سرمایه گذاران ترک تمایل دارند که در حوزه ساخت مجتمع های بین راهی فعالیت کنند، اما معتقدند قوانین ایران دست و پا گیر است و یک سرمایه گذار برای ساخت مجتمع بین راهی باید حداقل یک سال دوندگی کند.
کد خبر: ۴۶۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ 24 July 2017
تابناک فارس به نقل از مهر:فعالان گردشگری در حوزه هتل و خدمات بین راهی اعلام کردند که برای تدوین سند ملی توسعه گردشگری باید برنامه ریزی وجود داشته باشد و مجتمع های خدمات بین راهی تشکل حرفه ای ایجاد کنند.

سومین جلسه کارگروه هتل داری و مجتمع های پذیرایی شورای عالی سیاستگذاری تدوین سند ملی توسعه گردشگری با همکاری کمیسیون اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان میراث فرهنگی در روز دوشنبه دوم مردادماه در سالن اجتماعات شرکت توسعه سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد.

در این برنامه اعضای جامعه هتلداران ایران سرمایه گذاران مجتمع های خدمات بین راهی، دبیر کمیته گردشگری کمیسیون اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور کمیسیون اجتماعی مجمع حضور داشتند.

در این برنامه جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: برای تهیه سند توسعه گردشگری کشور کارگروه هایی تشکیل شده بود که یکی از آنها کارگروه هتلداری و واحدهای بین راهی و پذیرایی است. در این جلسه قرار است مسائل و مشکلات مربوط به مجتمع های بین راهی و واحدهای پذیرایی حتی واحدهای پذیرایی داخل هتل ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

حمزه زاده بیان کرد: عمده مشکلات این است که بارها مسئولان  مجتمع های بین راهی اعلام می کنند از شورای اصناف درباره پروانه کسب به آنها مراجعه کرده و یا باید به وزارت بهداشت پاسخ بدهند. همچنین از لحاظ مالی نیز این واحدهای کوچک دچار مشکلات فراوانی هستند. تصور می کنم بالای ۲ هزار واحد بین راهی داریم که فقط برای واحدهای شمال کشور یک تشکل ایجاد شده و برای واحدهای جاده هراز نیز یک تشکل دیگر. اما هنوز در سطح کشور یک تشکل قوی که تمام مجتمع ها را تحت پوشش داشته باشد نداریم، پس باید برای ایجاد چنین تشکلی به این مجتمع ها کمک شود، چون آنها هم از خانواده هتل ها هستند.

نظر سرمایه گذاران تُرک درباره قوانین

امیرعباس ابوالفتحی یکی از سرمایه گذاران مجتمع های بین راهی در جاده زنجان بیان کرد: سرمایه گذاران ترک تمایل دارند که در حوزه ساخت مجتمع های بین راهی فعالیت کنند، اما معتقدند  قوانین ایران دست و پا گیر است و یک سرمایه گذار برای ساخت مجتمع بین راهی باید حداقل یک سال دوندگی کند.

وی گفت: در جاده ای و در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر دو پمپ بنزین بود که هر دو ورشکسته بودند . پمپ بنزین دوم در حالی ساخته شده بود که یک سال و نیم از ورشکستگی پمپ بنزین اول می گذشت. باید جزو وظایف حاکمیتی این موضوع باشد که مجتمع های خدماتی در فاصله معقول از هم قرار بگیرند و این تضمین وجود داشته باشد که دو سال بعد از تغییرات مدیریتی، کسی این قانون را لغو نکند.

مجتمع های خدمات رفاهی معافیت برای برق بگیرند

محمد عطاپور یکی دیگر از سرمایه گذاران مجتمع های بین راهی در نزدیکی تهران با بیان اینکه بهتر است برای مجتمع های خدمات رفاهی معافیت برق گرفت بیان کرد: سازمان راهداری برای تامین زمین مکان یابی های انجام داده، اما این اقدام زمانبر است. حتی زمین از امور اراضی می دهند، اما در جایی که خودشان بپسندند.

حسن سیادتیان رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس نیز بیان کرد: سرمایه گذاری حاضر نیست با این مشکلات در ایران فعالیت کند، باید یک سند برای کل کشور تدوین شود که راهگشا باشد. ما هنوز در کشور مشکل سرویس بهداشتی داریم.

کاظمی وفا از اتحادیه هتلداران تهران نیز بیان کرد: در قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی شورایی با قابلیت های نظارتی وجود دارد که ما باید در آن جایگاه نماینده ای داشته باشیم ،چون بسیاری از دستگاه ها در این شورا نیز حضور دارند. در این شورا مطرح شده که ۴ نفر باید به انتخاب رئیس جمهور و سازمان میراث فرهنگی حضور داشته باشند، چرا ما نتوانیم در این مجمع باشیم؟

جانمایی مجتمع های خدمات رفاهی در طرح های جامع راه سازی

اسماعیل قادری از اساتید دانشگاه و کارشناسان گردشگری نیز گفت: در سال ۸۸ گزارشی نوشتیم مبنی بر اینکه حدود ۱۷ دستگاه در حوزه صدور مجوز یک مجتمع بین راهی دخیل هستند، این در حالی است که هر کدام می خواهند نظارت های خود را انجام دهند، نتیجه این اقدام همان چیزی است که ما اکنون به عنوان مجتمع های بین راهی در جاده ها می بینیم.

وی گفت: در طرح های جامع شهری باید بحث کاربری اراضی و کاربری های توریستی تفریحی دیده شود، این در حالی است که شهرداری ها بر اساس اختیارات خود این طرح ها را تغییر می دهند و مجتمع های تجاری می سازند که بخش کوچکی از آن تفریحی است.

قادری گفت: در طرح های جامع راهسازی به این موضوع توجه شده است که مجتمع های خدمات رفاهی در چه فواصلی و در کجا قرار گیرند.

وی درباره اینکه باید بخش خصوصی و هتلداران نیز در شورای میراث فرهنگی نماینده ای داشته باشد، گفت: شورا تاکنون مگر چند جلسه برگزار کرده است، حتی اگر بخش خصوصی در آن حضور داشته باشد، باید بتواند صحبت کند، اما وقتی این جلسات تشکیل نمی شود چه سود دارد؟ پیشنهاد من این است که باید در مجلس و شورای شهر نیز نماینده داشته باشیم. آیا نمی توانستیم در شورای شهر نماینده ای داشته باشیم که از آن طریق حقوق خود را مطالبه کنیم؟

سلطانی رئیس اتحادیه واحدهای بین راهی مازندران با مرکزیت چالوس نیز در این برنامه گفت: یکی از معضلات جدی در محور کندوان به دلیل تردد زیاد مسافران است. زمانی که رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی حدود ۵ ساعت در ترافیک جاده مانده بود و به سرویس بهداشتی یکی از مجتمع های بین راهی مراجعه کرد و او را راه ندادند، دستور ساخت یک سرویس بهداشتی مجهز را داد.

وی گفت: اداره کل مازندران حداقل ۳۰ واحد بین راهی ساخته، اما چون در نگهداری ضعیف عمل کرد، از بین رفتند. سرویس های بهداشتی باید در دست بخش خصوصی باشد، به خصوص در جاده کندوان هر ۱۰ کیلومتر به یک سرویس نیاز است.

۱۲۰ واحد پذیرایی در کندوان

وی تصریح کرد: در کندوان ۱۲۰ واحد پذیرایی داریم که بیشتر آنها مسافر را تنها برای استفاده از سرویس بهداشتی راه نمی دهند. در حوزه استحفاظی مازندران ۴۷ واحد پذیرایی از سازمان میراث فرهنگی پروانه دارند و بقیه فاقد پروانه هستند.

سلطانی ادامه داد: باید در جاده کندوان مشکل امداد و نجات حل شود و سازمان هلال احمر و یا اورژانس بتوانند با بالگرد به مسافری که دچار مشکل شده، خدمات بدهند.

حرمتی رئیس اتحادیه هتلداران خوزستان نیز بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی دارای مشکلات مدیریتی بود، چون نتوانسته سیاستگذاری کند و همیشه در حال تغییر مدیریت است، بنابراین برنامه ریز نداشته ایم، سرمایه گذار دیگر اطمینان به آن ندارد.

وی گفت: احساسی که سرمایه گذار دارد این است که دولت به وظایف حاکمیتی خود عمل نمی کند، همان طور که نتوانسته در مشهد برای هتلسازی برنامه ای داشته باشد. آنها هنوز نمی دانند که برنامه هتل سازی کشور چیست و دقیقا قرار است چند هتل، تا چه سالی و در کدام شهرها ساخته شود.

در پایان این نشست، نظرات هر یک از افراد در قالب ۲۰ بند نوشته شد تا با موارد مطرح شده در جلسات قبلی به یک جمع بندی رسیده و این جمع بندی برای تدوین سیاست های سند ملی گردشگری مورد تصمیم گیری واقع شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Turkmenistan
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
متاسفانه مديريت ضعيف وغير از دلسوزي ست كه اين مشكلات ببار ميار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار