معاون توسعه و امور زیر بنایی سازمان امور عشایر مدعی است که هر یک عضو جامعه عشایر گوشت و پروتئین مورد نیاز 16 ایرانی را تامین می‌کند.
کد خبر: ۴۶۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 20 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:علایی‌مقدم در دیدار با جمعی از اعضای جامعه عشایر در استان فارس با قدردانی از اداره کل امور عشایر فارس به لحاظ موفقیت در اجرای برنامه زنجیره تولید گوشت قرمز، گفت: جامعه عشایری با تولید سالیانه 190 هزارتن تولید گوشت قرمز نقش موثری در امنیت غذایی کشور دارد.

وی با ذکر این نکته که درآمد خالص هر خانواده عشایری در سال 13 میلیون تومان است، تنوع بخشیدن به اشتغال عشایر و افزایش درآمد اقتصادی آنان را یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی سازمان امور عشایر ایران برشمرد.

علایی‌مقدم گفت: در سنوات اخیر دولت اقدامات خوبی برای ارتقای وضعیت معیشت جامعه تلاش‌گر عشایری انجام داده و امسال نیز تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد، هم برای تشکل‌های عشایری و هم برای خانواده‌های عشایری پیش بینی کرده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر گفت: در احکام برنامه ششم توسعه 17 بار نام عشایر لحاظ شده که این مبین نگاه ویژه به این جامعه مولد ولی محروم است.

وی تصریح کرد: شاکله زندگی عشایر بر اساس سه رکن انسان، دام و مرتع تعریف می‌شود و در مبحث توسعه پایدار باید به هرسه مقوله توجه کرد.

علایی‌مقدم تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی انسان و دام در جامعه عشایر، تنوع بخشیدن به کوچ، توسعه بوم گردی و گردشگری و صنایع دستی را از برنامه‌های سازمان امور عشایری برشمرد و با ذکر این نکته که به ازای هر خانوار عشایر 3 هکتار مرتع در اختیار آنان قرار دارد، گفت: با توجه به تنوع اقلیم استان فارس، توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر افزایش توان اقتصادی خانواده عشایری سهم بسزایی در حفظ مراتع داشته باشد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر نیز ضمن اشاره به مردمی کردن اقتصاد خواستار تقویت تشکل‌های عشایری شد.

همچنین حجت‌الاسلام حسین کاشی گفت: با توجه به دیدگاه‌های متفاوتی که در جامعه عشایری وجود دارد باید راه اعتدال به معنای واقعی را در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌های در نظر گرفت؛ در این صورت است تداوم و ارتقاء معیشت و فرهنگ عشایر فراهم می‌شود.

مدیر کل امور عشایر استان فارس نیز ضمن سیمای عشایر در این استان را ترسیم و به توانمندی و برنامه‌های راهبردی اداره کل امور عشایر اشاره کرد.

ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که در سایه تلاش، تعامل و همدلی امکان ارائه خدماتی بهتر و کیفی‌تر به جامعه مولد عشایر فراهم شود.

شایان ذکر است استان فارس با داشتن نزدیک به سی هزار خانوار عشایری، قطب عشایر کشور محسوب می‌شود؛ عشایر فارس شامل 3 ایل بزرگ قشقایی،خمسه و لر و 8 طایفه مستقل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار