در نشست خبری مدیرعامل خانه استان اردبیل تشریح شد؛
مدیرعامل خانه استان اردبیل تاکید کرد که مکتب خاص عزاداری اردبیل که از نظر شکلی و محتوایی کاملاً غنی است می تواند به الگویی در مقابله با هر گونه تحریف در مراسم های عزاداری مبدل و ترویج شود.
کد خبر: ۵۰۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 27 September 2017

به گزارش روابط عمومي خانه استان اردبيل "اسماعيل علي اكبري" مديرعامل خانه استان اردبيل امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه به تشريح اهداف و برنامه‌هاي دومين تجمع بزرگ هيئات و عزاداران حسيني استان اردبيل مقيم تهران که قرار است هفتم مهرماه و مصادف با هشتم محرم الحرام از ساعت 15 الی 18 در ميدان امام حسين(ع) برگزار شود، پرداخت.
علی‌اکبری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی و معنوی هیئت‌های مذهبی استان اردبیل در تهران، نیاز به یک انسجام، همدلی و وحدت در بین آنها احساس می‌شد که بتوانیم آداب و رسوم با سابقه اردبیل را در ایام محرم بیش از پیش معرفی کنیم.

 وی با اعلام این که تاکنون برای تجمع بزرگ عاشورائیان اردبیلی مقیم مرکز در میدان امام حسین(ع)، بالغ بر 150 هیئت مذهبی اعلام آمادگی کرده اند، یکی از اهداف برپایی این مراسم را معرفی سبک خاص و مکتب اردبیل در عزاداری سید و سالار شهیدان و عشق و ارادت مردم این دیار به اهل بیت دانست.

 وی با اشاره به این که رسومات سنتی مذهبی در اردبیل و از جمله آیین سنتی طشت گذاری در مساجد و هیئت های عزاداری زبانزد عام و خاص است، گفت: در راستاي اهداف و تكاليف اجتماعي بنا داریم با منسجم کردن هیئات عزاداری اردبیلی های مقیم پایتخت که همچنان در پاسداشت پیام عاشورا سادگی خود را حفظ کرده اند، عزاداری اردبیل را به عنوان یک الگویی از فرهنگ آزادگي،مقاومت، ايثار و شهادت و مبارزه با ظلم و جهالت معرفی کنیم.

 مديرعامل خانه استان اردبيل با بیان این که عشق به اهل بیت، امام حسین(ع) و ابالفضل العباس در عمق وجود یکایک مردم استان اردبیل موج می زند، گفت: مردم استان اردبیل در هر موقعیت زمانی و مکانی که باشند، حامل پیام عاشورا هستند به طوری که پهلوان حسین رضازاده قهرمان وزنه برداری دنیا، با سربند و زمزمه یاابالفضل العباس سنگین ترین وزنه ها را بالای سرش برد و ابالفضل العباس را به دنیا معرفی کرد.

 علی اکبری با گرامیداشت یاد و خاطره سلطان الذاكرين مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی مداح بزرگ آذري زبانان، گفت: به مناسب اولین سال فقدان حضور سلیم مؤذن‌زاده نوای «یا زینب زینب» وی در حمایت از حضور مدافعان حرم و به یاد حضور اردبیلی‌ها در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در میدان امام حسین(ع) طنین‌انداز خواهد شد.

 وی ادامه داد: در این تجمع بزرگ حسینی، مراسم سنتی عزاداران اردبیلی با حضور نمادین یک هیأت زنجیرزنی و با لباس‌های مخصوص معرفی خواهد شد ،همچنین سخنرانان و مادحین عصمت و طهارت از اردبیلی‌ها مقیم به ذکر مصیبت شهادت امام حسین(ع) می‌پردازند.

 مديرعامل خانه استان اردبيل در پاسخ به سوالی درباره پيش بيني میزان استقبال هیئات عزاداری از این مراسم اظهار داشت: در نخستین سال برپایی این مراسم، دو سوم میدان امام حسین(ع) مملو از عزاداران بود که با توجه به برنامه ریزی های امسال پیش بینی می کنیم که حتی میدان امام حسین(ع) ظرفیت پذیرش عزاداران حسینی را در این گردهمایی بزرگ نداشته باشد.

علي اكبري با تاکید بر این که سبک عزاداری مردم استان اردبیل در جای جای پایتخت از نظر شکلی و محتوایی غنی و پربار است، گفت: یکی از دلایل توجه مردم به عزاداری اردبیلی ها، دور بودن آن از هرگونه انحراف در محتوای مرثیه سرایی و توجه و تعهد بیش از پیش نویسندگان و شعرا و مادحین به رعایت اصل و حقیقت عاشورا است.

 

 وی درتائید گفته خود اظهار داشت: يكي از انحرافاتي كه از گذشته به آن دامن زده مي شد، قمه زني بود كه با نهی علمای دین، اردبيلي‌ها در اين موضوع نيز پيشقدم شدند و اجاره ندادند عزاداری امام حسین دچارانحراف و احیاناً سوء استفاده دشمنان اسلام و تشیع واقع شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شعرهای آیینی کشور را شعرای اردبیلی تشکیل می دهند، افزود: خوشبختانه شعرای آذری زبان و مرثیه سرایان، بیشترین اهتمام را در مقابله با هر گونه تحریف در پیام عاشورا داشته اند.

علی اکبری در ادامه با اشاره به آسیب‌های عزاداری تصریح کرد: عزاداری اردبیلی‌ها در اوج سادگی برگزار می‌شود، در شب‌ها، هیأت‌های زنجیرزنی در سطح شهر حضور ندارند،‌ بلکه همه هیأت‌ها به سمت مساجد می‌روند و در واقع مساجد محور تمام فعالیت‌ها هستند. اردبیلی‌ها با متانت و وقار مراسم عزای حسینی را برگزار می‌کنند و هنگام عزاداری برهنه نمی‌شوند، همچنین تلاش می‌کنند کوچک‌ترین صدایی موجب آزار همسایگان نشود و مسیر تردد مردم را سد نکنند و در مراسمشان از علم و امثال آن بسیار کم استفاده می‌کنند.

 مديرعامل خانه استان اردبيل ابراز امیدواری کرد که در آینده با انسجام و برنامه ریزی دقیق تر، این همایش حسینی در قالب هیئات عزاداران آذربایجانی مقیم پایتخت برگزار شود.

 انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار