بیش از ۵۰ درصد زنان و مردان ایرانی با چاقی و افزایش وزن مواجه هستند»؛ این خبری است که معاون آموزشی وزارت بهداشت بار دیگر طی روزهای اخیر مطرح ساخته و استان‌های فارس و یزد را دارای کمترین فعالیت بدنی عنوان کرده است.
کد خبر: ۴۷۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 13 August 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:رییس تغذیه دانشگده دانشگاه علوم پزشکی شیراز:شیوع اضافه وزن و چاقی در جامعه مسئله ای نیز  از عواقب ناگوار آن گفته و زنگ خطر شدت اضافه وزن در جامعه را به صدا در می آورد.
دکتر افتخاری با اشاره به اینکه چاقی در زنان بیشتر از مردان است، می گوید: ۳۰ درصد از زنان چاق هستند و این مسئله آنها را نسبت به امراض و بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. وی می افزاید: براساس آمارها بیشترین درصد چاقی در زنان و بیشترین افزایش وزن در مردان دیده می شود، به همین نسبت شیوع بیماری های مختلف آنها را تهدید می کند.
دکتر افتخاری افزایش روز بروز آمار دیابت در استان را نمونه این مهم تلقی کرده و می گوید:  آمار دیابت در استان روز بروز در حال افزایش است و کبد چرب در میان کودکان غوغا به پا کرده است.
« فشار خون، دیابت، کبد چرب و مشکلات قلبی و عروقی که همگی ریشه در اضافه وزن و چاقی دارند، ۹۰ درصد بیماران مراکز درمانی استان را تشکیل می دهند».
رئیس دانشکده تغذیه در ادامه بر تفاوت چاقی و افزایش وزن تاکید می کند. وی ادامه می دهد: اگر با دیدی دقیق تر بخواهیم نگاه کنیم، در حال حاضر چاقی های شکمی با وزن نرمال در حال افزایش است؛ به طوری که بیشتر چربی ها در ناحیه شکم جمع شده، در حالی که سایر نواحی بدن فاقد افزایش وزن است.
دکتر افتخاری اهمیت این مسئله را در این می داند که انباشت چربی در بدن بستر بیماری های متابولیک همچون دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی ،کبدی و ... را بیشتر فراهم می کند. او معتقد است: اگر روند رو به فزاینده افزایش وزن و چاقی کند نشود، شک نخواهیم داشت که در دهه های آینده با سیل عظیمی از بیماری ها و افراد گرفتار این بیماری ها در جامعه روبرو خواهیم بود.
**رفتار غلط تغذیه و کم تحرکی
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو عامل مهم «رفتار غلط تغذیه» و «عدم تحرک» را در شیوع اضافه وزن و چاقی در جامعه موثر دانسته و اظهار می کند: انعکاس رفتار غلط تغذیه سبب شیوع رو به فزاینده فست فودها، بیرون برها و رستوران ها شده که به موازات آن افزایش وزن و چاقی رخ می دهد.
او معتقد است: در دسترس بودن و تهیه آسان غذا این رفتار غلط غذایی را افزایش داده است.
دکتر افتخاری یادآور می شود: از سویی عدم تحرک نیز در گروه های مختلف افراد جامعه دیده می شود. عدم تحرک در دانش آموزان در حال افزایش است و برنامه فشرده آموزشی، محیط نامناسب مدارس در بحث تغذیه، همه و همه به این مسئله دامن زده است. وی پرداختن به این دو مسئله را حائز اهمیت دانسته و اظهار می کند: عواملی همچون استرس و فشارهای روحی نیز در اضافه وزن به خصوص چاقی های شکمی تاثیرگذار است.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز استرس را در افراد بزرگسال عامل مهمی در افزایش وزن عنوان کرده و می گوید: استرس باعث افزایش مصرف می شود؛ از سویی استرس مکانیزم دیگری را در بدن فعال می کند که منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم شده و در تسریع چاقی موثر است.
**کودکان،گروه های در معرض خطر چاقی
این مدرس دانشگاه، مقابله با چاقی را در شرایطی که شکل گرفته دشوار عنوان کرده و معتقد است این مسئله براحتی قابل درمان نیست. دکتر افتخاری می گوید: ممکن است روند افزایش چاقی را بتوانیم کنترل کنیم اما برگشت به وزن قبل دشوار است. مهم ترین اصل این است که نگذاریم چاقی شکل گیرد، به همین دلیل است که پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید می کند: آموزش نقش مهمی می تواند ایفا کند و به همین دلیل است که مدارس باید با برنامه جامع وارد عمل شوند.
«آموزش مدون برای کودکان ،خانواده ها و دیگر اقشار جامعه باید شکل گیرد». دکتر افتخاری در ادامه می افزاید: تاکنون مواردی دست و پا شکسته در جامعه، مدارس و رسانه ها انجام شده اما کافی نیست و باید مکرر باشد. او معتقد است: باید خانواده ها را متوجه این کرد که ابتدا برنامه غذایی خود را تغییر داده و در مرحله بعد متوجه اهمیت ورزش شوند. این مدرس دانشگاه گروه در معرض خطر را کودکان عنوان کرده و می افزاید: تغییر شیوه آموزشی اصل اساسی است که در پیشگیری از بروز خطر در این طیف موثر است؛ از طرفی در فضای فشرده آموزشی فرصتی برای فعالیت ورزشی کودکان نیست؛ همین اندک زمانی که در قالب ساعت ورزش تدوین شده نیز به حاشیه رفته است.
او مدعی است باید برنامه ای مدون و استراتژیک برای این طیف با تاکید بر دو عامل تصحیح رفتار تغذیه ای و تحرک و ورزش تدوین شود؛ کاهش استرس در میان اقشار میانسال که مهم ترین دلیل افزایش وزن آنها محسوب می شود نیز مسئله قابل توجه دیگر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار