کارآفرین موفق میمندی با راه‌اندازی مجموعه نفریحی - فرهنگی علاوه بر جذب گردشگر به تولید ۵۶ عرقیات گیاهی می‌پردازد.
کد خبر: ۴۶۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 23 July 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:اردیبهشت ماه هر سال گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک استان فارس به هوای عطر گل‌های محمدی و شرکت در فرآیند گلاب‌گیری راهی شهر میمند فیروزآباد می‌شوند، مشارکت گردشگران در چیدن گل و فرایند گلاب‌گیری ایده حسن غضنفری یکی از کارآفرینان موفق استان فارس است که علاوه بر تولید 56 عرق گیاهی لذت شرکت در فرایند گلاب‌گیری را برای گردشگران میمند فراهم می‌کند.

این کارآفرین موفق اصالتا اهل میمند است اما شیراز زندگی می‌کرد تا اینکه 3 سال پیش همزمان با اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی راهی میمند می‌شود و با کمک تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کارگاه گلاب‌گیری و مجموعه تفریحی - فرهنگی را راه‌اندازی می‌کند.

خسرو اسفندیاری، رئیس بسیج سازندگی شهرستان فیروزآباد در گفت‌وگو با تسنیم از اعطای وام 60 میلیون تومانی به این کارآفرین موفق سخن می‌گوید که منجر به اشتغالزایی 10 نفر به صورت پایدار و مستقیم شده است.

حسن غضنفری در گفت‌وگو با تسنیم درباره شروع کارش می‌گوید: با توجه به ظرفیتی که در شهر میمند در زمینه کشت گل محمدی و دیگر گیاهان دارویی وجود داشت، با هدف اشتغالزایی کارگاه عرقیات‌گیری را با 3 دیگ به صورت سنتی آغاز کردم.

به گفته وی «پس از مدتی به دلیل حضور گردشگران بسیاری که در فصل گلاب‌گیری به میمند می‌آمدند، بر آن شدم که زمینه مشارکت گردشگران را نیز در زمینه چیدن گل و گلاب‌گیری فراهم کنم چراکه اعتقاد دارم این امر علاوه بر افزایش تعداد گردشگران سبب اعتمادسازی بین آنان می‌شود».

این کارآفرین موفق میمندی زمینی 2 هکتاری را آماده می‌کند که بخشی از آن سکوبندی و تبدیل به مجتمع گردشگری شده و بخشی گل‌های محمدی است که هر اردیبهشت به روی گردشگران لبخند می‌زنند.

آنطور که غضنفری می‌گوید به گردشگران نحوه چیدن گل محمدی و انواع آن آموزش داده می‌شود و پس از آن در فرایند گلاب‌گیری مشارکت می‌کنند و در نهایت هم گلابی که ثمره دسترنج خودشان است، خریداری می‌کنند.

در کارگاه عرقیات‌گیری این کارآفرین موفق 56 نوع عرقیات گرفته می‌شود که  به گفته وی 5 عرق بیدمشک، بهارنارنج، گل محمدی، نسترن و نعنا با گل‌های تازه گرفته می‌شود و مابقی با گل‌های خشک شده و این یعنی کارگاه عرق‌گیری حسن غضنفری در تمام طول سال فعال است.

راه‌اندازی خط تولید، بسته‌بندی برای صادرات و صنعتی کردن کارگاه برنامه‌های آینده این کارآفرین موفق است و با وجود اینکه از کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گلاب میمند درخواست داده‌اند اما به گفته غضنفری به دلیل نبود شرایط و مجوزهای لازم هنوز امکان صادرات فراهم نشده است.

نبود نظارت بر فروش محصولات از مشکلاتی است که این کارآفرین به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: نظارتی بر فروش محصولات نیست به طور مثال گلاب با اسانس لیتری هزار تومان است در صورتی که گلابی که من تولید می‌کنم، کیلویی 8 هزار تومان درمی‌آید.

نرخ بالای تسهیلات بانکی مشکل دیگر این تولیدکننده است. وی می‌افزاید: تولیدکننده با سود 25 درصد نمی‌تواند روی پا بماند در صورتی که دولت باید با تسهیلات با سود کم به حمایت از تولیدکننده بپردازد.

اسفندیاری مسئول بسیج سازندگی فیروزآباد ضمن اینکه بر نظارت اتحادیه صنفی این شهر بر فروش محصولات سخن می‌گوید از فعالیت‌های بسیج سازندگی نظیر برگزاری همایش و نمایشگاه برای فروش محصولات خبر می‌دهد

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و فعالان این عرصه بپردازد. مردم مناطق مختلف استان فارس اگر در زمینه اقتصادمقاومتی در شهر و روستا محل سکونتشان اقدامی انجام شده یا انجام داده‌‌اند، با این شماره تلفن 07132281975 در ساعات 8 صبح تا 16 بعدازظهر تماس بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار