فارس را بسیاری با آثار تاریخی شاخص آن می شناسند، اما آب و هوای منحصر بفرد این استان طبیعت بکری را در روستاهای فارس به وجود آورده است که می‌تواند چشم هر گردشگر و مسافری را به خود خیره کند.
کد خبر: ۴۸۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 21 August 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:وجود روستاهای با جاذبه طبیعی وصف ‌نشدنی، معماری خاص ، بافت متفاوت و آداب و سنت های ویژه در این استان فرصت خوبی برای اجرای طرح ‌های هدف گردشگری منظور ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه در فارس فراهم آورده است.

گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود و‌ این فعالیت اقتصادی می تواند از دیدگاه ‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد و برای استفاده از ظرفیت بیش از 2 هزار روستای با پتانسیل بالا در حوزه گردشگری باید امکانات رفاهی و زیرساختی فراهم شود تا رونق اقتصادی صورت گیرد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس در گفتگو با خبرنگار ما از ۴۶ روستای هدف گردشگری مصوب شده در فارس می گوید که دارای ظرفیت بسیار بالایی در توسعه این گونه از گردشگری است. وی معتقد است: اجرای طرح روستای هدف گردشگری در روستاهای استان زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی، رضایت گردشگر و حفظ محیط زیست را فراهم می کند،
اما این مهم به آن معنی نیست که سایر روستاهای استان چنین قابلیت هایی ندارند.

محسن نژاد با اشاره به اینکه توانمندی استان فارس در این بخش بالاست، به محدودیت در ثبت روستاهای هدف گردشگری بیشتر در استان اشاره می کند. او با اشاره به شاخصه های روستاهای هدف گردشگری تاکید می کند: 46 روستای هدف گردشگری در استان داریم که شاخصه هایی برای آنها وجود دارد و البته این شاخصه ها در خصوص هر روستا متفاوت است.

«این شاخصه ها می تواند آثار تاریخی، بافت تاریخی، بناهای تاریخی، بافت منحصر بفرد همچون معماری پلکانی، ساختار خاص، صنایع دستی ویژه، فرهنگ مردم منطقه، پوشش و شاخصه هایی همچون خوراکی و نوشیدنی باشد که در عین حال جذابیت محسوب می شود.» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس شاخصه های 
مورد تاکید روستاهای هدف گردشگری را چنین بر می شمرد. محسن نژاد می گوید: در مرحله اول 16 روستای هدف گردشگری در فارس ثبت شد و در مرحله بعد 30 روستای هدف گردشگری دیگر مشخص و به تصویب رسید تا تعداد روستاهای هدف گردشگری فارس به 46 مورد برسد.

**جوامع محلی پای کار بیایند

آنچه مشخص است روستاهای هدف گردشگری می تواند زمینه درآمدزایی روستاییان را فراهم کرده و با تدارک فرصت‌های شغلی در نواحی روستایی مهاجرت به شهرها را کاهش دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اما می گوید: لازم نیست حتما روستایی هدف گردشگری باشد تا بتواند گردشگر را جذب کرده و درآمدزا باشد، بلکه روستاهای هدف گردشگری می توانند الگوی سایر روستاها باشند؛ حتی اقامتگاه های بوم گردی نیز می توانند از این الگو تبعیت کنند.

محسن نژاد تاکید می کند: تمامی روستاهای فارس می توانند هدف گردشگری باشند، این ظرفیت در میان آنها وجود دارد به شرطی که جوامع محلی پای کار بیایند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار می کند:نباید روستاهای هدف گردشگری که مصوب شده را محدودیت برای سایر روستاهای توانمند استان بدانیم؛ به عنوان مثال اگر روستای دشتک در مرودشت یا دوسیران در کازرون روستای هدف گردشگری شده، این به آن معنی نیست که دیگر روستاهای مناطق توانایی ندارد.

« فارس اقلیم خاص خود را دارد نمی توان برای آن حد و مرز تعیین کرد و نمی شود گفت تنها این 46 روستا توانمند هستند و بیش از 2 هزار روستای دیگر استان نمی توانند جذب گردشگر داشته باشند.» محسن نژاد تمرکز این اداره کل را بر سایر روستاهای توانمند فارس در کنار حمایت از روستاهای هدف گردشگری می داند  تا بتوانند از ظرفیت های خاص خود بهره ببرند و در جذب گردشگر موفق عمل کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس یکی از کارهایی که می توان انجام داد را ایجاد زیرساخت در این روستاها عنوان کرده و می گوید: مثلا اگر روستایی جاذبه خاصی دارد و نیاز به ایجاد زیرساخت مانند پارکینگ،سکو، محوطه سازی و ... دارد می توان با مشارکت جوامع محلی وارد عمل شد. 

**اقامتگاه هایی در مناطق عشایری

«روستاهای ما نیز می توانند توانمند باشند و این می طلبد که جوامع ساکن در این مناطق از هم اندیشی میراث فرهنگی بهره ببرند.» این را معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس مطرح ساخته و در ادامه می گوید: اقامتگاه های بوم گردی می تواند توسط جوامع محلی ایجاد و توسعه پیدا می کند.

او تاکید می کند: واقعیت این است که توانمندی استان نه تنها در داشتن روستا بلکه در داشتن مکان ها و جاذبه های خاص حتی در میان عشایر نیز قابلیت درآمدزایی دارد، به شرطی که جوامع محلی خود پیشگام شده و میراث فرهنگی نیز راهنمایی های لازم را در اختیار آنها قرار خواهد داد. محسن نژاد تصریح می کند: در هر گونه محیط طبیعی، روستایی و عشایری می تواناز الگو های روستاهای هدف گردشگری تبعیت کرد.

اقامتگاه های بوم گردی در جوامع عشایری نیز می تواند توسعه یابد همانطور که در مناطقی از استان مانند پاسارگاد و فراشبند مجوزهایی صادر شده است. این مقام مسئول در ادامه پیش بینی می کند: با مشارکت جوامع محلی حضور گردشگران در تمام مناطق روستایی استان که قابلیت گردشگری دارند بیشتر خواهد شد.

آنطور که محسن نژاد بیان می کند در حال  حاضر در بیش از ۱۰ روستای استان فارس پروژه ‌های اقامتگاه  بوم‌گردی در حوزه گردشگری روستایی و عشایری در حال انجام است که بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فعالیت خود را آغاز کرده اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار