استاندار فارس در همایش بحران آب از برداشت ۷۹ درصدی از سفره های آب زیرزمینی ابراز نگرانی و تصریح کرد: مدیریت منابع آب، نیازمند فرهنگ سازی مناسب و مشارکت مردمی است که در این مسیر باید برای یادآوری تهدید خشکسالی و بحران آب از همه ظرفیت ها بهره گرفت.
کد خبر: ۵۱۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 19 October 2017
تابناک فارس به نقل از مهرستان:استاندار فارس در همایش بحران آب از برداشت ۷۹ درصدی از سفره های آب زیرزمینی ابراز نگرانی و تصریح کرد: مدیریت منابع آب، نیازمند فرهنگ سازی مناسب و مشارکت مردمی است که در این مسیر باید برای یادآوری تهدید خشکسالی و بحران آب از همه ظرفیت ها بهره گرفت.

مهندس اسماعيل تبادار در همايش بحران آب كه توسط دادگستري استان فارس برگزار شد، با اشاره به خشكسالي هاي ده سال گذشته و بحران منابع آبي كشور به ویژه استان فارس گفت: متأسفانه ظرف این ده سال هیچوقت متوسط بارندگي که در سال  ۳۰۰ ميلي متر بوده به این میزان نرسیده است.
استاندار فارس اشاره کرد: حدود ۵۵ درصد آب مصرفي كشور از سفره هاي آب زيرزميني تامين و برداشت می شود كه اين برداشت آب در فارس به ۷۹ درصد رسيده است.
وي افزود: از ۱۰۲ محدوده آبي مطالعه شده در فارس ۸۳ محدوده در سال ۹۵ به عنوان محدوده ممنوعه و ممنوعه بحراني قلمداد شده و ميزان كسري مخازن آنها ۵۱۹ ميليون متر مكعب برآورد شده است.

مهندس تبادار با هشدار نسبت به وجودِ ۱۷ هزار حلقه چاه غير مجاز در استان تصریح کرد: به دلیل عدم حاکم بودنِ نظام بهره برداري مناسب، بهره برداري از چاه هاي مجاز استان نیز خارج از استاندارد و بهره برداری تعریف شده است و بر همین اساس دستگاههاي متولي حوزه آب باید نظارت بيشتري داشته باشند.
نماينده عالي دولت در استان بر بهره گيري از ظرفيت بالاي دانشگاهها و اساتيد برجسته علمي در حوزه آب تاكيد كرد و افزود: دانشگاهها مي توانند با ارائه راهكارهاي علمي و كاربردي در حوزه آب، نقشه راهي را براي دستگاههاي اجرايي استان ترسيم کنند.

وي با بيان اينكه زيست و ادامه حيات در گرو وجود آب خواهد بود ادامه داد: ارائه و اجراي راهكارهاي علمي و كاربردي مي تواند از بروز بسياري از مشكلات به ویژه مشكلات حوزه آب كشاورزي كه مهاجرت روستائيان و گسترش پديده حاشيه نشيني شهرها را به دنبال دارد، جلوگيري کند.
استاندار فارس گفت: برگزاري چنين همايش هايي بايد تلنگري براي همگان باشد و و نهایتاً خروجی آن به یک راه عملیاتی و اجرایی منجر شود.

نماينده عالي دولت در استان با اشاره به اينكه دولت تسهيلات خوبي را براي كشاورزي و مديرت منابع آب اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: آبياري تحت فشار، توسعه گخانه ها و تغيير در نوع محصول بايد جدي گرفته شود و به این منظور تسهيلات براي توسعه گلخانه ها و آبياري نوين در نظر گرفته و مقرر شده است سالانه ۷۰ هزار هكتار از اراضي استان تحت پوشش آبياري نوين قرار گيرند.
استاندار فارس افزود: دانشگاه شيراز مطالعه آبياري هوشمند را در دستور كار قرار داده و به زودي نتايج آن براي اجرا در اختيار دستگاههاي اجرايي به ويژه جهاد كشاورزي و سازمان آب قرار خواهد گرفت.
وی به بهره گیری از آبهای ژرف نیز اشاره کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطالعات در حوزه آب های ژرف را در دستور کار قرار داده و در صورت مثبت بودن نتایج، می توان از این ظرفیت در راستای مقابله با بحران آب بهره بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار