کد خبر: ۵۱۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 29 October 2017
به گزارش تابناک یزد،شهرستان تفت که از قطب های اصلی کشاورزی و بویژه انار و بادام استان یزد و کشور محسوب می شود در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد و زیباترین مناطق ییلاقی و سرسبز استان را در دل خود جای داده است.
انار این منطقه که بیشتر در حوزه شهری تولید می شود بعلت پوست سفید آن از شهرت خاصی برخوردار است زیرا همگان انار را با پوست قرمز می شناسند.
رنگ پوست، دانه های درشت و پر آب و رنگ قرمز و دلنشین این انارها آنچنان است که نظر هر طالب و خریداری را به خود جلب می کند.

***داستان شیرین انارچینی در تفت
انارچینی در تفت آغاز شده و روزهای آخر خود را سپری می کند، اقدامی که همه ساله در این فصل انجام می شود.
برخی از روستاییان برای انار چینی یا به قول تفتی ها 'انار تگ کردن' و کسب در آمد، در این موقع از سال، عازم شهر تفت می شوند.
صاحبان باغات انار نیز که یکسال را چشم انتظار بوده اند به کمک همین کارگران و البته دیگر نزدیکان و افراد بومی، اقدام به چیدن انار خود می کنند.
در شهر یزد چون اغلب درختان کوتاه است برای هر درخت یک
انارچین کافیست اما درختان انار تفت چون بلند هستند هر درخت نیاز به دو نیرو دارد به این شکل که یکی در بالا انار را از شاخه جدا و فرد دیگری در پایین درخت، اقدام به گرفتن آن می کند.
انارها نباید به زمین بخورد زیرا همان محل زمین خورده و ضربه دیده، پوسیده می شود و دیگر قابل عرضه نیست برای این منظور فردی که در بالاست برای اینکه به کارگری که در پایین درخت است اعلام کند که قصد دارد انار را به پایین بیندازد از عبارت مقدس 'الله' استفاده می کند تا اعلام کند می خواهد انار را به پایین بیندازد و فرد پایین درخت هم سر را بلند کرده و انار را می گیرد و آن را آرام بر زمین می گذارد.
انارها علاوه بر مصرف طبیعی، گاها به صورت اناردانه در آمده و به به مصرف می رسد یا صادر می شود.
برخی از افراد عادت دارند آب انار را با فشردن این محصول و ایجاد سوراخی کوچک در دل آن میل کنند که مردم تفت به این کار، 'اوتلک' می گویند.
صاحبان باغات انار، انارهای ترکیده و ضربه دیده را برای مصرف خود و خانواده جدا می کنند و انارهای سالم را در معرض فروش و صادرات قرار می دهند.
گاهی هم این محصول را در دل خاک جای می دهند تا سرما موجب ترک خوردن آنها نشود و سپس مدتی بعد آن را از دل خاک بیرون آورده و به بازار عرضه می کنند.
کار چیدن انار از صبح خروس خوان آغاز و تا نزدیک غروب که هوا روشن است ادامه دارد.
شهر تفت که حدود دو سوم آن را باغات کشاورزی تشکیل می دهد در روزهای انار چینی، حال و هوای خاصی دارد، صدای 'الله الله' انار چینیان در جای جای شهر به گوش می رسد.
خودروها، فرغون ها، گاری ها و وسایل مختلف دیگر در حال انتقال انار از باغها هستند و بسیاری از صاحبان این باغها، انارهای خود را در کنار خیابان اصلی در معرض فروش مستقیم قرار می دهند و عده ای هم که اصلا باغی و اناری ندارند، اقدام به خرید و فروش انار در نقاط مختلف شهر می کنند.
برخی از دانش آموزان، چند روزی را از مدرسه خود مرخصی می گیرند تا به والدین خود در چیدن انار کمک کنند و حتی تفتی هایی که در خارج استان یزد ساکن هستند نیز در این ایام برای این امر به زادگاه خود باز می گردند .
اما امسال، انارچینی در شهر زیبای تفت، حال و هوایی دیگر داشت و اندکی کساد و بی رونقی بر آن حاکم بود، کمتر صدای 'الله الله' به گوش می رسید و دیگر اناری برای 'اوتلک' نیست.
انار تفت با کاهش شدید تولید همراه بوده که باعث متضرر شدن انارداران تفتی شده و خسارت جبران ناپذیری بر جا گذشته است.

***کاهش 80 درصدی تولید انار، فاجعه است
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تفت روز شنبه به ایرنا گفت: به دلیل سرمای پیش رس پنجم تا هفتم آذرماه سال گذشته که زمان بیداری درختان است و با بارش برف هم همراه بود با کاهش تولید انار به میزان 80 درصد روبرو شدیم که یک فاجعه اقتصادی برای کشاورزان این شهرستان است.
'کاوه صالحی' تصریح کرد: پارسال از سطح یکهزار و 200 هکتار از باغات برداشت این محصول در منطقه، 15 تن انار در هر هکتار برداشت شد که یکی از دلایل کاهش تولید در آن سال آفت 'مگس مدیرانه ای' بود.
وی گفت: امسال با مبارزاتی که با این افت صورت گرفت مشکلی در این زمینه نداشتیم، اما پارسال هفت هزار تن برداشت و امسال به دلیل سرمازدگی، فقط 2500 محصول تولید شد.
این مسوول، میزان تولید انار در شرایط طبیعی در این شهرستان را بین 12 تا 15 هزار تن اعلام کرد و از گل، زاغ، شاهوار، قرمز رباب و طوغ گردن، بعنوان ارقام اصلی انار در تفت یاد کرد.
این کارشناس کشاورزی، قیمت انار در محل باغ را 15 هزار ریال ذکر کرد که امسال با توجه به کاهش تولید، احتمالا به 50 هزار ریال هم برسد.
وی با بیان اینکه امسال، انار تفت صادر نشده علت را نبود کیفیت آن در حد صادرات و کاهش برداشت اعلام کرد، ضمن اینکه همه ساله محصول انار دونه (انار خشک شده) نیز صادر میشد که امسال به همین دلیل انجام نشده است.
صالحی از نبود پوشش بیمه ای کافی برای جبران خسارت ها ابراز ناخرسندی کرد و با بیان اینکه اناران تفتی در این زمینه خسارات زیادی را متحمل شدند یادآور شد: متاسفانه انار تفت در زمان سرمازدگی، خارج از شمول زمان بیمه بوده است .
وی خسارت بر جای مانده برای کشاورزان تفتی از کاهش تولید انار را 188 میلیارد ریال اعلام کرد.

***خواص دارویی انار
انار با نام علمی (Punica granatum) از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی قرمز، سفید و یا به رنگ‌ هایی بین این دو دارد، رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه و یا تقریباً زرد است.
این درخت یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌ و بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند می باشد، انار تقریبا در هر آب و هوایی و هرگونه خاکی می‌تواند رشد کند و میوه دهد، ولی آب زیاد در زمان رسیدن میوه باعث ترک خوردن آن میوه میشود. انار، گرمای زیاد با باد خشک و سرمای تا ۱۰- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند.
از میوه انار فراوری های زیادی از جمله آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه می‌شود، از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی استفاده می‌شود، از برگ آن نیز سابق بر این استفاده می‌کردند.
همچنین از پوست انار برای دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده می‌ گردد، جوشانده ای که از جوشاندن پوست انار در اب بدست می اید برای مشکل گوارشی و گلو درد، داروی گیاهی محسوب می شود.
آب انار هم سلول های سرطانی را از بین می برد و در درمان برخی از انواع سرطان موثر است، مواد تشکیل دهنده طبیعی در آب انار و عصاره آن می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد، به ویژه در مورد سرطان پروستات بسیار مفید است.
آب انار به کنترل دیابت کمک میکند گرچه این میوه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی نیز هست.  
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار