مدیرپایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به اینکه بازار قیصریه در کنار میدان، آب انبارها و بافت تاریخی آن منطقه مجموعه‌ای بی‌نظیر هستند، گفت: ثبت جهانی بازار قیصریه به صورت مجموعه دنبال شود.
کد خبر: ۴۹۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 20 September 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:خشایار شیبانی با بیان اینکه ثبت جهانی بازار قیصریه از سال ۲۰۰۷ متوقف مانده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده ثبت بازار به صورت تک بنا امکانپذیر نیست و بهتر است به صورت یک مجموعه برای ثبت آن اقدام کرد.
وی با بیان اینکه تعلل از سال ۲۰۰۷ تاکنون یکی از دلایل این امر است، گفت: علاوه بر آن ثبت جهانی بازار تبریز نیز یکی از دیگر از موانع ثبت بازار به صورت تک بنا است چراکه در ثبت جهانی بازارها بازار تبریز توانست زودتر از دیگر بناها ملاک‌های ثبت را فراهم کند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با بیان اینکه تلاش می‌شود که مجموعه بازار یا پروژه دیگری از لار را برای ثبت جهانی آماده کرد، افزود: مجموعه بازار، میدان، آب‌انبارها و بافت تاریخی ایده‌آل‌ترین شیوه برای ثبت جهانی است.
گفتنی است؛ در سال ۲۰۰۷ ثبت اولیه بازار قیصریه در فهرست مقدماتی ثبت جهانی یونسکو انجام شده اما به دلیل عدم رعایت شرایط و عدم فراهم کردن مقدمات لازم این بنا نتوانسته عنوان ثبت جهانی را کسب کند.
مجموعه بازار قیصریه، آب انبار دهن‌شیر، مسجد، میدان قیصریه، مجموعه کاروانسراهای گلشن و نو و فضاهای پیرامونی می‌تواند به صورت یک مجموعه شهری مرتبط با هم جهت ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار