کنگره منطقه‌ای شعر علوی به میزبانی شهرستان جهرم در ایام دهه ولایت برگزار خواهد شد.نشست مشترک رئیس و معاونان حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با امام جمعه، فرماندار، مدیران ادارات شهرستان‌های جهرم پیرامون کنگره منطقه ای شعر علوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰ 10 August 2017
در این جلسه پیرامون وجوه مختلف برگزاری ارجمند و در خور شأن حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژكام، امام جمعه شهرستان جهرم در این نشست با اشاره به اهمیت این حرکت ارزنده گفت: در این برنامه باید به نقد بها دهید. معمولاً عوام آنچه در رسانه می‌بینند را به عنوان اثر خوب تلقی می‌کنند حال آنکه برای شناخت خوب و بد به نقد نیاز است.

وی افزود: اگر به فضای نقد ادبی اهمیت دهید، کارها چکش‌کاری شده به دست مردم برسد رسانه نمی‌تواند روی دست متخصصین بلند شده و هر چیزی را به عنوان اثر خوب عرضه کنند و در این صورت کیفیت اثر مبنای عرضه و مقبولیت شعر و داستان می‌شود.

امام جمعه شهرستان جهرم گفت: حوزه هنری وظیفه دارد منتقدان قوی را در سطوح مختلف به کار گیرد تا شأن کار به صورت تخصصی رعایت شود. خود رسانه نیز باید به این امر مهم توجه جدی داشته باشد.

وی با اشاره به حضر و نشر مقام معظم رهبری با شاعران خصوصاً بزرگان ادبیات پارسی گفت: ایشان علاوه بر وجه شاعری نظر منتقدانه هم دارند و حتی زمانی گفتند من منتقد ادبی باشم بهتر است تا شاعر و حتی بر کار بزرگان معاصر هم نقد داشته‌اند و این همه نشان می‌دهد چقدر نقد و منتقد اهمیت دارند.

دژکام پیرامون فقدان نقد گفت: وقتی نقد نیست همه چیز به یک قیمت انگاشته می‌شوند. کف زدن در جلسات ناظر به ارزش ادبی آثار نیست گاهی وقت‌ها محکم خواندن سبب توجه می‌شود بی‌آنکه مخاطب ببیند این شاعر اصلا چه گفته است؟!

وی با بیان اینکه حافظ و سعدی هم بدون نقد، حافظ و سعدی نشده‌اند، گفت: مهم این است که شما این کار را شروع کنید حالا در هر سبک و به هر شکلی که باشد. شاید سال‌های نخست مشکل باشد اما کم کم کار نتیجه می‌دهد به هر حال باید به نقد هم نقد شکلی و هم نقد محتوایی توجه جدی کنید.

علیرضا صحراییان، فرماندار شهرستان جهرم نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بزرگ در شهرستان جهرم گفت: سوابق تاریخی شهرستان جهرم این واقعیت را اثبات می‌کند ضمن اینکه ما برنامه‌های ملی و بین‌المللی زیادی داشته‌ایم و ان‌شاءالله اینجا نیز میزبان خوبی برای شاعران اهل بیت(ع) باشیم ضمن اینکه اینجا بحث بحث اداری نیست و هر کس باید به اندازه ارادتش جلو بیاید.

وی ابراز امیدواری كرد كه افتتاح قریب‌الوقوع حوزه هنری در شهرستان جهرم بتواند برای هنرمندان این شهرستان و همه هنرمندان بخش‌های جنوبی استان سبب خیر و برکت باشد.

محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز با اشاره به اهمیت نقش جهرم دردر حوزه فرهنگ و هنر دینی گفت: برنامه علوی باید در شأن و منزلت این نام بزرگ باشد و پیرامون چرایی انتخاب جهرم باید بگویم که جهرم از چند منظر برای ادبیات آیینی و مذهبی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: از نخستین منظر جهرم مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری است و نگاه مقام معظم رهبری به این شهرستان و هنر دینی آن نگاه تاکیدی بوده است. از دیگر سو نیز جهرم از زمان‌های دور مرکز ادیبان و سخنوران اهل بیتی و آیینی بوده است.

رئیس حوزه هنری هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: همین مسئله سبب جریان‌سازی در این شهرستان شده و باعث شده این استان پژواک حضور خود را در سراسر کشور بپراکند.

وی گفت: از سومین منظر جریان شعری جوان جهرم امروزه در حوزه اهل بیتی و انقلاب اسلامی جریانس قابل اتکاست و همین سه بعد و سه منظر کافی ست که ما به این شهر توجه ویژه کنیم.

کرم‌اللهی اظهار كرد: وقتی یک رویداد هنری قرار است در یک شهرستان اتفاق بیفتد باید مراحلی را طی کند که پس از فراخوان درگیر شدن و سطح اصطکاک شهرستان با همه نهادها مهم است. پس از آن نیز باید نیازها را بررسی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار