یک مقام سازمان جنگلها:
تابناک چهارمحال وبختیاری- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه 30 هزار پرونده قاچاق چوب و زغال در کشور تشکیل می شود که حدود 70 درصد آن مربوط به تصرفات اراضی و منابع طبیعی است.
کد خبر: ۴۶۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 16 July 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- سرهنگ قاسم سبزعلی همچنین در خصوص وقوع آتش سوزی در جنگلهای کشور گفت: سالانه نزدیک به 15هزار هکتار از اراضی و مراتع دچار حریق و آتش سوزی می شود که 70 درصد این آتش سوزی ها نیز در مراتع است.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اقدامات حمایتی دولت از این بخش گفت: دولت نگاه ویژه ای به این بخش داشته است و سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد ریال تجهیزات خودرویی و اطفای حریق و 30 میلیارد ریال تجهیزات انفرادی برای مقابله با آتش سوزی و حریق خریداری شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ایجاد پایگاه های اطفای حریق در کنار جنگلها و منابع طبیعی را از دیگر برنامه های این سازمان برای جلوگیری از آتش سوزی جنگلها و مراتع دانست.
وی در خصوص مقابله با پدیده زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در کشور نیز افزود: در این زمینه اقدامات مطلوبی صورت گرفته و در قوه قضاییه نیز تشکیلات خاصی در این زمینه تشکل شده است.
به گفته وی، توانمند سازی اقتصادی و معیشتی جوامع محلی یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی است.
وی دست اندازی به طبیعت، منابع طبیعی یا محیط زیست را به دلیل مشکلات اقتصادی جوامع محلی دانست.
سبزعلی یادآور شد: یکی از برنامه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ایجاد فرایندی است که در آن جوامع محلی با بهره مندی از ظرفیت منابع طبیعی بدون ایجاد خسارت، خود، محافظ و نگهبان منابع طبیعی باشند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با اجرای طرح کشت گیاهان دارویی و بهره گیری از ظرفیت منابع طبیعی، می توان به اقتصاد جوامع محلی کمک و مردم را در راستای حفاظت از منابع طبیعی حساس کرد.
جنگلهای ایران حدود 8.8 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند که از نظر مدیریتی به دو گروه جنگلهای شمال و خارج از شمال تقسیم می‌شوند.
جنگلهای شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می‌شود و جنگلهای خارج از شمال نیز در 4 ناحیه رویشی دیگر قرار دارند.
حجم سرپای جنگلهای شمال کشور حدود 400 میلیون مترمکعب و جنگلها‌ی خارج از شمال حدود 200 میلیون مترمکعب است.
سرانه جنگل در کشور 17 صدم درصد در هکتار و سرانه جهانی جنگل 62 صدم درصد در هکتار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار