قاسمی با بیان اینکه در موضوع آب نگاه مدیران کشوری به استان فارس باید تغییر کند، گفت: بسیاری از استان های کشور اعتبارات خوبی در زمینه آب و خشکسالی دریافت می‌کنند اما فارس از این اعتبارات بی‌بهره است.
کد خبر: ۵۰۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 07 October 2017
تابناک فارس به نقل ازشیرازه:نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در کمیسیون کشاورزی این اتاق که با حضور مدیران کل و فعالان بخش کشاورزی استان برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی نباید دنبال مقصر باشیم بلکه باید راهکارهایی برای استفاده بهینه و مناسب برای استفاده از حداقل منابع آب موجود ارائه و اجرایی شود.

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: در دولت های گذشته موارد و طرح هایی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در کشور اتخاذ و یا اجرا شده است اما هیچ کدام از آنها به نتیجه مطلوب نرسیده و منابع آبی نیز از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مدیریت آب باید مدنظر همگان در کشور و به ویژه استان فارس باشد، افزود: تاکنون در حوزه آب تعداد زیادی مصوبه در وزارتخانه های مختلف وجود دارد که اجرایی نشده است بنابراین در این بخش حل چالش آب مورد نظر نیست بلکه سیاست ها باید از چالش آب به مدیریت این چالش تغییر پیدا کند.

حمیدیان اظهارداشت: مدیریت آب به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، مسئله مهم و چالش برانگیزی است که ممکن است در پی مدیریت استفاده و بهره برداری از آن اثراتی در سطح بازار و معیشت مردم داشته باشد اما این نباید معنای چشم پوشی از مدیریت آب باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در طول سالها غفلت از مدیریت آب در کشور ما به دلایل مختلف انجام شده است که در شرایط کنونی کوتاه شدن دست منفعت و مصلحت طلبان از منافع آب و اجرای عدالت و قوانین یکسان باید برای همگان در هر سطح، فصل الخطاب باشد.

او ادامه داد: وضعیت امروز آب در کشور ما نتیجه عملکرد بد در گذشته در این حوزه است به طوری که دولت ها و نمایندگان مجلس به دنبال محبوبیت و نه رفع مشکل آب بودند.

حمیدیان با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر استان فارس عنوان داشت: تشکیل شورا و یا ستاد استانی در موضوع آب در فارس برای اتخاذ تصمیم های واحد در این حوزه ضرورت دارد تا بتوان با تصمیم گیری واحد، آب را در استان مدیریت کرد.

اعتبارات طرح تعادل‌بخشی تامین نشد

مدیر کل جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: متاسفانه در حوزه آب در کشور با مشکل عدم تبعیت مواجه هستیم یه طوری که تصمیم هایی در بخش بالادستی در کشور اتخاذ می شود که متاسفانه به شیوه مطلوب اجرا نمی شود.

محمدمهدی قاسمی افزود: طرح تعادل بخشی یک طرح جامع کشوری است که متاسفانه منابع اعتباری اجرای آن تامین نشده است و موضوع عدم تامین منابع مالی باید توسط مسئولان پیگیری شود نه اینکه به دنبال جایگزین کردن طرح دیگری باشیم.

وی بیان کرد: در طرح تعادل بخشی تمام زوایای مسئله آب مد نظر قرار گرفته است و به عنوان نقشه راه ارائه شده است و ما باید برای اجرای آن به چهارچوب و ساز و کار مناسبی در استان دست یابیم.

او اظهارداشت: معتقدیم که ایجاد باغ ها در اراضی شیب دار از هدر رفت آب جلوگیری می کند و ما در حال حاضر در اراضی شیب دار کم بازده دارای بارندگی مناسب از جمله منطقه دشمن زیاری، باغ ایجاد کرده ایم که برای منطقه بهره برداری اقتصادی داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه این کار اشتباه نیست، اضافه کرد: موضوع ایجاد باغ های دیم در اراضی شیب دار کم بازده از سوی جهاد کشاورزی در حال اجرا است که اگر این موضوع توسط کارشناسان و متخصصان فن در استان کارشناسی شود، ما در ادامه اجرای این طرح نظر کارشناسان را پذیرفته و اجرا می کنیم.

او با بیان اینکه امروز در حوزه آب فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه به دلیل اختلاف نظرها، برخی از مسایل علمی در حوزه آب زیر سوال می رود در حالی که این اختلاف نظرها فعالیت ها را ناکام و ما را به عقب می برد.

قاسمی عنوان داشت: نقشه راه حفظ آب در کشور در قالب طرح هایی از جمله طرح تعادل بخشی مشخص شده است که این موضوع برای اجرا باید از طریق نمایندگان مردم در مجلس، کمپین های مردمی و سایر ظرفیت ها پیگیری شود.

او با بیان اینکه در موضوع آب نگاه مدیران کشوری به استان فارس باید تغییر کند، گفت: بسیاری از استان های کشور اعتبارات خوبی در زمینه آب و خشکسالی دریافت می کنند اما فارس از این اعتبارات بی بهره است.

او همچنین با اشاره به برگزاری دو نشست در حوزه آب در فارس بیان کرد: در حال حاضر شورای عالی آب در استان فارس به ریاست معاون استاندار و عضویت دستگاه های اجرای فارس به عنوان یک شورای اثر بخش فعال است که مشکلات و مصوبات آن به شورای عالی آب کشور ارائه می شود.


بخش آب فارس 25 ماه بدون اعتبار به سر می‌برد!

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس هم گفت: متاسفانه در 25 ماه اخیر با مشکل نبود بودجه برای بخش آب استان فارس مواجه بوده ایم.

حسین صالح جهرمی با بیان اینکه استان فارس با یک دهه خشکسالی روبرو بوده است، اظهارداشت: باید تلاش هایی انجام شود تا در بخش آب دیدگاه مسئولان کشور نسبت به استان فارس تغییر کند.

وی اضافه کرد: نیاز است در مسئله آب در بخش دولتی اتفاق نظر و وحدت رویه ای شکل گیرد زیرا در حال حاضر هر کدام از سازمان های دولتی بر اساس سیاست ها و ماموریت های خود موضوع آب را رصد و در راستای آن اقدام می کنند.

او ادامه داد: باید اشتباه های گذشته در حوزه آب را پذیرفت و ادامه حرکت و جبران کاستی ها بر اساس وحدت رویه در استان دنبال شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار