مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران، تسهیل دسترسی به کتاب را مهمترین اقدام برای توسعه‌ی کتابخوانی دانست و اعلام کرد که حدود 20 شهر و 200 روستای با جمعیت بیش از 1500 نفر فارس فاقد کتابخانه‌ی عمومی است.
کد خبر: ۵۲۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 21 November 2017
سیامک محبوب دوشنبه 29 آبان در مراسم نکوداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در شیراز با بیان اینکه در گزارش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اشاره‌ای به اینکه چه اتفاقی برای مردم و تسهیل دسترسی آنان به کتاب افتاده است، نبود، گفت: ما قرار است برای مردم کار کنیم، حق خواندن و حق دسترسی آسان به کتاب را باید جدی گرفت.

وی گفت: ما به مردم می‌گوئیم کتاب بخوانید، اما نمی‌گوییم کتاب را از کجا و چگونه به دست آورند، بهترین راهکار برای کتابخوان شدن مردم، تسهیل دسترسی به کتاب است.

محبوب با یادآوری اینکه علی‌رغم گذشت 200 سال از عمر کتابخانه‌های عمومی در ایران هنوز در 20 شهر استان بزرگی همچون فارس و 200 روستای بالای 1500 نفر کتابخانه وجود ندارد، گفت: رقم جمعیت در این شهرها و روستاها که عددی حدود 400 هزار نفر را شامل می‌شود، به علاوه جمعیت روستاهای زیر 1500 نفر جمعیت عدد بزرگی است که دسترسی به کتابخانه ندارند.

او با بیان اینکه در شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه‌ی عمومی معمولا دکه‌های مطبوعاتی و کتابفروشی هم وجود ندارد، گفت: البته در این مناطق موبایل هست! اگر چه نمی‌توان کاربرد و تاثیر موبایل را نادیده گرفت اما پیدا کردن و انتخاب منابع مناسب از طریق موبایل بسیار دشوار است، منابعی که ارزش خواندن داشته باشد.

محبوب در بخشی از سخنان خود کاهش سرمایه‌های اجتماعی را یکی از معضلات کنونی جامعه دانست و گفت: طی روزهای اخیر شاهد وقوع زلزله در کرمانشاه بودیم؛ این حادثه تاسف‌بار ترافیک مردمی برای کمک را به همراه داشت، حال آنکه نهادهایی در کشور متولی کمک و کمک‌رسانی به مردم در این وقایع هستند.

او با بیان اینکه نهادهای امدادی و کمک‌رسان اجتماعی همچنان در کشور فعال است، گفت: این که یک استاد دانشگاه یا یک ورزشکار پول زیادی را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله جمع‌آوری می‌کند، محصول کم شدن سرمایه‌های اجتماعی است؛ این نشان می‌دهد که شاید نهادهای اجتماعی کار خود را به‌درستی و آنگونه که باید انجام نداده‌اند.

محبوب تاکید کرد که نهاد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و کتابداران می‌‌توانند افزایش سرمایه‌های اجتماعی را بسترسازی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار