مدیر بافت تاریخی شهر لار در خصوص بازسازی کاروانسراهای «نو و گلشن» با توجه به آسیب‌های به وجود آمده در این آثار ارزشمند تاریخی، گفت: ازآنجاکه این 2 کاروانسرا دارای مالک شخصی است، می‌توان به‌صورت مشارکتی کار بهسازی را صورت داد.
کد خبر: ۴۹۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 11 September 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:خشایار شیبانی در پاسخ به سؤالی در خصوص بازسازی «مدرسه قدیمی زمانی»، اظهار داشت: میراث فرهنگی فقط می‌تواند در مکان‌هایی هزینه کند که ثبت ملی یا جهانی شده باشد و کارهای مقدماتی ثبت مدرسه زمانی نیز در استان موجود است، اما به دلایلی هنوز این اتفاق نیفتاده زیرا رضایت مالک یکی از شروط اصلی این امر است.

وی بابیان اینکه تا زمانی که «مدرسه زمانی» به ثبت نرسد نمی‌توان برای این پروژه هزینه کرد، افزود: از مسؤولین لارستان اعم از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و شهرداری لار درخواست می‌کنیم به‌صورت مشارکتی بازسازی اولیه و مرمت سقف این مکان انجام تا از خرابی بیشتر جلوگیری شود و در سال‌های آینده نیز بتوان بازسازی اصلی را که در شأن این اثر باشد، انجام داد.

مدیر بافت تاریخی شهر لار درباره وعده مدیرکل میراث فرهنگی فارس برای اختصاص 10 میلیون تومان برای بازسازی مدرسه زمانی در جمع دوستداران میراث فرهنگی شهر لار در سال گذشته، تصریح کرد: مبلغی به میراث فرهنگی لارستان واریز شد اما این مبلغ بسیار کم است و نیازمند همکاری مسؤولان دیگر نهادهاست.

شیبانی در خصوص برنامه‌های بافت تاریخی شهر لار برای بازسازی کاروانسراهای نو و گلشن با توجه به آسیب‌های به وجود آمده در قسمت‌های مختلف این آثار ارزشمند تاریخی، ادامه داد: ازآنجاکه این 2 کاروانسرا دارای مالک شخصی است، می‌توان به‌صورت مشارکتی کار بهسازی را صورت داد.

این مسؤول بابیان اینکه در سال گذشته کار سبک‌سازی بام کاروانسرا انجام‌ شده است، یادآور شد: بافت تاریخی شهر لار این آمادگی را دارد تا با مشارکت بخش خصوصی و خود مالکین این کاروانسرا را تبدیل به یک مکان دیدنی برای جذب گردشگر کند.

وی از بی‌نتیجه بودن رایزنی‌ها برای برگزاری جلسه با جهانشاه طلوعی وکیل کسبه کاروانسراهای نو و گلشن به دلایل مختلف خبر داد.

مدیر بافت تاریخی شهر لار با تأکید بر اینکه باید در کنار نگاه تجاری به مکان‌های تاریخی از این فرصت برای جذب گردشگر با ایجاد رستوران‌های سنتی، هتل و غیره استفاده و میزان درآمدزایی برای کل شهر را بالا برد، افزود: از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش میراث فرهنگی دعوت و استقبال می‌کنیم.

شیبانی در خصوص تعطیلی بازسازی سابات تاریخی معتمد در محله «کوی گاله» شهر لار، تصریح کرد: سابات معتمد جز معابر عمومی به‌حساب می‌آید که مسئولیت حفظ و نگهداری آن با شهرداری است و به دلیل استقرار بافت تاریخی در شهر لار، هرساله شهرداری نیز اعتباراتی را در این خصوص اختصاص می‌دهد.

وی بیان کرد: شهرداری لار از میراث فرهنگی تقاضای بازسازی می‌کند اما ما زمانی که از شهرداری نقشه آن خواسته شد، متأسفانه نقشه و برنامه‌ای برای سابات معتمد نداشتند و به همین دلیل پس از شروع بکار و انجام بازدید از پروژه، کارشناسان متوجه عدم سبک‌سازی سقف و از طرفی سنگین‌تر شدن آن به جهت انجام «کاه و گل» جدید و به دنبال آن ترک‌خوردگی و شکستگی در ستون‌ها شده بود.

مدیر بافت تاریخی شهر لار بابیان اینکه به دلیل جلوگیری از آسیب بیشتر به این بنا، درخواست توقف کار شد، گفت: هدف از این کار آن بود تا با ایجاد یک طرح و نقشه ادامه مراحل بازسازی انجام شود.

وی با تقدیر از شهردار لار به جهت دلسوزی در امر بازسازی اماکن تاریخی، اضافه کرد: در حال حاضر، نقشه طرح بازسازی سابات معتمد تهیه و به تأیید فرمانداری و شهرداری رسیده است و بنا به اقدامات اولیه، شهرداری لار کار مرمت طرح به معمار بنا واگذار و با نظارت میراث فرهنگی به اتمام خواهد رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار