معدن شاعلمدار یا کوه نمک، یکی از معادن نمک واقع در شهرستان جهرم است که با ذخیره‌ی قطعی ۸۰۰ هزار تن، سال‌هاست به قیمتی پائین به اروپا صادر و در ممالک خارجه به قیمت گزاف فروخته می‌شود.
کد خبر: ۴۶۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 24 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:نمک معدن شاعلمدار یا کوه نمک، یکی از محصولات با کیفیت ایران محسوب می‌شود، اگرچه برخلاف عقیده برخی افراد، بهترین و با کیفیت‌ترین نمک جهان نیست.

عضو انجمن صنفی تولید کنندگان نمک تصفیه‌ی ایران،  پیرامون کیفیت نمک معدن شاعلمدار جهرم گفت: معدن نمک شاعلمدار جهرم از معادن نمک نسبتاً پاک در قیاس با سایر معادن است با وجود این، کیفیت نمک‌ معدن جهرم با اما و اگرهای فراوانی همراه است و اصولاً بهترین معادن نمک هم با برداشت انبوه، کیفیت خود را از دست خواهند داد .

سیدابوالفضل زارعیان‌جهرمی، با اشاره به مصارف خانگی نمک در قدیم خاطرنشان کرد: قدیم افرادی به عنوان «نمک‌جو» عمدتاً به معدن نمک کوه شاعلمدار جهرم می‌رفتند.این افراد «نمک‌جویی» می‌کردند یعنی سنگ‌نمک‌هایی را که بزرگ و کریستالی یعنی شفاف و آیینه‌ای بود جهت مصارف خانگی با دست می‌کندند و به فروش می‌رسانند .

صنعتگر نمونه‌ی فارس درباره‌ی جداسازی ناخالصی‌ها از نمک شاه‌علمدار در گذشته یادآور شد: برای جداکردن ناخالصی‌های این نمک، از قدیم همه نمک را در کیسه روی برنج می‌گذاشتند یا نانواها اول آب‌نمک درست می‌کردند تا ناخالصی‌هایی نمک ته‌نشین شود و آب نمک را برای طبخ نان به آرد می‌افزودند و هیچ وقت سنگ نمک به صورت مستقیم و بلافاصله استفاده نمی‌شد .

وی درباره‌ی انواع ناخالصی‌های این نوع نمک گفت: نمک معدن شاه‌علمدار جهرم ناخالصی‌هایی چون: «منیزیم»، «سرب»، «رُس» و «کلسیم» دارد که مضرند و برای جداکردن و تصفیه‌ی آن باید حتماً از دستگاه‌های تبلور مجدد استفاده کرد .

زارعیان در خصوص لزوم جداسازی ناخالصی‌ها از نمک نیز گفت: وقتی برداشت نمک با استفاده از بیل مکانیکی یا انفجار یا به صورت انبوه باشد، تمام این عناصر و ناخالصی‌ها با نمک مخلوط می‌شوند و در کارخانه حتماً باید عمل تصفیه روی آن انجام شود تا نمک خالص به دست آید .

وی ادامه داد: این سنگ‌ها در کارخانه نخست باید با آب حل شوند، سپس آب‌نمک تصفیه و دوباره در داخل دستگاه‌های مخصوص حرارت ببیند تا عمل تبخیر انجام و بلورهای جدید نمک تشکیل شود که به این روش «تبلور مجدد» یا «ریکریستال» می‌گویند .

زارعیان همچنین گفت: نمک تصفیه به روش تبلور مجدد نیازمند تجهیزات مخصوص و دستگاه‌های پیشرفته‌ی کریستالیزور است که گرانقیمت و دست‌کم سه تا چهار میلیارد تومان قیمت دارد، آیا کارخانه‌ای در جهرم وجود دارد که چنین تجهیزاتی را دارا باشد یا این گونه مطالب صرفاً عوام‌فریبی جهت فروش بیشتر محصولات وارداتی از استان‌های دیگر به جای نمک معدن جهرم و سوءاستفاده از شهرت این معدن است؟ !

وی با بیان اینکه با بهداشت غذایی مردم نمی‌توان بازی کرد و از این نمک زنان باردار و کودکان هم استفاده می‌کنند، یادآور شد: ناخالصی‌های چون منیزیم و سرب باید درصد مشخصی در نمک خوراکی داشته باشند و سازمان استاندارد و بازرسان بهداشتی همیشه آن را در آزمایشگاه‌ تست می‌کنند و در صورتی که میزان آن افزون بر حد مجاز باشد، هشدار می‌دهند .

زارعیان با تأکید بر اینکه نمک معدن شاه‌علمدار جهرم، محصولی با کیفیت بالا است، تصریح کرد: نمک شاه‌علمدار به دلیل ناخالصی‌های یاد شده به صورت خام قابل استفاده نیست، اما پس از تصفیه با دستگاه‌های ریکریستال به محصولی قابل استفاده تبدیل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار