تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) در رهنمودهایی به کارکنان حج و زیارت استان فارس گفت: خدمت به حجاج یک نوع امتحان الهی برای شرح صدر انسان است.
کد خبر: ۴۶۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 17 July 2017
تابناک فارس به نقل از خبر گزاری فارس: آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب  در دیدار مدیرکل حج و زیارت استان فارس و کارکنان این مجموعه با وی اظهار داشت: همه‌کسانی که پیش از مدیر فعلی حج و زیارت حضور داشته‌اند توفیقاتی را رقم زدند، امّا ارتباطی که در دوره فعلی بین سومین حرم اهل‌بیت (ع) با حرم‌های مقدس پیامبر اکرم (ص) و ائمه بقیع (ع) و اعتاب مقدسه عراق تحت عنوان طرح حرم تا حرم برقرارشده ارزشمند است.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های سومین حرم  استفاده کنیم و این مهم با همکاری، همفکری و همگامی کسانی که در ارتباط با مسائل حج و زیارت و اعتاب مقدسه فعالند ممکن است.

دستغیب ابراز داشت: کار شما بسیار ارزشمند است و آنگاه‌که انسان بداند وظیفه‌ای که برعهده‌گرفته خدمتی بزرگ در راستای رضای الهی است با اطمینان قلبی بیشتر و تلاش مضاعف فعالیت می‌کند که این کار را انبیا الهی و ابراهیم خلیل بنیان‌گذاری نموده و مکلف شدند خانه خدا را برای کسانی که طواف می‌کنند و معتکف آن می‌شوند و رکوع و سجود به‌جا می‌آورند، پاکیزه کنند و از این نظر خدمت به حجاج کار ارزشمندی است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کسانی که عشق به خداوند، کعبه، مسجدالحرام، مسجدالنبی (ص) و قبرستان بقیع مظلوم دارند به خود اجازه نمی‌دهند این تصور برایشان واقع شود که از ترغیب و تشویق حج تمتع و عمره غافل شوند که هیچ دلیلی نمی‌تواند ما را از این برنامه عظیم و سازنده فرد و جامعه منصرف سازد، چراکه حج یک دوره تربیتی متعالی و یک امر واجب الهی است که ترک آن جز در موارد ضروری نمی‌تواند مجاز باشد.

قائم‌مقام جامعه روحانیت شیراز همچنین گفت: با تأکیدی که امامان معصوم (ع) بر حج داشتند و اینکه حضور حضرت ولی‌عصر (عج) در آن مراسم جز اعتقادات ماست باید در این راستا تلاش وافر شود، البته گاهی ممکن است در جریان سفر مکه نارضایتی‌هایی برای برخی حجاج پیش بیاید که از بعضی از این گلایه‌ها می‌توان پیشگیری کرد و با استفاده از تجارب متولیان پیشین یا طرح‌های مشورتی زمینه بهره‌مندی حداکثری حجاج را فراهم آورد.

وی ادامه داد: ازنظر روابط عاطفی نیز باید با گروه‌های زوار به‌عنوان میهمانان خداوند متعال از صمیم دل پذیرایی شود، البته امکان دارد بخشی از امور مربوط به روحیات، توقعات، انتظارات حجاج نیز باشد که باوجود تمام تلاش‌ها، برخی افراد هم چنان ناسازگاری داشته باشند که مدیران و دست‌اندرکاران حج باید توجه داشته باشند که این همان امتحان الهی برای شرح صدر است و باید با نهایت حلم و بردباری در این مواقع رفتار شود.

دستغیب ابراز داشت: باید دقت کرد که اخلاق در حج اصل عمده است و در نزد صاحب این مکتب باید برمدار اخلاق پیش رفت و با ایجاد زمینه لازم ازنظر سخت‌افزاری و هم‌چنین روحانیونِ گروه‌های زوار باید سعی کنند تا حج حجاج به بهترین وجه انجام شود تا افراد احساس کنند یک وظیفه الهی را تام و تمام انجام دادند.

وی افزود: مسئولان محترم سازمان حج و زیارت بنا بر دغدغه‌هایی که هست تضمین‌های لازم را دریافت کرده‌اند، اما دغدغه‌های حجاج باید با گفتار و رفتار مناسب برطرف شود تا آرامش خاطری برای افراد ایجاد شود و حج را در یک شرایط مناسب و آرام انجام دهند؛ ضمن اینکه باید متوجه بود که دشمنان اسلام همواره درصدد وسوسه گری و القاء شبهات بودند که مثلاً چرا پول مملکت را در فلان کشور خرج می‌کنند و به نیازمندان پرداخت نمی‌شود و امثال این‌گونه موارد، درحالی‌که دیده می‌شود این‌همه سفر به خارج، از ترکیه تا اروپا انجام می‌شود امّا کسی متعرّض به هزینه آن نمی‌شود که چرا پول آن را به فقرا نمی‌دهید؟

تولیت آستان مقدس احمدبن موسی الکاظم (ع) در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی عوامل و دست‌اندرکاران حج عنوان کرد: آنچه خداوند منّان بر مسلمانان واجب کرده و آثار و برکاتی که حج چه ازلحاظ جنبه فردی و چه اجتماعی و هم‌چنین کمک به عظمت و شوکت اسلام تنها بخشی از اهمیت مراسم حج است و از این نظر افراد باید در صحبت‌ها و گفته‌ها با یک آمادگی قبلی در راستای پاسخگویی به این شبهات برآیند و از بیان مسائلی که ممکن است بازتاب خوبی نداشته باشد ممانعت به عمل آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار