سید عباس صالحی که تاکنون چندین بار به عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز سفرکرده است، اکنون در قامت وزیر به بهانه حضور در مراسم یادروز حافظ به شیراز سفر می کند. برنامه ای که شامگاه 19 مهرماه در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار می شود و همزمان در 38 کشور دنیا که دارای کرسی رشته زبان و ادبیات فارسی هستند 20 مهرماه یادروز حافظ گرامی داشته خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 09 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:دبیر ستاد یادروز حافظ عنوان برنامه های امسال را «شاهد قدسی» اعلام و خاطرنشان کرد: بیست و یک سال از نامگذاری 20 مهرماه به نام یادروز حافظ در تقویم رسمی ایران می گذرد و از آن سال تاکنون همه ساله در برنامه های متعددی این روز گرامی داشته شده است.

برگزاری افتتاحیه یادروز حافظ شامگاه 19 مهرماه در آرامگاه این شاعر

بهزاد مریدی از حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه یادروز حافظ که ساعت 18:30 چهارشنبه 19 مهرماه برگزار می شود، خبر داد و گفت: نشست های علمی این مراسم نیز روز پنج شنبه 20 مهرماه در تالار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس برگزار 
می شود.

بزرگداشت حافظ در 38 کشو جهان

 وی افزود: امسال علاوه بر این برنامه ها، در همه شهرستان ها برنامه هایی تدوین شده است و همچنین با توجه به جایگاه بین المللی، حافظ در 38 کشوری که اساتید ایرانی زبان و ادبیات فارسی حضور دارند این روز گرامی داشته خواهد شد.

ورود عموم مردم به مجموعه حافظیه در 20 مهرماه رایگان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ورود عموم مردم به مجموعه حافظیه در روز 20 مهرماه رایگان است و با همکاری شهرداری شیراز در تبلیغات محیطی شهری از حافظ یاد می شود.

مدیر مرکز حافظ شناسی نیز که برای تشریح نشست علمی یادروز حافظ در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، «اخلاق و آموزه های اخلاقی» را موضوع سخنرانی های امثال اعلام کرد.

«حافظ و اخلاق»، عنوان نشست علمی یادروز حافظ

دکتر کاووس حسن لی گفت: مرکز حافظ شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه های علمی یادروز حافظ اعلام می کند و از حافظ پژوهان و دوستداران حافظ می خواهد که در پیوند با آن به پژوهش بپردازند که حاصل بخشی از آن در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امسال مراسم در ماه محرم برگزار می شود، تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از پیام های بنیادی نهضت عاشورا اخلاق مداری و دعوت به اخلاق نیکو است، از سال گذشته محور برنامه های یادروز حافظ در سال 1396 «حافظ و اخلاق» اعلام شد.

حسن لی افزود: وجود پیام های ناب اخلاقی، دعوت به نیک رفتاری، راست کرداری، خوش خلقی، پرهیز از خودبینی و خودخواهی، دوری از ریا و دروغ و عیب جویی از سفارش های همیشگی حافظ شیرازی است که در زیباترین زبان بازتاب یافته است.

سخنرانی حافظ پژوهان نام آشنای ایران و رییس دپارتمان ایران شناسی کشور چک در بیستم مهرماه

وی همچنین ابوالقاسم اسماعیل پور، دکتر حسن بلخاری، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر احسان شمسی، دکتر محمدرضا خالصی، دکتر سعید حمیدیان، دکتر قاسم کاکایی را سخنرانان نشست علمی امسال اعلام کرد و گفت: دکتر «زوزانا کریهوا» رییس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه چارلز پراگ کشور چک نیز با عنوان «حافظ در ترجمه های چک» به سخنرانی خواهد پرداخت.

تلاش برای ثبت دیوان حافظ در فهرست میراث معنوی یونسکو

حسن لی به تلاش برای ثبت دیوان حافظ در فهرست میراث معنوی یونسکو هم اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین پنجمین نشان درجه یک حافظ شناسی امسال به نویسنده کتاب شایسته «شرح شوق»، دکتر سعید حمیدیان اهدا می شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار