ش کارده غذایی سنتی و از محبوب‌ترین غذاهای شهرستان سپیدان در فصل سرماست که در عین حالی به سختی تهیه می شود،بسیارخوشمزه می‌باشد.
کد خبر: ۵۲۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 26 November 2017
تابناک فارس به نقل از مارگون:آش کارده غذایی سنتی و از محبوب‌ترین غذاهای شهرستان سپیدان درفصل سرماست که در  عین حالی به سختی تهیه می شود،بسیارخوشمزه می‌باشد. در اصل چاشنی این آش خوشمزه، گیاهی به نام کارده وکلیر است که این آش محلی در میان مردمان سپیدان ومسافران وگردشگران طرفداران بسیار و خاصی دارد .

اگر به هر دلیلی به سپیدان سفر کرده و ازغذاهای خوشمزه این منطقه مخصوصا آش کارده تناول کرده باشید، حتما خوشمز‌گی آن را تأیید کرده‌اید.نام «آش کارده» به خاطر گیاهی است که از کوه های این منطقه چیده می شودآن بر روی این آش گذارده شده است.  آش کارده در زمستان وفصل سرما طرفداران زیادی دارد ؛ به طوری که در زمستان از برترین وبهترین غذاهایی است که مسافران در هنگام مسافرت به سپیدان از ان استفاده می کنند.

آش کارده از انواع آش‌های ایرانی است که در محدوده جنوب غربی زاگرس پخته می‌شود. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص بنام کارده استفاده می‌شود. این آش مانند نامش در مناطق مختلف روش‌های پخت متفاوتی دارد، از روش‌های تخمیری در مناطق بختیاری تا پخت همراه گوشت در سپیدان. این آش در مناطق چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان به نام کاردین (یا کاردیم) شناخته می‌شود و در سپیدان و استان فارس به نام کارده و در منطقهٔ بهبهان و هندیجان به نام حُره مشهور است.به این گیاه علف خرس نیز گفته می شود.

برای تهیه‌ی آش کارده ، نیاز به سبزی مخصوص کوهی یا کارده هست که این گیاه برگ‌های پهن دارد ، اون رو خرد می‌کنن و در آب و گندم و جو و برنج نیمکوب  و یا آبلیمو و نان خرده  خیس میکنند ، تا کم کم ترش بشه . بعد ازگذشت یکی – دو روز داخلش آب میریزن و بهش گندم و جو نیمکوب و برنج نیم‌دانه محلی به آن اضافه میکنند و روی حرارت می جوشانند. این آش کارده یکی از غذاهای  محلی در شهرستان سپیدان  می باشد .این آش ترش مزه است .

طرز تهیه این آش در شهرستان سپیدان به این صورت است که نخست، کارده را همراه با آرد گندم می‌کوبند، سپس با اضافه کردن مخمر کارده به مدت یک روز در محیطی گرم(زیرپتو) نگه داری می‌کنند. 

سپس مواد را روی حرارت گذاشته می‌پزند، در این مرحله می‌توان گوشت یا مقدارکمی دنبه نیز اضافه کرد که پس از پخت باید به صورت رشته رشته به مخلوط غذا اضافه شود پس از پخته شدن سبزی‌ها به آن  خُرده برنج محلی اضافه می‌کنند و به مدت یک ساعت می‌پزند و در انتها پیاز سرخ شده را به آن اضافه می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار