دومین جشنواره ملی کلوخ پز با حضور گسترده و پرشور مردم و گردشگران در چشمه چغورسیاه اقلید برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 16 September 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: دومین جشنواره ملی کلوخ پز  با حضور گسترده و پرشور مردم و گردشگران در چشمه چغورسیاه اقلید برگزار شد.

از زمان‌های گذشته در شهر باستانی کلیل (کلید یا اقلید)، کشاورزان در پایان فصل برداشت محصولات محلی ازجمله سیب‌زمینی، هویج و شلغم، آخرین محصولات برداشت‌شده را در همان مزرعه و در کوره‌های گلی پخته و به نشانه شکرگزاری در کنار آشنایان و خویشاوندان میل می‌کردند.

این رسم دیرینه امروزه نیز در بین مردم این شهرستان رواج دارد و از اواسط شهریور تا نیمه مهرماه کوره و کلوخ پز برپا می‌کنند.

در سال 1395 آیین سنتی کلوخ پز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به نام شهرستان اقلید به ثبت ملی رسیده است و برای پاسداشت این آیین کهن، دومین جشنواره کلوخ پز به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری اقلید، میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر خبر و مجمع فعالین اجتماعی، در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فارس، همزمان با برگزاری جشنواره کلوخ پز، علاوه بر اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، غرفه‌های متعدد صنایع‌دستی، محصولات بومی و محلی و سیاه چادرهای عشایری نیز برپا شد که مورد بازدید و استقبال قابل‌توجه مردم قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار