در جدیدترین بررسی های مخاطرات زمین شناختی سازمان زمین شناسی کشور استان فارس رکورد فرونشست زمین در جهان را زده است و حالا از نیومکزیکو هم جلوتر است.
کد خبر: ۴۸۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 03 September 2017
به گزارش تابناک فارس:دیوار گلی شهر داربگرد طولانی ترین و عریض ترین دیوار 2500 ساله دنیا محسوب می‌شود که اکنون به دلیل فرونشست زمین در داراب شکاف‌های گسترده‌ای در فاصله 50 متری این شهر تاریخی به عمق دو متر ایجاد شده است و پیشروی این اتفاق به قدری است که هر آن ممکن است تمامی این شهر تاریخی به یکباره تخریب و در فروچاله ها فرو رود.
 
همچنین مجموعه تاریخی و ارزشمند تخت جمشید نیز به شدت در معرض تهدید فرونشست می باشد.
 
فارس رتبه اول فرونشست در جهان
 
نشست سالانه زمین در نیومکزیکو به مقدار 34 سانتی متر در سال بیشترین رقم ثبت شده در کره زمین را به عنوان فرونشست زمین به خود اختصاص داده بود ولی اکنون طبق جدیدترین بررسی ها، استان فارس با نشستی سالانه به میزان 56 سانتی متر،نیومکزیکو را از صدر بیشترین فرونشست ها برداشته و نام خود را به جای آن به ثبت رسانده است.
 
در بین عوامل موثر درایجاد فرونشست زمین،تحقیقات نشان داده که برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی دلیل فرونشست زمین در ایران بوده و این امر نتیجه عدم وجود مدیریت درست منابع آب در بخش برداشت و از سوی دیگر به هدر رفتن حجم بسیاری از آب در نتیجه نادرست بودن شیوه های کشاورزی و مصارف صنعتی و شهری یا بطور خلاصه مصرف نامتناسب و ناصحیح آب بوده است.
 
تنها راهکاری که آن هم در طول دراز مدت و برمبنای تجربه سایر کشورهای درگیر با فرونشست زمین بدست آمده اصلاح روش‌های مدیریت منابع آب است و جلوگیری از ادامه فعالیت استفاده کنندگان غیرمجاز و چاه‌های حفر شده می‌تواند به عنوان اقدامی فوری و اضطراری از سرعت روبه رشد پیشروی فرونشست زمین ممانعت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار