ماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:بیشترین مصرف آب در استان فارس در بخش کشاورزی صورت می گیرد که این موضوع نشان می دهد که با مدیریت مصرف دراین حوزه را جدی تر گرفت.
کد خبر: ۴۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 20 July 2017
تابناک فارس به نقل از خانه ملت :فرج الله رجبی  بااشاره به بحران آب در استان فارس گفت: آب مسئله جدی در استان فارس است و یکی از دلایل آن فروافتادن آب های زیر زمینی و خشکسالی چندساله در این استان است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه درحال حاضر تمهیداتی برای خط دوم لوله انتقال آب سد درودزن به شیراز اندیشیده شده است،افزود:این انتقال آب زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که بارندگی بسیارخوب و با برکتی داشته باشیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:از آنجاکه در این مسیر چند طرح احداث مجتمع پتروشیمی وجود دارد،اگر بتوانیم قسمتی از  آب مورد نیاز صنعت و مصرف را از خلیج فارس تامین کنیم در شرایط فعلی تنها راهی است که می توان بحران آب را تا حدودی کنترل کرد هرچند که این پروژه زیربنایی چند ساله و دراز مدت خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد:از آنجاکه استان فارس به معنای واقعی استان صنعتی نیست که دارای صنایع بزرگی باشد که این صنایع بخواهند هزینه لوله کشی و انتقال آب را پرداخت کنند؛از این رو این طرح مستلزم سرمایه گذاری دولت است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس افزود: در شرایط فعلی باید با ایجاد نظم و مدیریت الگوی کشت، مسدودکردن چاه های غیرمجاز و تعبیه کردن کنتور در چاه های مجاز  از شیوه ها نوین آبیاری در کشاورزی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد آب مصرفی در فارس،آب برای مصارف کشاورزی است بنابراین باید از شیوه های نوین کشاورزی استفاده کرده ومصرف را کاهش داد و سعی کنیم برای محصولاتی که مصرف آب بالایی دارند، محدودیت زمانی و تناوبی ایجاد کنیم.

رجبی افزود: همراهی و همگامی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و برای اینکه بتوانیم از مدلی برای آبیاری استفاده کنیم که هزینه کمتر و بهره وری بیشتری داشته باشد باید وضعیت فعلی را مدیریت کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین  در پاسخ به اینکه در تامین آب شرب نیز مشکل وجود دارد؟گفت: اساسا عمده مصرف یعنی ۹۲ درصد از آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است و مصرف آب درحوزه  صنعت و شرب کمتر از 10درصد است؛بنابراین اگر بتوانیم  10 درصد آب کشاورزی را مدیریت کنیم به اندازه کل مصرف صنعت و شرب خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار