مسئول واحد زراعت مديريت جهاد كشاورزی شهرستان نی‌ريز، از برداشت چغندر علوفه‌اي به وزن بيش از 15 كيلوگرم و قطر 94 سانتی‌‌متر از يك مزرعه الگويي در بخش پشتكوه شهرستان نی‌ريز خبر داد.
کد خبر: ۵۲۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹ 07 November 2017
تابناک فارس به نقل ازهورگان:مجتبي شعاع اظهار كرد: در راستای اجراي سياست جايگزيني كشت‌هاي كم آب‌بر، بجای كشت گياهان پر آب بر، كشت چغندر علوفه‌ای بطور آزمايشی در دستور كار قرار گرفت.

ویي افزود: با تحقيقات انجام شده و مشاوره كارشناسان زراعت سازمان جهاد كشاورزی فارس، بذر اصلاح شده تهيه و براي بررسی چگونگی مراحل رشد و عملكرد در شرايط كشاورز در سطح يك هكتار توسط يكی از كشاورزان پيشرو شهرستان كشت شد.

شعاع ادامه داد: با رصد مراحل مختلف رشد، اندازه‌گيری شاخصه‌هایي عملكرد پتانسيل اين گياه زراعي بيش از  100 تن در هكتار محاسبه شد ولی در زمان برداشت اين رقم به حدود 200 تن و رشد غده‌هاي چغندر تا بيش از  15 كيلوگرم و قطر نزديك به يك متر رسيد كه نشان از وفق پذيری مناسب و عملكرد بالا داشته است.

وی با اشاره به مزايای اين كشت و ارزش اقتصادی آن براي كشاورزان گفت: مصرف كمتر آب در كشت اين نوع چغندر، ارزش غذايی بالا برای دام، مناسب برای دوره تناوب، نياز كم به سموم و كودهای شيميايی، می‌تواند گزينه مناسبي برای كشت اين محصول در اوايل آذر و اوايل اسفند با توجه به شرايط اقليمی باشد. 





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار