همایش غذای سالم با حضور تولیدکنندگان صنایع غذایی فارس در شیراز برگزارشد.
کد خبر: ۵۳۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 02 December 2017
تابناک فارس به نقل از صداو سیما: معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت و ضرورت تولید مواد غذایی سالم و مصرف سالم غذا، همزمان با روند رشد جمعیت گفت: امروزه مصرف بیش از حد کود‌ها و سموم شیمیایی در کشاورزی و بدنبال آن مصرف علوفه توسط دام‌ها ، میزان سموم درون محصولات کشاورزی، گوشت‌ها و مواد غذایی را بیشتر کرده است .
دکتر نیک نهاد افزود:لذا ضرورت کنترل و نظارت بر تولید مواد غذایی سالم و کنترل سلامت غذا در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس همه کشورها‌ی دنیا روز به روز استاندارد‌های سخت تری را برای تعیین سلامت مواد غذایی در واردات یا صادرات تعریف می کنند.
وی ادامه داد : در حال حاضر ۶۴۰ کارخانه در بخش صنایع غذایی در استان فارس با نظارت علوم پزشکی در حال فعالیت هستند که در ۶ ماه نخست امسال نزدیک به ۲ هزار بازدید ونظارت بهداشتی از آن‌ها انجام گرفته است.
نیک نهاد با بیان اینکه امسال تعداد محصولات غذایی تولید شده در فارس که از نظر نمک، چربی و شکر اصلاح شده اند به عدد ۷۰۰ رسیده است، ادامه داد: روند روبه رشد بیماری هایی چون سرطان، چربی خون، پرفشاری و دیابت به دلیل مصرف بالای نمک، چربی و شکر است.
رزمجو مدیر نظارت بر فراورده‌های غذای و آرایشی، بهداشتی علوم پزشکی شیراز هم گفت : از بین ۲۰۰ محصول غذایی تولید شده در فارس تاکنون تعداد ۳۰ محصول موفق به دریافت نشان ایمنی و سلامت شده اند.
وی افزود:این محصولات به نام محصولات سلامت بخش شناخته می شوند.
مدیر نظارت بر فراورده‌های غذای و آرایشی، بهداشتی علوم پزشکی شیراز، فراورده‌های لبنی پروبیوتیک، دوغ‌های کم نمک و پروبیوتیک، ماست‌های پروبیوتیک وکم چرب، شیر غنی شده با ویتامین D و کلسیم را از جمله این فراورده‌ها نام برد.
وی با بیان اینکه وجود نشانگر چراغ راهنمای سلامت بر روی محصولات غذایی نشانه میزان سلامت آن فراورده است و راهنمایی برای انتخاب غذای سالم به شمار می‌رود افزود: تاکنون ۷۰ درصد محصولات غذایی تولید شده در استان، با این برچسب  عرضه می شوند؛ و تا پایان امسال باید تمامی محصولات غذایی عرضه شده در بازار این نشان را دارا باشند.
وی گفت: مردم برای انتخاب غذای سالم‌تر باید محصولاتی را انتخاب کنند که بالاترین تعداد نوار سبز را که نشانگر کمترین میزان نمک، چربی و شکر است را انتخاب کنند.
رزمجو به سنجش میزان باقی مانده سموم دفع آفات گیاهی و کود‌های مصرفی  محصولات کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال ۲ هزار نمونه محصول کشاورزی در آزمایشگاه رفرنس علوم پزشکی شیراز  مورد ارزیابی قرار گرفت که حدود ۱۰ درصد محصولات عدم انطباق داشتند.
وی گفت:گیلاس، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی از محصولاتی بودند که میزان باقی مانده سم و نیترات در آن‌ها بیش از حد مجاز تشخیص داده شد .
همایش غذای سالم امروز با دو محور بازخوانی سیاست‌های کلی نظام سلامت و تاکید بر آن در بخش صنایع غذایی استان، و تقدیر از مسئولان فنی و تولید کنندگان برتر در تولید محصولات سالم‌ و کیفی‌ به منظور تضمین و ارتقا سلامت مردم برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار