در حالی که چند روز بیشتر از ماجرای جنجالی کشته شدن و مسمومیت بیش از 100 نفر در سیرجان نمی گذشت این بار نیز استفاده از مشروبات الکلی دست ساز در استان فارس مرگبار شد.
کد خبر: ۴۷۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳ 01 August 2017
در حالی که رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) فسا گفته بود تاکنون 36 نفر از افرادیکه براثر مسمومیت با متانول در این بیمارستان بستری شده بودند، مرخص شده‌اند آخرین خبرهای غیر رسمی حاکی از فوت و نابینایی تعدادی از این بیماران است.

تابناک فارس به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی فسا، دکتر محمود شکوهیان اعلام کرد که از 42 فرد مسموم شده براثر نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول، تا روز دوشنبه نهم مردادماه 36 نفر مرخص شده و شش نفر هنوز بستری هستند.

شکوهیان با یادآوری اینکه افراد مسموم شده از اهالی شهرستان‌های فسا، استهبان و نی‌ریز بوده‌اند، گفت: این افراد بعد از مسمومیت با متانول به بیمارستان ولی‌عصر(عج) فسا منتقل شدند.

رئیس بیمارستان ولیعصر فسا یادآور شد که بیماران توسط پزشکان عمومی، متخصصان طب اورژانس، کلیه، داخلی و چشم مورد بررسی قرار گرفته و تعداد11 نفر از آنها برای درمان دیالیز شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا، دکتر علی‌رضا عسکری نیز با بازدید مکرر، در جریان درمان مسمومان بستری در بیمارستان ولی‌عصر(عج) قرار گرفت.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص مسمومیت با متانول یا الکل چوب، گفت: مسمومیت با متانول یا الکل چوب از جمله اورژانس هایی است که تشخیص درمان و بیمار یابی به موقع نقش مهمی در کاهش مرگ و کوری و سایر ناتوانی های جسمی و ذهنی ایفا می کند.

سمیرا ایرانی افزود: متاسفانه شایعترین علت مسمومیت با متانول در کشور مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول است .

وی در مورد علائم مسمومیت با متانول گفت: مسمومیت با متانول در عرض 30 دقیقه تا 4 ساعت ایجاد می‌شود که به صورت گیجی و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکم، سر درد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است.

او ادامه داد: پس از این علائم یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا شش تا بیست و چهار ساعت، بسته به دوز مصرف متانول، به طول می‌انجامد و بعد از آن اسیدوز متابولیک ایجاد شده و باعث اختلال در کارکرد بینایی می‌شود.

ایرانی گفت: این عارضه می تواند در دامنه ای از تاری دید، تغییرات میدان بینایی، اشکال در تطابق نور و دو بینی تا کوری کامل متغیر باشد.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا خاطرنشان کرد: یک اصل مهم در مدیریت و درمان مسمومیت با متانول تشخیص سریع و مهم است و تشخیص بالینی افتراق مسمومیت با متانول از اتانول اهمیت خاصی دارد .

او با تصریح اینکه با توجه به توصیه‌های دین مبین اسلام مبنی بر حرمت استعمال الکل باید از مصرف هرگونه مشروبات الکلی پرهیز کرد، گفت: برخی از مشروبات الکلی غیرمجاز به ظاهر اصل موجود در بازار ایران نیز تقلبی بوده و بطری‌های خالی آنها توسط سوداگران با مشروبات الکلی دست‌ساز پر و پلمپ می‌شود لذا مصرف این‌ مشروبات الکلی نیز خالی از خطر نیست و ممکن است منجر به مسمومیت با متانول شود .

ایرانی همچنین تاکید کرد: باید از مصرف بیش از حد و طولانی مدت عرقیات گیاهی و سرکه نیز پرهیز کرد چرا که این محصولات ممکن است حاوی مقادیر کمی متانول بوده و در مصرف درازمدت منجر به مسمومیت مزمن با متانول شوند .

این کارشناس گفت: در صورتی که یک شخص به هر دلیل اقدام به مصرف مشروبات الکلی یا الکل صنعتی کرده و علایم شرب خمر (مستی) در وی ظاهر نشود، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند، در این صورت امکان نجات و زنده ماندن وی و جلوگیری از بروز عوارض وجود خواهد داشت. در صورت مراجعه تأخیری به مرکز درمانی، مسمومیت با متانول ممکن است منجر به عوارضی همچون کوری، نارسایی کلیوی، نارسایی کبد، اسیدوز متابولیک و مرگ شود .

برابر آخرین خبرهای منتشر شده، دو نفر از کسانیکه بر اثر مسمومیت با متانول در بیمارستان فسا بستری بودند، فوت کرده و یک نفر نیز بینایی خود را از دست داده است
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
با سلام واحترام؛
در تکمیل این خبر به استحضار می رساند هیچگونه فوتی بر اثر مسمومیت با متانول در بیمارستان فسا و شهرستان نداشته ایم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار