آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است.
کد خبر: ۵۱۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 02 November 2017
تابناک فارس به نقل از ستاره:آبشار مارگون با ۷۰ متر ارتفاع و عرض ۱۰۰ متر یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است. محوطه‌ی این آبشار زیبا دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌های مسطحی است که توسط شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان فراهم شده است. 

از آنجایی که در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای قرار ندارد و هزاران چشمه‌ای که از دل کوه می‌جوشند و سرازیر می‌شوند منبع آب این آبشار زیبا هستند، به مارگون آبشار چشمه‌ای می‌گویند. رودخانه‌ی حاصل از چشمه‌های مارگون تا نزدیکی سپیدان (اردکان سابق) امتداد دارد. با داشتن ارتفاع بالای ۲۲۰۰ متر، در فصول سرد در این منطقه شاهد قندیل‌های یخی در کنار آبشار خواهید بود. 

باغ‌های سیب، درخت زالزالک، بوته‌های زرشک در میان انبوه درخت‌ها جنگلی، زیبایی طبیعی آبشار را دو چندان می‌کنند. ساکنین روستای مارگون قومیت لر دارند و به لهجه‌ی زیبای لری صحبت می‌کنند.

بر خلاف بیشتر آبشا‌رهای ایران راه دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است. اگر از شهرهای شمالی کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر خواهد بود. در کیلومتر ۲۹ جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌هایی شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند. مسیر خودرو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. ادامه‌ی مسیر را باید پیاده طی کنید. هرچند که این مسیر پیاده‌روی نیز سنگ‌فرش و دارای پله‌های سیمانی است. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان قرار دارد ممکن است برای رسیدن به آن مسیر دیگری را انتخاب کنید.

اگر از جنوب کشور عازم دیدن این آبشار هستید بعد از رسیدن به‌ مرکز استان فارس، شیراز، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۱۳۰ کیلومتر راه در پیش دارید. هر دوی این راه‌ها آسفالت و دارای جاده‌های زیبا با طبیعتی بکر و مثال‌زدنی هستند. بنابراین انتخاب راه تا مقصد به عهده‌ی شما است.

آبشار مارگون- عکس آبشار مارگون- شهر مارگون یاسوج

تصویری از پایین به بالا از آبشار مارگون

آبشار مارگون؛مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان

جالب است بدانید که رودخانه ای در بالادست آبشار مارگون جریان ندارد. آب این آبشار از چندین چشمه ای که در بدنه ی آن است به بیرون سرازیر می شود.در واقع سرچشمه ی آبشار در دیواره های آن قرار دارد. این آبشارِ چشمه ای، در پایان مسیرش وارد نهری بزرگ می شود و از آن جا راه رودخانه کمهر را پی می گیرد.تعداد چشمه های آبشار مشخص نیست گاهی چشمه ای تازه سر از این دیواره بیرون می آورد و گاهی یکی از چشمه ها کم آب یا خشک می شود.وجود چشمه های متعدد، ارتفاع متغیر بین ۷۰ تا ۷۵ متر و عرض حدود ۱۰۰ متری این آبشار باعث شده است تا عنوان مرتفع ترین و بزرگترین آبشار چشمه ای جهان را به خود اختصاص دهد.


آبشار مارگون- عکس آبشار مارگون- شهر مارگون یاسوج

مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان؛ آبشار مارگون

بهترین زمان بازدید آبشار مارگون

اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است. مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می شود. آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است، اما به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچ گونه عارضه ای مانند پا درد یا سرما خوردگی به دنبال ندارد. با این اوصاف اواسط فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه رویایی است.

آبشار مارگون- عکس آبشار مارگون- شهر مارگون یاسوج

بازدیدکنندگان آبشار مارگون

روستای مارگون

مارگون جزء شهرستان بویراحمد است و در فاصله ٢۴ کیلومتری غرب جاده یاسوج-بروجن قرار دارد. رودخانه سقاوه از جنوب غربی آن می‌گذرد و همچنین ارتفاعاتی مانند: کوه‌بنار در شرق، کوه مارگون در شمال و کوه سقاوه در جنوب، روستای مارگون را احاطه کرده است.
آب و هوای مارگون معتدل مرطوب است و مردم آن به زبان لری سخن می‌گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. اقتصاد مارگون براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. چشمه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جذابیت‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند. آبشار مارگون یکی از معروفترین و بزرگترین آبشارهای ایران و خاورمیانه است. این آبشار بسیار بلند، به دلیل قرارگرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه‌های آبشاری که به درون دره سرازیر می‌شوند، جذابیتی منحصر بفرد دارد. همچنین به دلیل فراوانی دشت‌های مملو از لاله‌های واژگون و گلهای رنگارنگ ختمی و دیگر گل‌های وحشی، منظره‌های بدیع پدید می‌آورند که دیدار از آن را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کنند. آبشار مارگون واقعا دیدنی و شگفت آور است.


آبشار مارگون- عکس آبشار مارگون- شهر مارگون یاسوج

تصویری بی‌نظیر از آبشار مارگون















اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار