ترافيک سنگين در اغلب شريان هاي اصلي و فرعي شهر شیراز سوهان روح رانندگان و شهروندانی است که ساعت های طولانی را سرگردان در شلوغی شهر می گذرانند. هرچه مسئولان و کارشناسان سازمان هاي مرتبط با حمل و نقل و ترافيک، برنامه ريزي کرده و طرح هاي مختلفي را اجرا مي کنند، حجم زیاد ترافیک کلیه سرمايه گذاري هاي انجام شده در این بخش را بي اثر نشان مي دهد.
کد خبر: ۵۰۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱ 10 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:قسمتی از اين مشکلات شايد به کثرت وسايل نقليه موتوري و فرهنگ رانندگي برمی گردد، اما قسمت اعظم مربوط به مهندسي معابر و طراحی ضعیف تقاطع هاست. يکي از روش های مهم و اساسي براي کاهش ترافيک و افزايش ايمني در عبور و مرور خودروها، ساخت تقاطع هاي غير هم سطح و پل هاي ارتباطي چند سطحی در خيابان هاي اصلي و بزرگراه ها
است تا تمام شریان های اصلی را به تقاطع ها متصل کند. اما به نظر می رسد در بسیاری از موارد، غیرهمسطح کردن غیر اصولی، گره ترافیکی را رفع نکرده و تنها آن را به نقطه ای دیگر در همان نزدیکی انتقال داده است، به این دلیل است که گاه اثربخشی منابعی که صرف اصلاحات موضعی ناهماهنگ می شود مورد تردید قرار می گیرد. از طرفی به عقیده کارشناسان معمار، طراحی بسیار ساده و غیر کارآمد تقاطع های غیرهمسطح نه تنها به کارایی شبکه حمل و نقل کمک نمی کند بلکه باعث نازیبایی فضای شهری نیز می شود.

علی اکبر یزدان خواه، کارشناس ارشد معماری شهری راههای مواصلاتی را رگ های حیاتی شهر می داندکه می تواند با جریان سازی مناسب امنیت خاطر و بهداشت روانی مردم را تامین کند.

او به « افسانه» می گوید: بی راه نیست اگر بگوییم تکرار مکررات و ثبات رویه در معماری پل ها از بارزترین آسیب ها و آفت های حال حاضر شهر است؛ معضلی که متضرر اصلی و نهایی آن شهروندانی هستند که یک عمر با ترافیک و نازیبایی این تقاطع ها خواهند ساخت.این کارشناس ارشد معماری شهری، احداث تقاطع های چند سطحی و پل های هوایی طبقاتی سواره رو در شهری که در میان گره های کور ترافیکی سردرگم مانده را یک ضرورت می داند، اما تاکید می کند:آنچه که ضروری تر است به انجام رساندن طرح ها و برنامه ها با اتکای بر مدیریت دانش محور و پرهیز از الگو برداری های غیراصولی و تصمیمات شتابزده است. وی که می گوید امروزه در شهر سازی نوین ساخت پل های قدرتی ساده اصلا توصیه نمی شود، در توضیح آن می افزاید: چرا که در برخی موارد ساخت این پل ها هیچ کمکی به کاهش ترافیک نکرده و بدلیل محدود بودن محورهای مواصلاتی موجب قفل شدن تقاطع ها نیز شده است؛ در این گونه پل ها تنها دو محور ورودی و خروجی به هم متصل شده و سایر محورهای مواصلاتی مورد نیاز قطع ارتباط می شود.

یزدان خواه معماري منظر شهري را هنري می داند که بسيار ارزشمند و كاربردي، است و تاکید می کند: معماري نه براساس تفنن و نه حتي براي برانگيختن احساس است بلكه براساس نياز واقعي جامعه است. او معماري منظر شهري را معماري می داند كه در تعامل با فضاي شهري بوده و یك رابطه دو سويه با آن ايجاد مي‌كند؛ به بيان ديگر معماري است كه با نگاه به فضاي شهري و با توجه به نيازها و خاطرات فضا شكل مي گيرد.

**شهر غنی از پل و تقاطع چند سطحی

پل از مهمترين بناها و زيرساخت هاي توسعه شهري است که در زیبایی و عظمت شهر نیز تاثیر دارد مسئله ای که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شیراز به آن اشاره داشته است.

نوذر امامی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: فاصله ۶۰ متری و ۴۵ متری شهر شیراز که اهدافشان ترابری، حمل و نقل مسافر و بار است از نظر ساخت پل غنی شده و در حال حاضر یکی از مشکلات موجود در واقع مسائل انسانی است که لحاظ نشده است. وی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در این بخش نادیده گرفته شده، اظهار می دارد: معماری شهری باید انسان محور باشد در حالی که معماری پل ها و تقاطع ها بیشتر خودرو محور بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز تاکید می کند: ساخت پل ها و تقاطع های چند سطحی یکی از عوامل موفقیت شورای چهارم و شهردار قبل است و آن را یک امتیاز می دانند درحالی که نیاز انسانی در این ساخت و سازها دیده نشده است. عضو شورای پنجم شهر شیراز در پاسخ به این سؤال که ساخت این پل ها و تقاطع ها چقدر توانسته ترافیک را کاهش دهد، می گوید:تقاطع های چند سطحی ترافیک شهر را کاهش نداده بلکه تنها آن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کرده است.

امامی که معتقد است پشت پرده احداث پل ها مسائل بسیاری است که جزئیات آن در حال بررسی است، اظهار می دارد: با کمک ظرفیت دانشگاهی وضع موجود شهر ترسیم شده و طرحی در حال آماده سازی است  که بزودی اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می گیردتا بدانند وضع شهر در بخش های مختلف از جمله ترافیک، عمران ،مترو، حاشیه نشینی محیط زیست و .. چگونه بوده و ما آن را از چه مقطعی تحویل گرفته و چگونه پیش خواهیم برد.

یزدانخواه کارشناس ارشد معماری شهری نیز ساخت پل را مورد اشاره قرار داده و می گوید: در ايران فرم پل كمتر مورد توجه قرار مي گيرد، در حالي كه پل با توجه به فرم آن مي تواند به عنوان يك نماد و حتي نشانه برای شهر مطرح باشد.این کارشناس ارشد معماری شهری معتقد است: توجه به هر دو جنبه سازه و معماري پل مي تواند آن را به عنوان يك اثر مطرح کند؛ امروزه ارتباط بين سازه و معماري در ابنيه ويژه خصوصاً پل ها بسيار كم شده است درحالی که تنوع  معماری مهمترین مؤلفه در زیبایی یک شهر قلمداد می شود.

**جای خالی هویت ملی در معماری شهری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بر رعایت معماری ایرانی –اسلامی و بهره گیری از هویت ملی در معماری شهری نیز تاکید داشته و عنوان می کند: اعتقاد من بر این است که هویت و نماد ایرانی در ساختمان ها و مناظر شهری پیدا باشد اما به لحاظ ارتباطات مرز با جوامع برداشته شده و الگوپذیری غیر ممکن نیست. او معتقد است: به همین دلیل است که تبادل فرهنگ و معماری در جامعه کنونی بصورت روشن منتقل می شود.در کشورهای اروپایی به لحاظ اینکه ساختمان ها براساس معماری سنتی بنا نهاده شده است محفوظ مانده و ضمن اینکه این بناها نماد فرهنگ، سنت و ارزش های معماری آنهاست و در مناظر شهری نیز نمود پیدا می کند؛ این قابلیت در مورد معماری ایرانی نیز وجود دارد معماری که در بسیاری مناطق جهان مورد اقتباس بوده و هست.

امامی اینطور ادامه می دهد که کشورهای ترکیه، هندوستان و ... از نمادهای معماری ایرانی بهره برده انداما در شهرسازی ما این مسئله نادیده گرفته شده و حتی بسیاری از اماکن تاریخی ما در اثر سوء مدیریت از بین رفته و مابقی نیز در معرض خطرنابودی است.

**آزمون و خطاها در بافت تاریخی

وی در خصوص بافت تاریخی شهر شیراز و لزوم بازسازی و بهسازی آن نیز می گوید: احیا این مناطق هم نیاز به آموزش عمومی و فرهنگسازی دارد و هم رونق اقتصادی و توانمندسازی .

« باید زمینه ای فراهم شود تا ساکنین این محلات از وضع موجود خارج شوند، توانمندسازی با بهره گیری از مددکاری اجتماعی و اشتغالزایی باید مورد توجه قرار گیرد.» توانمندسازی ساکنان بافت فرسوده موضوع مهم مورد تاکید عضور شورای پنجم شهر شیراز است. امامی با تاکید بر اینکه ما در زیر پوست شهر مشکلات بسیاری داریم که نشانگر آزمون و خطا و سوء مدیریت هاست،تصریح می کند: اگر در مسائل مربوط به  فرهنگ عمومی و آموزش شهروندی اقدام کنیم پیشبرد خواهیم داشت، در غیر این صورت شهر دچار آسیب های بسیاری خواهد شد که در بخش های مختلف خود را نشان می دهد. عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز معتقد است: باید بپذیریم که متاسفانه زیربناها در مسائل مختلف، فرهنگی، اجتماعی و ... فراهم نشده است؛ باید امور به دست کسانی سپرده شود که اشراف بر مسائل دارند و با دانش و آگاهی پیش می روند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار