همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت با همکاری اداره کل ثبت‌احوال فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز بهداشت شهرستان شیراز ظهر امروز برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 23 July 2017

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری فارس: محمدباقر عباسی با اشاره به بندهای سیاست‌های کلی جمعیت اظهار داشت: در بحث جمعیت نباید به بند یک طرح «ارتقا ء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» است، تنها توجه کرد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور ادامه داد: رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و احترام و تکریم سالمندان نیز از بندهای مهم سیاست‌های کلی جمعیت است که باید موردتوجه قرار گیرد و درواقع نگاه جامع به سیاست‌های جمعیتی شود.

وی افزود: به دلایل مختلفی جوانان از روستاها مهاجرت می‌کنند که حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم نیز از اولویت‌ها است.

عباسی با اشاره به موفقیت سازمان‌های مردم‌نهاد در خدمات‌رسانی اجتماعی متذکر شد: اجرای سیاست‌های کلی جمعیت تنها وظیفه دولت نیست و مردم نیز باید همراهی کنند تا این سیاست‌ها در عمل موفق شود.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور در پایان سخنان خود به طرح «بهار نکو» نیز اشاره کرد و گفت: بهار نکو طرح ابتکاری است که باید به سایر نقاط کشور ارائه شود تا در امر مشاوره قبل و بعد از ازدواج سایر استان‌ها نیز فعال و مؤثرتر شوند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی ازعوامل حفظ خانواده و افزایش موالید

هادی پژوهش در همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت، بابیان اینکه مسائل اقتصادی و دغدغه تأمین معیشت خانواده اگرچه مهم است اما تنها عامل مؤثر بر کاهش موالید نیست، اظهار داشت: کشور ایران دارای منابع طبیعی بسیاری است که مشکلات اقتصادی به وجود آمده مربوط به نحوه مدیریت منابع است و روش مدیریتی باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان به دلیل کاهش جمعیتی از مهاجران سوری و افغانستانی پذیرش می‌کنند، ادامه داد: موقعیت ایران در غرب آسیا حساس است که اگر بخواهیم با نگاه امنیتی ببینیم، کشور ما نیاز به افزایش موالید دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تأکید بر لزوم رفع موانع افزایش جمعیت افزود: درجهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور داریم، از طرفی از منابع داخلی نیز باید درست بهره‌برداری کنیم.

پژوهش متذکر شد: آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق نیز باید برطرف شود تا خانواده‌ها حفظ‌شده و موالید افزایش پیدا کند.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مسئله اعتیاد اگر مدیریت صحیحی نداشته باشیم، در آینده نزدیک دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد.

به گفته وی عمده آسیب‌های فعلی اعتیاد در جامعه، مصرف مواد مخدر صنعتی است که زیر راه‌پله‌ها و به‌صورت های مختلف تولید و توزیع می‌شود.

پژوهش در پایان سخنانش تصریح کرد: با توجه به آمارهایی که از سوی مسئولان ارائه می‌شود، آیا واقعاً کاهش طلاق در استان فارس نتیجه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های آنان بوده یا نتیجه تغییر نوسانات است.

 برخی از اساتید علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز نیز در این برنامه حضور داشتند که بر همه‌جانبه دیدن مسئله جمعیت و نه‌تنها تأکید برافزایش میزان موالید، توجه به تعداد و ترکیب جمعیتی به همراه توزیع جمعیت، عوامل مرگ میر و کاهش آن و وضعیت اشتغال و معیشت در خانواده‌ها تأکید کردند.

توجه به حقوق زنان، حقوق کودکان و اجرای صحیح برنامه‌های حمایتی در دوران بارداری و پس از زایمان و همین‌طور حفظ امنیت شغلی زنان از دیگر موارد مورد تأکید اساتید بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار