیم، این کاملا مشهود است.

امروز اکثر مدیران مناطق شهرداری افراد جوان و با انگیزه و توانمندی هستند؛ خب تمام مسائل مدیریتی هم به شکل علنی مطرح نمی‌شود نه تنها در شهرداری که در هیچ دستگاهی، قطعا اگر کسی تنبلی کرده باشد، در جلسات خصوصی گفته‌ام و خواهم گفت. تعارف هم با کسی نداریم.

متاسفانه بعضی از افراد هستند که تا زمان قبول مسئولیت در شهرداری هیچ رویکرد و گرایش سیاسی نداشته و ندارند، همین که به دلیلی تغییر می‌کنند و مسئولیت آنان به دیگری واگذار می‌شود، می‌شوند طرفدار فلان گرایش سیاسی و در همه محافل اینگونه وانمود می‌کنند که چون چنین تفکری داشتند، کنار گذاشته شده‌اند.

اینکه فردی حتی غیر سیاسی‌ترین فرد، بعد از آنکه مسئولیتی از او گرفته می‌شود، خود را وابسته به یک تفکر که احساس می‌کند امروز شرایط بهتری دارد، بداند؛ قابل اعتماد نیست. شهرداری نه سیاسی و نه جایگاهی برای سیاسی کاری نیست.

قطعا اگر مدیران و معاونان شهرداری تمام توان خود را صرف کار کرده بودند، امروز باید وضعیت بسیار مطلوب‌تر باشد؛ من هم به‌هیچ عنوان مدعی نیستم که امروز شیراز در شرایط ایده‌آلی قرار دارد؛ هنوز با ایده‌آل فاصله داریم اما در این سال‌ها سرعت ما در حرکت به سمت نقطه مطلوب، بسیار بسیار بیشتر از گذشته بوده و در آینده هم این سرعت یا باید افزایش یابد یا در همین حد باقی بماند؛ این مطالبه‌ای است که شهرداری در شهروندان شیراز ایجاد کرد.

طی هفت سال گذشته اقداماتی انجام شد که زمانی دست‌نیافتنی بود

ایسنا: برداشت من از صحبت‌های شما این است که تمام مدیران و معاونان امروز شهرداری شیراز افرادی توانمند و قوی هستند؟

پاک‌فطرت: به صورت مطلق این‌طور نیست. اگر در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بسنجیم، 50 درصد از مدیران و معاونان شهرداری امروز در سطح متوسط قرار دارند؛ عملکرد دارند و 20 درصد آنان نسبتا مناسب است. البته این افراد را با انتظارات و معیارهای خودم می‌سنجم.

یک نکته را مد نظر داشته باشیم؛ بسیاری از اقداماتی که طی هفت سال گذشته انجام شده و امروز به نتیجه رسیده است؛ در دوره‌ای جزو آرزوها و بسیار دست‌نیافتنی بود!

امروز کارهای بزرگی به واسطه همین مدیران و مهندسان و کارکنان شهرداری انجام شده است؛ فعالیت‌هایی که قبلا حتی به آنها فکر هم نمی‌کردیم؛ بنابراین توان مدیریتی و فعالیت معاونان و مدیران را امروز ما بر این اساس یعنی وضعیت کنونی می‌سنجیم.

اگر این توان نسبت به پنج سال قبل سنجیده شود که پاسخ بسیار متفاوت است.

ایسنا: یکی از مباحثی که مطرح می‌شود، هماهنگی بین دستگاهی است؛ امروز شهرداری تا چه حد در این بخش موفق عمل کرده؟ آیا شما هم اعتقاد دارید هر جایی که شهرداری موفق نبوده، دلیل آن عملکرد سایر دستگاه‌ها است؟

پاک‌فطرت: اگر مدیری به فکر شهر و شهروندان باشد هیچ زمانی عملکرد سایر دستگاه‌ها و هماهنگ نبودن دیگر مجموعه‌ها را بهانه نمی‌کند؛ اگر مدیری دلش به حال شهرش بسوزد و با تمام وجود قصد برداشتن قدم برای شهر خود باشد؛ باید به هر قیمتی که هست با سایر مچموعه‌ها تعامل داشته باشد؛ حتی اگر نیاز بود خود را کوچک کند تا کار شهر پیش برود.

اعتقاد داریم که در این سال‌ها هماهنگی شهرداری با سایر مجموعه‌ها بیشتر از گذشته و بهتر از قبل بوده و این وضعیت روند رو به توسعه‌ای را داشته است.

اینکه یک مدیر با سایر دستگاه‌ها سرشاخ شود و مدام دنبال چالش باشد، مدیر موفقی نخواهد بود؛ مدیر خوب فردی است که در شرایط مختلف بتواند بهترین قدم‌ها را بردارد، بهترین تصمیم‌ها را متناسب با زمان و شرایط اتخاذ کرده و آنها را عملیاتی کند.

فکر می‌کنم مجموعه شهرداری به‌گونه‌ای عمل کرد که تمام دستگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند شهرداری است که می‌تواند مشکل آنان را حل کند؛ این مبنای تعامل بهتر و همکاری بیشتر می‌شود.

ترافیک معضل تمام کلانشهرها و راهکار حل آن توسعه حمل و نقل عمومی و اعمال محدودیت است

ایسنا: یکی از مشکلات شیراز بحث ترافیک است؛ اینکه شهرداری شیراز در مقابله با این معضل چه کرده و تا چه حد در این مسیر موفق بوده، یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیریت شهری محسوب می‌شود؛ شما در این زمینه چه کردید؟ آیا اقدامات را قابل دفاع می‌دانید؟

پاک‌فطرت: امروز تمام کلان‌شهرها نه تنها در ایران که در تمام جهان با ترافیک به‌عنوان یک معضل روبرو هستند؛ موضوع به ماشینی شدن زندگی برمی‌گردد.

شاید بهترین شیوه برای مقابله با ترافیک آنهم در محدوده‌هایی خاص، ممنوعیت تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین و بالابردن هزینه‌های تردد در محدوده‌های پر ترافیک است؛ این ممنوعیت هم نیاز به برنامه دارد، نیاز به زیرساخت دارد؛ نمی‌توان برای شهروندان محدودیت ایجاد کرد بدون اینکه چاره‌ای برای رفع نیازمندی‌های آنان بیندیشیم.

شهرداری شیراز در این سال‌ها، در حد بضاعت خود ورود کرد؛ تلاش برای تدوین برنامه‌ای علمی در خصوص ترافیک با همکاری دانشگاه شیراز، ارتقاء وضعیت حمل و نقل عمومی درون‌شهری، راه‌اندازی مترو و تامین زیرساخت‌ها برای اتوبوس‌های درونشهری علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی و مالی که وجود داشته و دارد.

به نظر می‌رسد آنچه که در بحث ترافیک بیش از خود ترافیک مشکل ایجاد کرده و می‌کند، آلودگی هوای شهر است؛ اینکه در آینده شهری داشته باشیم آلوده، شهروندان بیشتر آسیب می‌بینند.

اعتقاد داشته و داریم که در این مبحث ابتدا باید حمل و نقل عمومی را قوی و زیرساخت‌ها را برای دسترسی شهروندان به نقاط مختلف را بدون عبور از محدوده مرکزی شهر فراهم کرد و بعد هم با اعمال ممنوعیت‌ها، در مسیر کاهش ترافیک در نقاط مرکزی و حساس شهر قدم برداشت.

البته بحث فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در این زمینه هم موضوع سه‌شنبه‌های بدون خودرو و برنامه‌هایی که برای ترویج دوچرخه‌سواری و استفاده از دوچرخه اجرایی شد و همه موارد هم یکی از هدف‌ها کاهش ترافیک بود.

فضایی تحت عنوان لوناپارک نداریم اما لوناپارک غیراستاندارد هم نمی‌خواهیم

ایسنا: یکی دیگر از مسائلی که به‌عنوان شاخص در عملکرد شهرداری‌ها مد نظر قرار می‌گیرد، ایجاد فضاهای نشاط‌آور نظیر پارک‌های بازی و .... است؛ شیراز اما از نبود یک پارک مناسب رنج می‌برد.

پاک‌فطرت: شهرداری در این هفت سال به تعداد زیاد پارک احداث و زیرساخت‌هایی برای ایجاد فضاهای نشاط‌آور و بازی فراهم کرد؛ تا حدی هم وسایل تفریحی و بازی نصب و راه‌اندازی کردیم اما اعتقاد داریم که یکی از ابعاد حضور و فعالیت بخش خصوصی، احداث پارک‌هایی تحت عنوان لونا پارک است. اینکه فضایی با دستگاه‌های جدید و استاندارد و مناسب و به‌روز در اختیار شهروندان باشد.

ما امکان سرمایه‌گذاری را مهیا کرده‌ایم، اینکه شهرداری به این بحث ورود کند؛ بسیار هزینه‌بر است؛ اگرچه طراحی‌ها و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری انجام شده است اما برای ایجاد یک پارک بازی با استانداردهای روز که مورد استقبال و توجه باشد، نیازمند حداقل 300 میلیارد تومان سرمایه است؛ احداث تله‌کابین نیازمند 80 میلیارد تومان هزینه است؛ در این بخش‌ها حتی با سرمایه‌گذارهایی مذاکراتی انجام شد اما هنوز نهایی نیست.

متاسفانه باید پذیرفت که در شیراز امروز فضای مناسب تفریحی در این بعد که شما مد نظر دارید وجود ندارد.

سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های فارس در این بخش ابراز تمایل کرده و مذاکراتی هم داشتیم؛ اعتقادی به ورود شهرداری نداریم؛ تنها بحث سرمایه‌گذاری نیست، بهره‌برداری و نگهداری این فضاها نیازمند نیرو و هزینه‌هایی بسیار سنگین است.

اعتقاد داریم در این بخش سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند ورود کند و ما هم تضمین بازگشت سرمایه، امنیت سرمایه‌گذاری و ایجاد بسترها را داریم. قطعا ورود به این بخش می‌تواند اشتغالزایی مناسبی هم داشته باشد.

البته پیشنهادهایی وجود دارد؛ اما معتقد هستیم که در یک شهر، یک‌بار فضاهایی این چنین شکل می‌گیرد، اگر خوب و استاندارد و مناسب بود امکان توسعه وجود خواهد داشت؛ اگر نه متوقف می‌شود؛ بنابراین باید بالاترین استانداردها را مد نظر داشت با بهترین بازده و تاثیرگذاری، باید الگو باشد.

اگر بنا بود کارهای متوسط و ضعیف انجام شود، حتما تاکنون انجام شده بود؛ اما آنوقت راه سرمایه‌گذاری را می‌بستیم و موفق هم نبودیم.

نقد عملکرد پذیرفتنی است اما نقد شخصیت افراد و تخریب، اخلاق مدار نیست

ایسنا: این روزها مباحث زیادی در نقد شهرداری و عملکرد این مجموعه و شخص شهردار مطرح است؛ عده‌ای مدافع و عده‌ای منتقد و مخالف، ارزیابی شما چیست؟

پاک‌فطرت: خب در بیان عقیده همه آزاد هستند؛ نمی‌توان تاکید داشت که همه باید موافق یک مدیر باشند و عملکرد او را قبول داشته باشند؛ بلاخره هر مدیر در دوران مدیریتش منتقدان و مخالفانی پیدا می‌کند که بخشی از آنان به شکل مستقیم یا غیر مستقیم مواجهه‌ای با مدیر یا سیستم مدیریتی او داشته‌اند.

اما اینکه بی‌اخلاقی و بداخلاقی خصوصا در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود؛ باعث تاسف است؛ اگر مباحث تنها نقد عملکرد باشد، پذیرفتنی است خصوصا وقتی مبنای منطقی داشته باشد اما وقتی از مدار منطق و ارزیابی عملکردها خارج شد، بی‌اخلاقی و بد اخلاقی محسوب می‌شود. تخریب است.

ابتدای کار گفتم باز هم تاکید می‌کنم، عده‌ای از انجام فعالیت‌های عمرانی ناراحت می‌شوند چون در توان آنان نیست؛ آنها راحت‌تر هستند که بنشینند و بگویند نمی‌شود، نمی‌توانیم؛ وقتی کاری انجام نشد جوابگو هم نخواهند بود.

تمایلی به شهردار ماندن آنهم به هر قیمتی، ندارم

ایسنا: آیا تمایل دارید که همچنان شهردار شیراز باشید؟ اگر پاسخ مثبت است برای اینکه شهردار بمانید حاضر خواهید بود که رایزنی و مذاکره کنید و ...؟

پاک‌فطرت: قطعا امروز و بعد از هفت سال که مدیر مجموعه شهرداری بوده‌ام و بارها مردم به‌عنوان اصلی‌ترین افرادی که باید در مورد عملکردها نظر بدهند، به شیوه‌های مختلف رضایت خود را از اقدامات و فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریتم اعلام کرده‌اند، دیگر تمایلی به ماندن در پست شهرداری ندارم.

البته باید به این توجه داشت که عمر مدیریت بی‌دلیل کوتاه در نظر گرفته نشده است! اینکه در قوانین پیش‌بینی کرده‌اند که یک مدیر برای مدتی محدود مسئولیت داشته باشد و در سطوح کلان یک بار امکان تمدید آن وجود دارد؛ مبنایی علمی دارد؛ اگرچه ما به عنوان یک کشور جهان‌ سومی هنوز بر سر این مسئله چالش داریم.

متاسفانه بسیاری از ما به مدیریت نگاه میراثی داریم و فکر می‌کنیم اگر مدیر شدیم باید این مدیریت برای همیشه استمرار داشته باشد و هیچ حقی برای دیگران قائل نیستیم؛ به نظر من اینگونه نیست، در فرآیند مدیریت در تمام بخش‌ها باید به تغییر اعتقاد داشت؛ اگر تغییر نباشد قطعا در جایی متوقف می‌شویم.

اینکه در قانون هم یک عمر مشخصی برای مدیریت‌ها مشخص شده، دلیل دارد. به نظر من قانون‌گذار درست فکر و عمل کرده و باید به این قانون هم توجه ویژه‌ای شود.

بنابر این شهردار هم به عنوان مدیر شهری یک عمری دارد؛ بنده هم فکر کنم بعد از هفت سال، بیشترین مدت مدیریت را در شهرداری داشته‌ام؛ در تمام مدتی هم در این سمت بوده و هستم، تابع قانون بوده‌ام؛ امروز هم از قانون تبعیت می‌کنم.

معاونان شهرداری باید با رای اعضای شورا در جلسه علنی انتخاب شوند

طی این سال‌ها همواره مصوبات شورا و برنامه‌های مدون شده چراغ راه شهرداری بوده و اگر موفقیتی حاصل شد، به واسطه برنامه‌ای عمل کردن بود.

برای ماندن در پست شهرداری هم به هیچ عنوان حاضر به لابی‌گری و رایزنی نبوده و نیستم؛ همان ابتدا که به عنوان شهردار از سوی شورا انتخاب شدم هم با فرد و گروهی لابی نکردم؛ از ابتدا هم معتقد بودم که مدیران و معاونانم را خودم انتخاب می‌کنم و پاسخگو هم هستم.

امروز هم تاکید دارم هر فردی که شهردار شیراز باشد، اگر مدیرانش را خودش گزینش و انتخاب کند، می‌تواند موفق باشد و پاسخگو؛

البته اگر معاونان شهرداری توسط شورا و با رای اعضا در صحن علنی شورا انتخاب شوند، بسیار مطلوب است؛ با این روش یعنی شهردار پیشنهاد داده و شورا هم رای اعتماد بدهد، همراهی خیلی بهتر خواهد بود؛ اما نه اینکه به توصیه فرد یا افرادی یک نفر مدیر یا معاون شود.

با این شیوه معاونان شهرداری هم باید در قبال عملکرد خود علاوه بر شهردار، به شورا هم پاسخگو باشند؛ مانند آنچه در دولت اتفاق می‌افتد؛ هر وزیری که عملکرد مناسبی نداشته باشد، مورد پرسش مجلس قرار می‌گیرد.

پرونده‌سازی برای مدیران شهرداری اقدامی پر ابهام

ایسنا: یکی از مباحثی که در این ایام بسیار پررنگ شده و شما هم یک‌بار در جلسه علنی شورا به آن پرداختید، پرونده‌هایی است که برای مدیران شهرداری در نهادی خاص درست شده؛ آیا در این مورد پاسخی دارید؟

پاک‌فطرت: همانگونه که قبلا هم گفته‌ام، این‌ها پرونده نیست، پرونده‌سازی است و مبنای آن هم بهانه‌جویی؛ اگر فردی در شهرداری یک تقاضایی داشت، قصدی برای زیاده‌خواهی مطرح کرد و مدیری در دفاع از شهر و حقوق شهروند در مقابل این فرد، حقیقی یا حقوقی، ایستاد و بعد برای این مدیر به شیوه‌هایی پرونده‌ای درست شد؛ این پرونده نیست؛ این بهانه‌جویی برای انتقام‌گیری است.

به نظرم من اگر یک مدیر نه تنها در شهرداری که در هر مجموعه‌ای، مقابل زیاده‌خواهی افراد ایستاد و محکم هم ایستاد و اجازه نداد حق شهر و شهروندان پایمال شود، باید او را تشویق کنیم نه اینکه برایش پرونده ساخته و تحت فشار قرار دهیم و ...

از طرفی یک ابهام وجود دارد و آن اینکه چطور طی هفت سال گذشته پرونده‌ای نبود و هیچ مدیری در مجموعه شهرداری پرونده نداشت؛ چگونه بود که همه دستگاه‌ها و مدیران و مسئولان در رده‌های مختلف از شهردار و مجموعه شهرداری و عملکرد این مجموعه ابراز رضایت می‌کردند و ... یک‌دفعه در این ماه‌ها پرونده‌های متعددی تشکیل شد و ....

من قطعا فردی سیاسی نیستم، بارها هم اعلام کرده‌ام، اما سیاسی‌کاری‌ها را به‌خوبی متوجه هستم؛ به نظر بعضی از آقایان به شهرداری به دیده یک گاو شیرده نگاه کرده و می‌کنند که باید منافعی برای افراد و گروه‌ها داشته باشد.

این نوع نگاه‌ها باید در کل بخش‌ها از بین برود؛ باید قدر مدیرانی که از حق شهر و شهروندان دفاع می‌کنند، کسانیکه با قدرت در جایگاه مدیریتی خود تلاش کرده‌اند و تنها اندیشه آنان منافع شهر بوده، قدردانی کرد؛ حداقل این قدردانی آن است که اجازه تخریب شخصیت افراد را ندهیم و صادقانه در مورد آنان و عملکرد مدیریتی آنان نظر بدهیم.

یک نکته را هم باید مورد تاکید قرار دهم و آن اینکه در نهایت شهروندان در مورد مدیران و مسئولان نظر می‌دهند؛ قطعا اگر عملکرد مدیری خوب و تاثیرگذار بوده باشد، شهروندان از او به نیکی یاد کرده و اجازه تخریب را نمی‌دهند.

ایسنا: حرف آخر...

پاک‌فطرت: حرف آخر را مردم می‌زنند؛ ما اگر مدعی هستیم که برای مردم کار می‌کنیم باید نگاهمان به نظر مردم باشد؛ اینکه کاری کنیم فلان فرد یا گروه خوش‌آیندش باشد ملاک نیست. باید دید مردم احساس رضایت می‌کنند یا نه؟

علی‌رغم آنکه تاکید دارم در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و با وجود تمام مشکلات اعتباری، شهرداری شیراز در هفت سال گذشته عملکردی قابل قبول داشته است؛ اگرچه معتقد هستیم مردم باید بگویند رضایت دارند یا ندارند.

متاسفانه به تخریب مدیران عادت کرده‌ایم؛ اینکه هر مدیری در پایان عمر مدیریتی‌اش مورد اتهام قرار گیرد و تمام اقدامات او زیر سئوال برده شود؛ هم به دور از انصاف و هم به‌دور از مدنیت است. شاخص‌ها باید مبنای ارزیابی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار