انجام پروژه اقتصاد مقاومتی در شهرستان پاسارگاد، خیار ایرانی را راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر کرد.
کد خبر: ۴۸۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 24 August 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی داخلی و تولید است. مقام معظم رهبری در اردیبهشت 94 در این باره فرمودند «حلّ‌ مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی». 

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها نخستین فاکتوری که لحاظ می‌شود تناسب پروژه‌ها با توانمندی و ظرفیت شهرستان‌ها است.

پاسارگاد قطب تولید ترشیجات

شهرستان پاسارگاد  به دلیل تولید محصولاتی چون خیار سبز، گوجه و دیگر صیفی‌جات به عنوان قطب تولید ترشیجات و شوری‌جات معرفی شده و به گفته امرالله گشوده رئیس بسیج سازندگی این شهرستان 30 کارخانه فرآوری صیفی‌جات در پاسارگاد فعال است که در هر کارخانه 20 تا 30 نفر به صورت ثابت مشغول به کار هستند. 

گشوده ؛ اشتغالزایی غیرمستقیم هر یک از این کارخانه‌ها را 100 تا 120 نفر اعلام می‌کند که به صورت فصلی و غیرثابت در این کارخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر آن 15 گلخانه فعال نیز مواد اولیه این کارخانه‌ها را از جمله خیار، گوجه، بادمجان و غیره را تامین می‌کنند.

تعطیلی 6 ماهه به دلیل نبود گاز 

گلخانه حیدر مولودی یکی از آن گلخانه‌ها است که سالانه 150 هزار کیلو خیار سبز تولید می‌کند و هم برای تولید ترشیجاتی نظیر خیارشور و هم برای مصرف بازار به شهرستان‌های شیراز و مرودشت می‌فرستد. مولودی در گفت‌وگو با تسنیم از صادرات محصول خیار سبز به کشور قطر و عمان خبر می‌دهد که امسال برای نخستین بار رخ داده است. 

مولودی فعالیت خود را از سال 90 در گلخانه 5 هزار متری آغاز کرده و امروز برای 4 نفر به صورت مستقیم و 4 نفر به صورت روزمزد شغل ایجاد کرده است. وی تنها مشکل برای ادامه فعالیت را نبود گاز اعلام می‌کند که منجربه تعطیلی گلخانه در 6 ماه دوم سال می‌شود. 

این کارآفرین پاسارگادی داشتن سرمایه را شرط نخست ورود به کار گلخانه می‌داند و از وام 50 میلیون تومانی بسیج سازندگی سخن می‌گوید که توانسته بسیاری از گره‌های کاری‌اش را بگشاید. 

آموزش نقطه شروع اقتصاد مقاومتی

وی مراحل احداث یک گلخانه را چنین توضیح می‌دهد: « علاوه بر تامین مکان گلخانه باید ابتدا از جهاد کشاورزی مجوز دریافت شود و کارشناسان جهاد آب و خاک مکان مورد نظر را آزمایش می‌کنند که درصورت تائید نتایج آزمایش‌ها مجوز صادر می‌شود. پس از آن با دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی می‌توان فعالیت را توسعه داد». 

مولودی تاکید می‌کند که خودش برای شروع کار تسهیلاتی از بانک کشاورزی نگرفته و تنها وام بسیج سازندگی را استفاده کرده است. وی دلیل این امر را بهره بالای تسهیلات بانکی اعلام می‌کند. 

گشوده رئیس بسیج سازندگی پاسارگاد برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری جهاد سازندگی و فنی‌وحرفه‌ای و ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی از 3 میلیون تا 30 میلیون تومان را دیگر اقدامات بسیج برای حمایت از کارآفرینان اقتصاد مقاومتی ذکر می‌کند. 

توجه به رونق بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، تامین گاز گلخانه‌های شهرستان پاسارگاد می‌تواند نقش مهمی در تکمیل چرخه اقتصاد مقاومتی داشته باشد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار