دانش آموزان و والدین آنها در آستانه سال تحصیلی جدید خود را برای ماه مهر آماده می کنند اما در این میان هستند دانش آموزانی که به دلیل تکمیل ظرفیت هنوز موفق به ثبت نام در مدرسه ای نشدند.
کد خبر: ۴۹۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 18 September 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:یکی از موضوعاتی که هر ساله در آستانه سال تحصیلی جدید دامن خانواده بزرگ آموزش و پرورش را می گیرد تراکم بالای دانش آموزان و کمبود کلاس درس به ویژه در شهرهای بزرگ است.
در 10 سال گذشته با بروز مشکلاتی نظیر خشکسالی ،نبود درآمد و امکانات ،سیل مهاجرت عظیمی از روستاها و شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ شکل گرفته و این روند در استان فارس به دلیل اینکه کشاورزی پیشه شمار زیادی از ساکنان این خطه از دیرباز بوده ملموس تر است؛ به گونه ای که در سالهای اخیر به گفته مسئولان 200 هزار نفر در حاشیه کلانشهر شیراز اسکان پیدا کرده و مشکلات عدیده ای گریبان آنها را گرفته است.
یکی از مشکلاتی که به این دلیل بروز گسترده ای پیدا کرده کمبود کلاس درس و مدرسه خصوصا در مناطقی است که تراکم جمعیت بالا دارند.
سیل مهاجرت به سمت کلانشهر مهاجرپذیر شیراز مشکل کمبود مدرسه را در این شهر ایجاد کرده و این درد مشترک اغلب شهرهای بزرگ و مهاجر پذیر ایران در این دوره است و این معضل در حالی پدید آمده که بسیاری از مدارس روستایی به دلیل مهاجرت سکنه به شهرها با کمتر از نصف ظرفیت در حال فعالیت هستند.
مهرزاد حمیدی معاون وزارت آموزش و پرورش در سفر هفته گذشته خود به شیراز از دایر بودن صد مدرسه تک نفره در کشور خبرداد و همچنین اعلام کرد که پنج هزار مدرسه در کشور وجود دارد که هر کدام کمتر از پنج دانش آموز دارند و همه این مدارس در مناطق روستایی قرار دارند.
رشد جمعیت و افزایش مهاجرت به سمت شهر شیراز ،درکنار بروز مشکلات بسیاری نظیر حاشیه نشینی و بروز آسیب های اجتماعی کلاس درس را نیز با کمبود جدی مواجه کرده و باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین شیراز به ویژه مناطق حاشیه ای و شهرکهای حومه شهر شده است.
بنا بر بررسی های خبرنگار ایرنا، نبود کلاس درس و مدرسه کافی در شیراز و شهرکهای اطراف آن باعث شده شمار زیادی از مدارس به صورت 2 شیفت با کلاس های درس 40 نفره تشکیل شود، موضوعی که بر کیفیت آموزش آینده سازان این شهر تاثیر منفی می گذارد. 
اینکه چگونه معلم ابتدایی با وجود 40 نفر دانش آموز در یک ساعت آموزشی قادر است با کیفیتی استاندارد مطالب دروس را به دانش آموزان تعلیم دهد خود جای سوال دارد. 
رضا کامیاب یکی از والدین شیرازی که از عدم موفقیت برای ثبت نام فرزندش در مدرسه نزدیک منزل خود گلایه دارد در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید که به دلیل مستاجر بودن ناچار است هر سال مدرسه فرزند خود را تغییر دهد و به همین دلیل در اواسط مرداد بعد از اینکه به منزل جدید نقل مکان کرده به مدارسی که در آن محدوده هستند مراجعه کرده است، ولی همه آنها به دلیل آنچه تکمیل ظرفیت مدرسه عنوان کرده اند، فرزندش را نپذیرفته اند.
کامیاب می گوید که با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی در کارخانه ای بعنوان کارگر مشغول کار است و قادر به تامین هزینه های چند میلیونی مدارس غیرانتفاعی نیست و ناچار است فرزندش را در مدارس دولتی ثبت نام کند.
او با توجه به اینکه هنوز موفق به ثبت نام فرزندش در مدارس دولتی محدوده منزل خود نشده است، می گوید: با وجودی که کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده تاکنون موفق نشدم فرزندم را که باید به کلاس دوم دبستان برود در مدرسه ای ثبت نام کنم.
خانم امیری نیز با چنین مشکلی مواجه است او که از شهروندان شهر صدرا در فاصله حدود 15 کیلومتری شیراز است از وضعیت فضاهای آموزشی این شهر جدید گلایه های فراوانی دارد و می گوید: با وجودی که مدرسه در محدوده منزل ما قرار دارد به من می گوید ظرفیت تکمیل شده و اگر می خواهی ثبت نام فرزندت انجام شود باید حداقل 500 هزار تومان پرداخت کنید.
این شهروند صدرا اینگونه ادامه می دهد که مدیر این مدرسه ابتدا تقاضا یک میلیون تومان کرده و بعد از تقاضای بسیار به 500 هزار تومان رضایت داده و گفته که کمتر از این مبلغ را قبول ندارد.
خانم امیری می گوید ،اگر توانایی پرداخت چنین پولی را داشتم فرزندم را مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام می کردم.
گره خوردن موضوع ثبت نام به پرداخت کمک های اجباری به مدرسه بر خلاف رویه ای است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر آن تاکید دارند. 
پیش از این مسئولان آموزش و پرورش فارس از اولیای دانش آموزان خواسته اند که در صورت بروز تخلف در فرایند ثبت نام با بخش های بازرسی اداره های آموزش و پرورش سراسر استان تماس بگیرند و به بیان شکایت های خود بپردازند. 
از سوی دیگر، حجت اسدی که در مسکن های مهر شهر صدرا زندگی می کند به خبرنگار ایرنا می گوید، در محدوده محل زندگی ما هیچ مدرسه ای وجود ندارد .
او با ابراز گلایه از پیش بینی نشدن فضای آموزشی برای مسکن های مهر می گوید: زمانی که نقشه ساخت این همه مسکن مهر که خود به شهری می ماند را کشیدند نباید برای ساکنین فضا آموزشی و کلاس درس پیش بینی می کردند؟
به گفته ساکنان مسکن های مهر شیراز ، پیش بینی نشدن فضای آموزشی و مدرسه برای این مجتمع ها باعث بروز مشکلات عدیده ای برای این شهروندان شده است.
** شیراز سه هزار کلاس درس کمبود دارد
مدیرکل نوسازی مدارس فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین مشکلات کمبود کلاس درس در استان را مربوط به شهر شیراز دانست و گفت: این کلانشهر نیاز شدیدی به مدرسه و کلاس درس دارد و برای یک شیفته کردن و استحکام مدارس این شهر به سه هزار کلاس درس نیاز است.
احمد دست نیان نیازهای استان در حوزه فضاهای آموزشی را به سه دسته تقسیم کرد و افزود: دسته اول مدارسی هستند که استحکام لازم را ندارند و نیاز است که آنها را تخریب و دوباره بازسازی کرد و دسته ای دیگر مدارسی هستند که استحکام بیشتری دارند و تنها نیاز به مقاوم سازی دارند.
وی مشکل دسته سوم را بسیار حاد توصیف کرد و توضیح داد: این دسته را شهرکهایی تشکیل می دهند که مجتمع مسکونی زیادی در آنجا احداث شده و یا در حال احداث است که برای این دسته می توان شهر صدرا ،لپویی ،زرقان و مجتمع های مسکن مهر را مثال زد که در این مکان ها پیش بینی فضای آموزشی نشده است و عمدتا قشرهای آسیب پذیر و دهک های پائین اجتماعی ساکن این مجتمع ها هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس اضافه کرد: متاسفانه زمین هایی که کاربری فضای آموزشی دارد در این مجتمع های مسکن مهر پیش بینی نشده است.
او بر اساس گفته برخی که مدعی کاهش جمعیت آموزشی هستند ،گفت: بر اساس هرم جمعیت کشور تا سه الی چهار سال آینده یک میلیون و 300 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی ایران اضافه می شود،با توجه به اینکه متولدین دهه 60 و70 که بالاترین رشد جمعیت کشور مربوط به این دوره است به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده اند و فرزندان آنها، نیاز به فضا آموزشی خواهند داشت .
دست نیان یکی از مشکلات این حوزه را اظهارات برخی مسئولان و مردم در زمینه کاهش نیاز به مدرسه سازی عنوان و تاکید کرد: این باور کاملا اشتباه است و ما در دوره کنونی علاوه بر مدارس غیرمستحکم که نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند نیاز جدی برای ایجاد مدارس جدید احساس می شود.
وی به حوادث دلخراش آتش سوزی در برخی مدارس و کلاسهای درس اشاره و مساله مهمتر امروز را اصلاح سیستم گرمایش و سرمایش مدارس عنوان کرد و افزود: در چهار سال اخیر اعتبارات خوبی در این زمینه اختصاص یافته است و هم اینک همه بخاری های نفتی در مدارس استان جمع آوری و تبدیل به سیستم های استاندارد ،شوفاژ و اسپیلت در مناطق گرمسیری شده است.
دست نیان اشاره کرد: آن دسته از بخاری های گازی مستقر در مدارس که نسبت به بخاری های نفتی خطرکمتری دارند اما استاندارد نیستند، در برنامه اسقاط و حذف از چرخه گرمایش مدارس استان فارس قرار دارند. 
وی بیشترین مشکل کمبود کلاس درس در استان فارس را متعلق به شهرهای بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: پدیده خشکسالی و مشکلاتی که در حوزه کشاورزی ایجاد شده روستائیان را به سمت شهرها کشانده ،در حال حاضر. ما در روستاها مشکل فضا آموزشی نداریم و مدارس استانداردی که در روستاها ساخته شده تقریبا با نصف ظرفیت در حال تشکیل است اما در شهرها بزرگ فارس وضعیت به گونه متفاوتی دیگر در حال رقم خوردن است و در حالی که بیشتر مدارس به صورت 2 شیفته دایر هستند ولی باز هم مشکل شدید کمبود کلاس درس داریم.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس باری دیگر تاکید کرد: بیشترین مشکل کمبود مدرسه در استان در شهرهای بزرگ و به ویژه کلانشهر شیراز است و اضافه کرد: در مرکز استان نیز شهرها و شهرکهای اقماری حاشیه این کلانشهر نظیر صدرا،سلطان آباد ،میانرود و روستاهای حاشیه ای شیراز کمبود فضای آموزشی با شدت بیشتری احساس می شود، مناطقی که بیشتر جمعیت ساکن در آنها را روستاییان مهاجر تشکیل می دهند. 
بدین ترتیب کمبود فضای آموزشی در شهر شیراز و دیگر شهرهای بزرگ استان فارس می طلبد این موضوع با نگاه ویژه در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد، موضوعی که از مشکلات فراروی شهروندان خواهد کاست و کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا خواهد داد؛ بدون شک پرورش استعدادهای نخبه در شرایط تدارک مناسب فضای آموزشی در فرایند توسعه استان نقش موثری خواهد داشت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار