رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفت از اجرای طرح همیار طبیعت در آینده نزدیک در استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۵۱۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 02 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»محمدجواد محمدی  با اشاره به مبحث کوه خواری در شهرستان تفت، گفت در شش‌ماهه سال جاری حدوداً 150 مورد گزارش در این رابطه به دست ما رسیده است؛ که بعضی از این اراضی در محدوده مستثنیات و یا دارای رأی دادگاه بوده‌اند و یا مشمول طرح طوبی بوده‌اند که دیگر جزء اراضی ملی نبوده و ملک شخصی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود در سال جاری 25 مورداجرای حکم داشته‌ایم که از 8/7 هکتار از اراضی نیز رفع تصرف‌شده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفت بابیان اینکه پدیده زمین‌خواری را بیشتر در روستاهای ییلاقی اعم از سانیج، ده بالا و طزرجان شاهد هستیم، افزود: در مقابله با این پدیده طی بازدیدهایی که صورت می‌گیرد و متعاقباً گزارش‌ها آن‌ها درصورتی‌که اراضی ملی باشد پرونده تشکیل‌شده و به دادگاه رجوع داده‌شده و یا اینکه ارجاع تبصره صورت می‌گیرد.

محمدی با اشاره به گزارش منتشرشده در خصوص کوه خواری در ده بالا و ساخت باغ تفریحی و گردشگری و موارد دیگر، اظهار داشت: یکی از آن‌ها متعلق به موسسه جوادالائمه است که در قالب طرح طوبی به چهار نفر از افراد واگذارشده است و آن‌ها نیز با دریافت سند، به فروش رسانده‌اند و اکنون این 12 هزار متر به موسسه تعلق دارد؛ بنابراین دریافت مجوز تغییر کاربری زیر نظر جهاد کشاورزی است و ما در رابطه با داشتن مجوز یا عدم مجوز این موسسه در جریان نیستیم.

این مقام مسئول در ادامه افزود: زمانی که افراد سند می‌گیرند به‌عنوان ملک شخصی آن‌ها محسوب شده و دیگر ملی محسوب نیست و منابع طبیعی هیچ نظارتی بر آن‌ها ندارد؛ همچنین در بعضی موارد شاید در ظاهر این‌گونه به نظر آید که کوه خواری صورت گرفته است ولی افراد یا دارای رأی دادگاه هستند و یا سند گرفته است.

وی با عنوان اینکه یکی از مشکلات و موانع بر سر راه منابع طبیعی واگذاری‌های بنیاد مسکن است که بنیاد مسکن یک سری از اراضی کشاورزی را در محدوده طرح هادی روستا قرار می‌دهد و با این طرح افراد می‌توانند تغییر کاربری داده و در آن ساخت‌وساز کنند؛ همچنین کمبود نیرو نیز یکی از مشکلات اساسی این اداره محسوب می‌شود.

محمدی اظهار داشت: باوجود وسعت زیاد اراضی ملی حدود 438 هزار هکتار به دلیل کمبود نیرو نمی‌توان کار را به نحو احسنت انجام داد؛ در این راستا طرحی تحت عنوان همیار طبیعت در حال اجرا هست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با اشاره به مزایای این طرح، اذعان کرد: طرح همیار طبیعت که در حال آماده‌سازی برای اجرا است با کمک جوامع محلی و افراد معتمد در هر روستا صورت خواهد گرفت، بدین‌صورت که برای آن‌ها کارت صادر می‌شود تا به‌عنوان محافظین افتخاری در امر حفاظت ما را یاری کنند.

این مقام مسئول در پایان بابیان اهمیت نقش مردم در عرصه منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: مردم باید در حفظ عرصه‌های طبیعی کمک‌رسان و یاری‌رسان ما باشند و اگر ما همیاری و همکاری مردم را نداشته باشیم محافظت از این عرصه‌ها با وسعت زیاد و نیرو اندک کار سختی خواهد بود؛ لذا می‌توانند در صورت مشاهده با شماره‌گیری 1504 در امر محافظت یاری‌رسان باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار