مدیریت شهر را اصلاح خواهم کرد شیراز فاقد سالن استاندارد تئاتر و کنسرت است؛ در حالی ‌که هنرمندان زیادی در شیراز فعالیت می‌کنند یکی از موضوعاتی که شیراز از آن رنج می‌برد، حاشیه‌نشینی است و عدالت اجتماعی حکم می‌کند که برای رفاه این شهروندان گام برداریم
کد خبر: ۴۸۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 21 August 2017
تابناک فارس به نقل از شهروندعبدالحمیدمعافیان معتقد است که در سال‌های گذشته بخش زیادی از هزینه‌های شهرداری صرف حمل‌و‌نقل و پروژه‌های عمرانی شده که گره چندانی از مشکلات شهروندان باز نکرده و حالا نوبت رویکرد اجتماعی و فرهنگی است.

- در نخستين گام یکی از اقداماتی که انجام خواهد گرفت اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام است. در سال‌های گذشته پروژه‌های عمرانی زیادی در شهر شیراز کلید خورد که برخی از آنها هنوز به سرانجام نرسیده است و این پروژه‌ها باید تکمیل شود. ما تلاش می‌کنیم که در ابتدای امر تمرکز خود را بر روی تکمیل این پروژه‌‌ها قرار دهیم و کاری نیمه‌تمام رها نشود.

- رویکرد ما بیشتر توجه به مسائل فرهنگی شهر است. اگر چه در سال‌های گذشته فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته و ما این کارها را ادامه خواهیم داد ولی رویکرد اصلی ما فرهنگی و اجتماعی است. تلاش این است که به سمتی حرکت کنیم که نشاط شهروندان افزایش پیدا کند؛ باید به سمت فراهم‌آوردن امکاناتی برویم که سبب آرامش شهروندان شود.

- متاسفانه در سال‌های گذشته توجه کمی به ایجاد مراکز فرهنگی در شهر شیراز صورت گرفته است. این شهر الان فاقد سالن استاندارد تئاتر و کنسرت است؛ در حالی ‌که ما می‌دانیم هنرمندان زیادی در شیراز مشغول به فعالیت هستند و شهروندان شیرازی هم همیشه استقبال زیادی از هنر و فرهنگ داشته‌اند. ما تلاش می‌کنیم در این مسیر گام‌های اساسی برداریم چون الان تنها چند سالن محدود وجود دارد که استاندارد هم نیستند و مربوط به دوران خیلی گذشته است. در شیراز تعداد کتابخانه‌هایی که می‌تواند در اختیار جوانان این شهر قرار بگیرد، بسیار محدود است و باید به گسترش این فضاهای فرهنگی توجه جدی شود. در بعد از انقلاب کلا دو سینما به شیراز اضافه شد و تعدادی از سینماهای پیشین هم از بین رفته و در بعضی موارد، فضاهای فرهنگی این شهر نسبت به ۴۰‌سال پیش کاهش یافته و این ضرورت ایجاد و گسترش فضاهای فرهنگی را نشان می‌دهد.
 یکی از بحث‌های مطرح‌شده درباره شیراز و در سال‌های گذشته، قطع درختان و از بین‌رفتن بخشی از باغات این شهر بوده است. 
- نشاط و آرامش شهروندان در گرو حفظ فضاهای کنونی و گسترش پارک‌ها و فضای سبز در شیراز است. علاقه مردم شیراز به فضای سبز و پارک باعث شده که الان بعضی خانواده‌ها در کنار جاده‌ها اوقات فراغت خود را بگذارند که توجه به محیط‌زیست و توسعه فضای سبز و افزایش سرانه فضای سبز یکی از برنامه‌های جدی من خواهد بود.
 و این توجه به گسترش فضای سبز، یکی از موارد مغفول‌مانده در سال‌های گذشته است؟
- در سال‌های گذشته بخش زیادی از هزینه شهرداری صرف حمل‌ونقل شده و هنوز معضل ترافیکی و حمل‌ونقل حل نشده است. بالاخره بحث حمل‌و‌نقل و کاهش ترافیک در شیراز بسیار مهم است اما این‌که بخش اعظم هزینه‌های شهرداری به این موارد اختصاص یابد، جای سوال است. تجربه این سال‌ها به ما نشان می‌دهد که به‌رغم تمرکز بر این حوزه، رفاه جدی در این زمینه صورت نگرفته است. اما این توجه به حمل‌ونقل باعث شده به دیگر المان‌های توسعه شهر توجه کمتری شود و در این سال‌ها توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته در حالی ‌که می‌توانست بر روی روحیات مردم تأثیر مثبت بگذارد؛ یعنی این همه تمرکز بر روی حمل‌و‌نقل و اختصاص بخش اعظم سرمایه‌ها به آن، نتوانسته مشکل اساسی مردم را حل کند درحالی‌که توجه به مسائل فرهنگی که هزینه کمتری هم می‌طلبد، می‌تواند در روحیه، رفتار شهروندان و ایجاد نشاط شهری تأثیر جدی بگذارد.
 
- یکی از موضوعاتی که الان شیراز از آن رنج می‌برد، بحث حاشیه‌نشینی است که در سال‌های گذشته به دلیل افزایش مهاجرت‌ها چنین حاشیه‌هایی ایجاد شده و به دلیل نبود امکانات کافی شرایط نامساعدی الان حاکم است. عدالت اجتماعی حکم می‌کند که برای رفاه این شهروندان گام برداریم. در این زمینه تلاش خواهیم کرد که با همکاری شورای شهر این عدالت را ایجاد کنیم. البته حاشیه‌نشینی معلول ضعف رشد اقتصادی در کل استان است؛ استان فارس از خشکسالی می‌برد و این خشکسالی و در کنار آن مشکلات اقتصادی، ساکنان روستاها و دیگر شهرهای استان فارس را به سمت شیراز کشانده است. امیدواریم با آغاز به کار دولت دوازدهم و بهبود وضع اقتصادی عوامل مهاجرت جدید از بین برود و این موج مهاجرت قطع شود و در گام بعد شرایط برای این حاشیه‌نشین‌ها بهتر شود.

 من کتابچه‌ای را در اختیار اعضای شورا قرار دادم و برنامه‌هایم مشخص است. علاوه‌‌بر این باید از نظرات کارشناسی تیم مدیریت کنونی شهرداری و همچنین شورای برنامه‌ریزی شهری استفاده شود.
 
- نخست این‌که من رئیس شورای اصلاح‌طلبان نیستم و هیچ نقشی در بستن لیست امید برای شورای شهر نداشتم ولی بعد از مشخص‌شدن اعضا این فهرست، تمام تلاشم را برای موفقیت این افراد به‌عنوان کاندیداهای اصلاحات انجام دادم. من تا‌ سال ۸۸ رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بودم ولی بعد از آن مسئولیتی در احزاب و بستن فهرست‌ها نداشتم.

بازگشت به تاریخ در شهر تاریخ
 رجبی، شهردار پیشین و نماینده کنونی شیراز در مجلس: ساماندهی بدهی شهرداری اولویت نخست شهردار جدید است
حاجی‌پور، عضو هیأت‌علمی گروه معماری دانشگاه شیراز: تأمین رفاه پیاده باید جایگزین رویکرد تسهیل سواره شود
شهرداران تازه کلانشهرهای ایران یکی پس از دیگری با آرای بالای اعضای شورا و در جلسات هنوز رسمی‌نشده این پارلمان‌ها مشخص می‌شوند.، سکان مدیریت شیراز هم با تمام آرای ۱۳عضو شورای این شهر، به «عبدالحمید معافیان»، رئیس پیشین آموزش‌و‌پرورش استان فارس و رئیس ستاد حسن روحانی در استان فارس رسید تا نوبت به رویکرد امید برای مدیریت شهری با صدسال سابقه تأسیس شهرداری‌اش برسد. چالش‌های پیش‌ روی شهردار آینده شیراز و همچنین رویکردهای تیم مدیریت جدید شهری، محور گفت‌و‌گوی «شهروند» با کارشناسان شهری این شهر است.
 لزوم مدیریت شفاف در شیراز
در انتخابات شورای شهر ۲۹ اردیبهشت ۹۶، لیست امید شیراز مانند بسیاری از کلانشهرهای ایران، توانست اکثریت کرسی‌های شورا را به خود اختصاص دهد؛ ۱۲ نفر از ۱۳ منتخب مردم این شهر، نام‌شان در فهرست امید قرار داشت تا نشانی از تغییر رویکرد مدیریت شهری با نزدیک به دو‌میلیون نفر جمعیت باشد. دو روز پیش هم معافیان توانست با برنامه‌های خود نظر شورا را جلب کند تا درنهایت دیگر کاندیداهای شهرداری یعنی «حیدر اسکندرپور»، «نادر طیبی»، «محمدرضا حسن‌پور» و «احمد موسوی» در حمایت از او استعفا کنند. ١٣ عضو منتخب شورا با رأی قاطع خود اصلاح‌طلبی شناخته‌شده در شیراز را به‌عنوان شهردار آینده برگزیدند تا پس از طی مراحل قانونی کار خود را آغاز کند. اما چالش‌های پیش‌ روی شهردار آینده چه خواهد بود و تیم جدید مدیریت‌ شهری چه رویکردی را باید مدنظر قرار دهد؟ «خلیل حاجی‌پور»، رئیس سابق دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و عضو کنونی هیأت‌علمی این دانشگاه درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «نخستین چالش، تغییر نگاه مدیریت شهری و چرخش رویکرد از مدیریت پروژه‌محور و کمیت‌گرای شهری و صرفا عمرانی به شهر به سوی نگاه برنامه‌محور و مبتنی بر چشم‌انداز است. از طرفی دیگر شهر شیراز از تنگناهای ساختاری همچون ترافیک شدید و ناکارآمدی نظام حمل‌و‌نقل شهری، پراکنده‌رویی شهری و گسترش شهری، چالش افت هویت جمعیتی و ارزش‌های سکونت و تخریب در بافت تاریخی، نابودی تدریجی باغات و فضای سبز طبیعی شهر، نابرابری و شکاف شمال - جنوب، نزولی‌شدن کیفیت زندگی در بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر رنج می‌برد که شورای شهر و شهرداری آینده شیراز بایستی برنامه‌های روشن و استراتژی‌های معین برای هر کدام از این موارد داشته باشند.» این کارشناس شهری، شفافیت‌سازی را ضرورت کنونی شهرداری شیراز می‌داند: «یکی از اولویت‌های اصلی شورای شهر و شهرداری شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی از فرآیندهای مدیریت شهری است. شورای جدید نباید فرآیند پرابهام و غیرشفاف تصمیم‌گیری و مدیریت شهری گذشته را دنبال کند. شهر شیراز متاسفانه در طول سال‌های گذشته به صورت غیرشفاف اداره شده است، بنابراین ارایه گزارش دقیق از میزان بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها، پیمانکاران، وضع استخدام و جذب نیرو و نحوه هزینه- درآمد شهرداری و همچنین دارایی‌های شهرداری در حداقل چهار‌سال گذشته به صورت شفاف نخستین گام موثر شورا و شهرداری می‌تواند باشد.» حاجی‌پور با تأکید بر لزوم مبارزه شورا و شهرداری آینده شیراز با هر نوع مظاهر رانت‌خواهی و رانت‌دهی و فساد در مجموعه شهرداری و سازمان‌های تابعه، از ارجحیت شهر انسانی بر شهر سواره سخن می‌گوید: «اولویت جدی شورا و شهرداری آینده تمرکز بر ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی در شهر به جای ارایه آمار عملکرد پروژه‌های عمرانی است. حرکت در جهت اتخاذ رویکرد و سیاست‌هایی که محصول آن افزایش زیست‌پذیری و ارتقای شرایط محیط‌ زیست شهری باشد در اولویت قرار می‌گیرد. ضروری است که نگاه شورای شهر و شهرداری از رویکرد ارجحیت به شهر سواره به سمت شهر انسانی و از تسهیل حرکت سواره به تأمین رفاه پیاده تغییر جهت دهد و اولویت شهر، شهروندان پیاده باشد نه خودروها؛ بدین‌منظور سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌راه‌سازی به منظور افزایش فضاهای عمومی باکیفیت و دستیابی به شهری سرزنده حایز اهمیت است.»
لزوم ساماندهی بدهی‌
یک‌هزار و ٥٠٠ میلیارد تومانی شهرداری شیراز
درباره میزان بدهی شهرداری شیراز عددهای متفاوتی مطرح می‌شود و بسیاری از کارشناسان شهری، از لزوم شفاف‌سازی در این زمینه و همچنین ساماندهی این بدهی سخن می‌گویند. «فرج‌الله رجبی»، نماینده کنونی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که سابقه شهرداری این شهر و همچنین مدیرعاملی قطار شهری شیراز را در کارنامه دارد، درباره اولویت‌های تیم جدید مدیریت شهری شیراز به «شهروند» می‌گوید: «نخستین موضوعی که شهرداری باید مدنظر داشته باشد بحث ساماندهی بدهی شهرداری است. درباره این بدهی اعداد و ارقام متفاوتی مطرح می‌شود ولی کمترین عددی که مطرح شده ۱۵۰۰میلیارد تومان است که باید به‌طور جدی تلاش شود در این زمینه برنامه‌ریزی شود و در گام نخست برای این بدهی تصمیمی کارشناسی صورت بگیرد.» او می‌گوید: «ادامه فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که بدهی‌ها کنترل شود و هر قرارداد جدید با شفافیت و نظارت مردم و کارشناسان صورت گیرد.» رجبی توجه به مناطق حاشیه‌ و محروم شیراز را هم موضوعی جدی و ضروری می‌داند: «حاشیه‌نشینی در شیراز به یک بحران تبدیل شده و حاشیه‌ها و مناطق محروم باید از این وضع خارج شوند. در این زمینه نیاز است که نظر کارشناسان شهری در تصمیمات لحاظ شود.»
جذب سرمایه از بخش خصوصی، یکی دیگر از موارد مورد تأکید شهردار پیشین شیراز است: «باید سرمایه بخش خصوصی جذب شود. علاوه‌بر این تیم جدید باید مرتب گزارش دهد که تا چه اندازه در جذب سرمایه بخش خصوصی موفق بوده و شفافیت را در این زمینه محور کار خود قرار دهد. شیراز دارای ظرفیت‌های زیادی مثل گردشگری، پزشکی، خدماتی و... است و شهردار باید بتواند از این ظرفیت‌ها در قالب یک برنامه میان‌مدت چهارساله استفاده ببرد. الان بحث‌های محیط‌ زیستی یک موضوع مهم در کشور است و توجه به محیط ‌زیست و همچنین کاهش آلاینده‌ها و توجه به رودخانه شیراز که ما به آن رودخانه خشک می‌گوییم، باید در قالب برنامه چهارساله مشخص باشد و مدنظر قرار گیرد.»

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار