بیشاپور جهانی نشده، حریم منظرش با نصب برج های نوری شکست
کد خبر: ۵۲۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 07 November 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:شهر ساساني بيشاپور قرار است سال آينده در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار گيرد، اما هم اينك با نصب برج هاي نوري، حريم منظرش شكسته شده و به اعتقاد فعالين حوزه ميراث فرهنگي فارس، احتمال دارد پرونده محور ساساني فارس كه روي ميز يونسكو قرار دارد با چنين اقدامي در فهرست جهاني جاي نگيرد. بيشاپور يكي از اصلي ترين آثار ارزشمند و تاريخي موجود در اين پرونده است.
به گفته يكي از فعالين حوزه گردشگري فارس، در حال حاضر برج نوري در فاصله 250 متري از آثار تاريخي اين محوطه ساساني نصب شده كه حريم منظري اين شهر را مخدوش كرده است. برجي كه 12 متر است و طبق ضوابط موجود ميراث فرهنگي، ارتفاعش بايد كمتر از 5 متر باشد.
بنابر ضوابط حفاظتي محوطه باستاني شهر بيشاپور، هرگونه دخل و تصرف و عملي كه منجر به تغيير چهره طبيعي زمين و چشم اندازهاي شهر بيشاپور گردد، ممنوع است مگر كاوشهاي علمي باستان شناسي مجاز براساس طرح هاي مصوب سازمان ميراث فرهنگي. همچنين ايجاد ساختمان و ساخت جاده، نصب دكل و تير برق و آنتن هاي تلويزيوني و ماهواره اي روي برخي از بلندي ها و اراضي همجوار شهر بيشاپور در محدوده حريم ممنوع مي باشد.
بنابر اين گزارش، هم اكنون اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي، پايه برج نوري در حريم درجه يك مجموعه تاريخي بيشاپور در فاصله 250 متري از عرصه شهر، حدفاصل شهر بيشاپور- سراب دختران به ارتفاع 5/12 متر را نصب كرده كه بي شك اين اقدام غيرقانوني و برخلاف ضوابط حاكم بر عرصه و حريم اين شهر تاريخي است.
در اين رابطه محمدرضا معيني رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون گفت: در تاريخ 30 مهرماه امسال، استعلامي مبني بر نصب برج نوري از طرف دهياري منطقه به اداره ميراث شهرستان ارسال شد كه با هماهنگي دفتر ثبت جهاني ميراث فرهنگي كشور، اعلام شد كه حداكثر ارتفاع اين برج نوري 5/4 متر باشد.
به گفته وي، نصب اين برج نوري با ارتفاع كنوني (5/12 متر) خلاف ضوابط و مقررات موجود است و بايد هرچه سريع تر، كوتاه تر و يا حذف شود.
معيني از پيگيري قضائي و شكايت ميراث فرهنگي مبني بر نصب اين برج نوري خبر داد و افزود: شهر ساساني بيشاپور در آستانه ثبت جهاني است و بايد نگاه ها و هرگونه رفتاري نسبت به اين مجموعه متناسب با ضوابط و مقررات موجود در حوزه ميراث فرهنگي باشد.در ادامه اين گفت وگو، علوي فرماندار شهرستان كازرون با اشاره به اينكه نصب ستون هاي برق در منطقه، اتفاق جديدي نيست، اضافه كرد: نصب ستون هاي برق در اين منطقه اجتناب ناپذير است به طوري كه قدمت اين ستون ها به دوران قبل از انقلاب بازمي گردد.
به گفته وي، با توجه به اينكه محور ساساني فارس به ويژه شهر بيشاپور در آستانه ثبت جهاني است، بايد حساسيت ها در نحوره برخورد با آثار بيشتر شود.
علوي با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: با هماهنگي هاي صورت گرفته، ساختمان قهوه خانه اي كه در حريم اين شهر تاريخي قرار داشت، تخريب شد. همچنين خاكسپاري و دفن مردگان نيز در قبرستان بيشاپور متوقف شده است به طوري كه در حال حاضر مقرر شده زمين مناسبي با همكاري ميراث فرهنگي، مجموعه وزارت كشور و بنياد مسكن براي ساخت قبرستان جديد درنظر گرفته شود.
فرماندار شهرستان كازرون در ادامه اضافه كرد: هرگونه ساخت وساز در منطقه بايد طبق ضوابط ميراث فرهنگي باشد، اما به نظر نمي رسد كه وجود ستون هاي برق در اين محل خلاف قوانين باشد چرا كه در مناطقي چون پاسارگاد و تخت جمشيد نيز از اين دست ستون ها ديده مي شود.
علوي گفت: نصب برج نوري با ارتفاع زياد در منطقه در دست پيگيري است و چنانچه با ضوابط ميراث فرهنگي همخواني نداشته باشد از محل حذف خواهد شد.
گفتنی است شهر تاريخي بيشاپور كه حدود دويست هكتار وسعت دارد در فاصله 23 كيلومتري شمال غربي شهر فعلي كازرون قرار دارد . بنابراطلاعات دقيق و مكتوب كه در مركز شهر بر روي دو ستون يادبود نوشته شده ، اين شهر در زمان شاپور اول ( 272-241 ميلادي ) دومين و يكي از مقتدرترين پادشاهان ساساني و توسط يك معمار سوري بنام « اپساي » طراحي و ساخته شد. و بنا برهمين كتيبه ، شاپور در سال 24 سلطنتش از شهر بيشاپور بازديد نموده است .
اين شهر در كنار شهرهايي همچون استخر، داراب گرد ، ارجان ، اردشير خوره از مهمترين شهرهاي استان فارس در عهد ساساني بوده و تا زمان سلطنت بهرام دوم رونق خود را حفظ كرد . بيشاپور شامل دو قسمت ارگ سلطنتي كه بناهاي شاخص دوره ساساني مثل معبد آناهيتا ، تالار شاپور، ايوان موزائيك ، كاخ والرين و ... را شامل مي شود و قسمت عامه نشين شهر كه بخش و سيع تر شهر را تشکیل می دهد و در برگيرنده خانه هاي مسكوني ، اماكن عمومي مثل حمام ، كاروانسرا ، بازار و ... مي باشد .
جايگاه نذورات ( ستون هاي يادبود)، تالار تشريفات، ايوان موزائيك و ستون های یادبود از جمله بناهای اصلی این شهر به شمار می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار