مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: عمارت دیوان‌خانه یکی از بناهای ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم‌ خان واقع شده و در گذشته به عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند مشهور بوده است.
کد خبر: ۴۶۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 23 July 2017
تابناک فارس به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس:مصیب امیری اظهار داشت: این بنا در 2 طبقه و با مساحت 840 متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده و بنا بر منابع تاریخی بجای مانده از عصر زندیه این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی درباره اهمیت معماری این عمارت و لزوم مرمت آن گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد و در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی این عمارت در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

امیری افزود: در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، مرمت در قسمت‌های کف‌سازی و کف فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان احیاء سنگ فرش و گچ کاری بدنه و سقف اتاق تاسیسات زیرزمین، لایه‌برداری و تثبیت تزئینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، سنگ فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا وارد مرحله چهارم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین اعتبار تخصیص یافته به مرمت این عمارت را بالغ بر2 میلیارد و 884 میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره کل عنوان و خاطر نشان کرد: برای اتمام کامل پروژه مرمت بنا، میزان 8 میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

 عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند  به شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار