مدیر کل بهزیستی فارس و رئیس ششمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم‌شنوا، با بیان اینکه میانگین شیوع این بیماری در ایران 2 برابر آمار جهانی است، میانگین این بیماری در فارس را بالاتر از کشور دانست.
کد خبر: ۵۰۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸ 10 October 2017
تابناک فارس به نقل ازایسنا:دکتر سید مرتضی‌ موسوی سه‌شنبه 18 مهر در اولین روز ششمین سمپوزیوم خانواده‌ و کودک کم شنوا، گفت: ناشنوایی شایع ترین نقیصه همراه با تولد محسوب می‌شود.

او گفت: آمار جهانی سه در هزار و در کشور ما این آمار دو برابر آمار جهانی است، در استان فارس نیز تا حدودی از میانگین کشور بالاتر قرار دارد؛ 50 درصد علت این مشکلات ژنتیکی، 25 درصد عفونت‌های دوران نوزادی و کودکی و ضربات و تروماها و 25 درصد ناشناخته است.

رئیس ششمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا، ادامه داد: ناشنوایی و کم‌شنوایی تنها معلولیتی است که تا 50 درصد قابلیت پیشگیری دارد، با همین رویکرد این سمپوزیوم برگزار می شود تا به خانواده ها و جامعه، اطلاع رسانی شود.

موسوی بیان کرد: 34 مرکز غربالگری و شنوایی در استان فارس راه اندازی شده است و از بدو تولد تمام نوزادانی که به این مراکز مراجعه کنند غربال می شوند؛ سن طلایی غربالگری و مداخله بهنگام زیر سه سالگی است، اگر تشخیص داده شود و ورود پیدا کنیم هم آموزش خانواده و هم کارهای توانبخشی کودک به خوبی انجام می شود تا کودک بتواند به راحتی در جامعه زندگی عادی داشته باشد.

او در ادامه گفت: اگر این سن طلایی از دست رود با کارهای توانبخشی قسمتی از توانمندی ها قابل برگشت است اما از نظر گفتاری دچار لکنت زبان می شود یا شنوایی قابل برگشت نیست و فرد دچار مشکل می شود.

رییس ششمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا، اضافه کرد: موضوع شنوایی، در ادامه تحصیل و تعاملات اجتماعی و قدرت ارتباط با جامعه بسیار حساس است و فردی که مشکلات شنوایی دارد، در جامعه فرد موفقی نخواهد بود.

رییس ششمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا، گفت: این همایش دو روزه با حضور مهمانان و سخنرانانی از تمام کشور و یک سخنران از کشور نیوزلند(به صورت ارایه ویدویی)، با ارایه 21 مقاله و 21 پوستر برگزار می شود.

موسوی با بیان اینکه دو کارگاه و دو پنل پرسش و پاسخ در این سمپوزیوم برگزار می شود ، گفت: در روز دوم همایش، بیشتر به مباحث فرهنگی با خانواده ها پرداخته می شود.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه‌شنبه 18 مهر در نخستین روز برگزاری این سمپوزیوم، گفت: بحث ناشنوایی و کم شنوایی یکی از معضلات مردم به ویژه کودکان است، از هر هزار نفری که در فارس متولد می شوند 2 تا 3 نفر مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی دارند و یک نفر هم به عمل کاشت حلزون شنوایی نیاز پیدا می کند.

محمدهادی ایمانیه افزود: تا امروز حدود 1500 کاشت حلزون شنوایی در استان فارس انجام شده است و در این عرصه یکی از مراکز مهم کشور هستیم و در عرصه شنوایی سنجی و گفتار درمانی نیز با ایجاد رشته گفتار درمانی از سال 88 و شنوایی سنجی از سال جاری، توانستیم تلاش های خود را به نتیجه برسانیم.

او اضافه کرد: همچنین به تازگی بحث تشخیص بیماری های ژنتیک در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر مرکز ژنتیک دانشگاه را به دستگاه NGS مجهز کنیم تا بتوانیم نقشه ژنتیک انسان ها را داشته باشیم تا شاید بتوانیم جلوی وقوع برخی بیماری هایی که منجر به کم شنوایی و ناشنوایی می شوند و بیماری های ژنتیکی هستند را بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با تلاش و همت دکتر "ملک‌زاده" معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بحث ژن درمانی و ژن تراپی را در شیراز خواهیم داشت و کمکی است برای بیماری‌های ژنتیکی که مسایل کم شنوایی و ناشنوایی نیز از این بیماری ها هستند.

ایمانیه، بیان کرد: باید هر چه می توانیم برای پیشگیری از وقوع ناشنوایی و کم شنوایی یا تشخیص زودرس این بیماری ها تلاش کنیم، دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده است تا در کنار بهزیستی، با استفاده از گروه عظیم پزشکان خانواده و مراقبانی که در کنار آنها هستند که لشکری حدود 3000 نفر هستند، در این زمینه آموزش ببینند تا بتوانیم تشخیص زودرس داشته باشیم و در صورت نیاز برای کاشت حلزون شنوایی اقدام شود.

او افزود: بیماران پس از کاشت حلزون شنوایی یا در مواردی بدون کاشت حلزون شنوایی، نیاز به شنوایی سنجی و گفتار درمانی دارند که این موارد به خوبی در حال انجام است، به تازگی با همکاری بیناد شهید استان مرکزی که در باغ جنت شیراز ایجاد شده است، در حال تبدیل شدن به مرکز جامع توانبخشی است و به زودی کار پذیرش بیماران در این مرکز آغاز می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: همچنین تصمیم گرفته شده تا مرکز جدیدی در کنار بیمارستان شهید دکتر فقیهی، به این منظور راه اندازی و تجهیز شود.

ایمانیه، با تاکید بر بحث پیشگیری و تشخیص زودرس، اضافه کرد: اهمیت برگزاری این همایش این است که خانواده ها که دلسوزترین افراد برای فرزندان هستند، به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی کمک کنند تا در صورت وقوع کم شنوایی و ناشنوایی با مراجعه زودرس به مراکز مربوطه بتوانیم از عوارضی که ممکن است قابل برگشت نباشند، پیشگیری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاشی گروهی و تیمی که در استان در حال انجام است، سلامت مردم فارس ارتقاء بیشتری پیدا کند.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: این سمپوزیوم دو ویژگی دارد، یکی بخش خانواده است زیرا نمی توانیم اقدامات توانبخشی برای خانواده ها را فقط به صورت متخصص محور انجام دهیم، اگر اقدامات در این زمینه تنها متخصص محور باشد، نمی توانیم در خدمات توانبخشی که طولانی مدت است موفق باشیم .

زهرا نوپرست افزود: پزشک کار درمانی را می تواند انجام دهد اما بارها مشاهده شده است که در بخش درمان نیز اگر خانواده ها همراهی نکنند ناموفق خواهیم بود. اگر بهترین درمان ها را به کار ببریم؛ این مورد در توانبخشی پیچیده تر است، یک معلولیت مدتها در کنار فرد وجود دارد و گاهی تا پایان عمر با بیمار همراه است و این همراهی را نیاز دارد تا بتوانیم اقدامات توانبخشی که آهسته آهسته توانمندی را برمی گرداند را به خوبی انجام دهیم؛ این گروه از خدمات باید مبتنی بر خانواده باشد و بخش دوم این سمپوزیوم بر این نکته تاکید دارد.

او اضافه کرد: بحث غربالگری شنوایی از سال 84 در سازمان بهزیستی به صورت جدی پیگیری شد، در سال های نخست پوشش این مورد 10 درصد بود اما در حال حاضر پوشش این طرح به بالای 70 درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: شایع ترین معلولیت آن هم به صورت پنهان، معلولیت شنوایی است؛ اگر در سنین زیر سه ماه و به ویژه در یک ماهگی این مساله شناسایی نشود بچه قادر نخواهد بود تکلم طبیعی داشته باشد، درک گفتاری مناسب نخواهد داشت و هر چه خدمات توانبخشی دیرتر به کودک برسد، عمق مشکل بیشتر می شود.

دکتر نوپرست، بیان کرد: در دهه های گذشته کمتر کودک کم شنوای نوجوان یا بزرگسالی داشتیم که بتواند به مدرسه عادی یا دانشگاه برود اما در حال حاضر سازمان بهزیستی سه هزار و 900 دانشجوی کم شنوا دارد که در رشته های مختلف مانند دکترا مشغول تحصیل هستند و این مساله به دلیل تشخیص زودرس و ارایه خدمات بهتر به این افراد است؛ همچنین عمل پروتز کاشت نیز سبب شده است تا اینگونه افراد در کنار افراد عادی و سالم به مدرسه و دانشگاه بروند.

او در ادامه، با اشاره به اینکه روزانه 20 کودک با اختلال شنوایی در ایران متولد می شود، گفت: اگر مداخله انجام  نشود و خدمات به این افراد ارایه نشود دچار مشکلات زیادی می شوند، نیمی از این بیماری ها ژنتیکی هستند، 35 درصد شیوع این بیماری ها در ایران بر اثر ازدواج های فامیلی است و این ازدواج ها به عنوان یکی از ریزفاکتورهای اختلالات ژنتیکی مطرح می شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، افزود: امسال در برنامه ششم توسعه به بحث غربالگری های ژنتیک نیز توجه شده است و امیدواریم با تصویب آن بتوانیم این مشکل را در کودکان کمتر مشاهده کنیم.

نوپرست اضافه کرد: این سمپوزیوم در سه بخش شامل بخش تبادل اطلاعات، بخش معرفی توانمندی مراکز کم شنوایی و ناشنوایی و بخش برقراری ارتباط تعاملی با وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش، اجرا می شود.

او بیان کرد: 75 مرکز کودک کم شنوا در کشور داریم و تیمی شامل گفتار درمانی، شنوایی، مددکاری و روان شناسی در این مراکز حضور دارند و تلاش می کنند تا کودک به شرایط طبیعی برگردد.

نوپرست گفت: 90 درصد ترخیص موفق در این مراکز انجام می شود و کودکان به مهد یا مدرسه عادی می روند؛ 102 کلینیک گفتار درمانی و شنوایی داریم و 190 هزار نفر در سال گذشته از خدمات این مراکز استفاده کرده اند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار