ثابت قدم مسئول واحد ثبت معنوی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در این گفتگو بیان داشت: در بازدید از محل برگزاری جشنواره برداشت غوره دشمن زیاری مهارت آبغوره گیری سنتی این بخش برای ثبت معنوی مشاهده و گزارش آن برای انجام مراحل بعدی ثبت گردید.
کد خبر: ۴۶۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 20 July 2017
تابناک فارس به نقل از خبر نورآباد:ثابت قدم مسئول واحد ثبت معنوی اداره ی کل صنایع دستی و گردشگری غوره و شهرت سالاد شیرازی، نام دشمن زیاری را یدک می کشد. دشمن زیاری با ۱۸۰۰۰ هکتار باغات انگور دیم از بزرگترین تاکستان های کشور است.
متاسفانه باغداری معیشتی و نبود نهاد سازمان یافته تا الان چیزی جز سطح درآمد کم را به همراه نداشته است.
فاطمه رزمجویی دبیر دومین جشنواره برداشت غوره دشمن زیاری در گفتگو با خبر نورآباد اذعان داشت: با پیگیری ها مستمر در سه سال اخیر مهارت آبغوره گیری سنتی دشمن زیاری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فارس قرار گرفت.
ثابت قدم مسول واحد ثبت معنوی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در این گفتگو بیان داشت: در بازدید از محل برگزاری جشنواره برداشت غوره دشمن زیاری مهارت آبغوره گیری سنتی این بخش برای ثبت معنوی مشاهده و گزارش آن برای انجام مراحل بعدی ثبت گردید. 
ثابت قدم افزود: با ثبت معنوی این اثر گام مهمی در راستای ترویج و حفظ این مهارت برداشته خواهد شد، تا یکی از قدیمی ترین آثار مردم در رابطه با برداشت غوره حفظ شود.
ثابت قدم ادامه داد: گزارش کلی به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ارسال و ما به عنوان اداره مبدا در کمسیون ثبت معنوی مراحل را همراه با دفاع از این مهارت انجام خواهیم داد.
مهارت آبغوره گیری سنتی دشمن زیاری ثبت معنوی می شود
مسول واحد ثبت معنوی استان گفت: از مزایای ثبت این مهارت تخصیص اعتبارات و حمایت سازمان های مربوط برای برگزاری سالیانه جشنواره برداشت غوره است، و این که هیچ منطقه ای نمی تواند این اثر را با نام خود ثبت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار