آفت سوسک چوبخوار در بیش از ۶۸۰ هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس مهار شد.
کد خبر: ۵۰۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹ 09 October 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سلیمانی ۱۸ میلیون اصله درخت از جنگل‌های زاگرس به آفت سوسک چوبخوار مبتلا شده است، ادامه داد: احیای این جنگل‌ها به همت کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با نهال کاری، خروج درختان آفت زده و برش آن‌ها در مدت ۶ ماه انجام شد.

وی اظهار کرد: ایجاد برش بر روی تنه درختان بلوط آفت زده، قطع بهداشتی درختان آلوده، حذف قسمت‌های آلوده درختان و نهال کاری در زمین‌های آسیب دیده از جمله اقدامات انجام شده برای حیات دوباره جنگل‌های بلوط فارس است.

سلیمانی با بیان اینکه طرح نهال کاری در بیش از ۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط فارس اجرا شده است، تصریح کرد: بلوط‌های کاشته شده، نهال‌های یکساله هستند به همین سبب تا ۱۴ سال دیگر از گزند سوسک‌های چوبخوار در امان هستند چرا که سوسک چوبخوار فقط به درختان بلوط بالای ۱۵ سال حمله می‌کند.

وی اضافه کرد: سوسک چوبخوار آفت بسیار خطرناکی است که با تخم گذاری در تنه درختان بلوط موجب می‌شود با تغذیه لارو از آب درون آوندها، درخت به طور کامل خشک شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: آفت سوسک چوبخوار از ۷ سال پیش در جنگل‌های زاگرس بویژه در منطقه دشت برم کازرون مشاهده شده است.

سلیمانی افزود: در این مدت اقدامات زیادی از سوی منابع طبیعی استان فارس برای برون رفت جنگل‌های زاگرس از این وضعیت صورت گرفته است، به گونه‌ای که در حال حاضر درختان تا حدود قابل توجهی شادابی خود را بدست آورده اند و حمله سوسک‌های چوبخوار به این جنگل‌ها مهار شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت درختان بلوط زاگرس بیان کرد: روند شادابی و جوانی زنی‌های پایه‌های آسیب دیده در جنگل‌های زاگرس امیدوارکننده است و انتظار می‌رود با تداوم فعالیت‌های حفاظتی، شاهد بهبود جنگل‌های بلوط زاگرس باشیم.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۲ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

مساحت جنگل‌های بلوط فارس ۸۴۰ هزار هکتار است و ۳۰ درصد از عرصه‌های زاگرس در این استان گسترده شده است.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار