رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در بودجه سال 97 نیز دولت برای ساخت خوابگاه متأهلی نیز برنامه‌های خوبی دارد و بودجه خوبی در نظر گرفته است.
کد خبر: ۵۳۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 03 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: ذوالفقار یزدان‌مهر مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گردهمایی مدیران کل دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اظهارداشت: در راستای مدیریت مبتنی بر دانائی علاقه‌مند بودیم که از فکر و مشورت مدیران کل دانشجویی دانشگاه‌ها در راستای بهبود و پیشبرد اهداف صندوق رفاه دانشجویان کمک بگیریم و این فرصت خوبی بود تا بتوانیم در این راستا گام برداریم.

وی در ادامه گفت: در ابتدای فعالیت خود در صندوق رفاه دانشجویان با آسیب‌شناسی وضعیت مودجود و همچنین مطالعه تطبیقی کشورهای پیشرو در ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان مانند کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه به کمک موسسات پژوهشی به تدوین یک سند راهبردی برای صندوق رفاه با رویکرد مدیریت مشارکتی و مبتنی بر دانایی با روحیه جهادی اقدام و همواره برای عملیاتی کردن هرچه بهتر برنامه‌ها تلاش کردیم.

* نگاه مثبت وزیر علوم به توسعه صندوق رفاه دانشجویان

یزدان‌مهر در ادامه به نگاه مثبت وزیر علوم برای توسعه صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و تاکید کرد: آقای غلامی دید بسیار مثبتی به توسعه صندوق رفاه دانشجویان و همچنین ارتقاء خدمت رسانی به دانشجویان را دارد.  همچنین دید ایشان به تفکیک خدمات آموزشی از خدمات رفاهی و ارتقاء صندوق رفاه به یک نهاد عمومی هم مثبت است که این مسئله باعث خوشحالی است.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: البته موضوع ارتقاء صندوق رفاه دانشجویان و خدمات رفاهی در هیأت امنای قبلی هم تصویب شده بود که عنوان محوری‌ترین موضوع در دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ضمن تاکید بر تغذیه مناسب دانشجویان، تصریح کرد: در بحث تغذیه نیاز دانشگاه‌ها 1200 میلیارد تومان بود که دولت 500 میلیارد تومان آن را تخصیص داد و دانشگاه‌ها در این خصوص با مشکل روبرو هستند. وجود سازمانی خاص و با برنامه برای خدمات رفاهی نیاز است تا بتواند چنین مواردی را پیگیری کند تا ان‌شاءالله زودتر به نتیجه برسد، وزارت علوم هم این آمادگی را دارد که مسئولیت بیشتر توام با اختیارمندی را در حوزه دانشجویی بدهد.

وی با بیان انتظاراتی از مدیران کل دانشجویی تاکید کرد: بدون کار کارشناسی صحیح نمی‌توان برنامه‌ها را جلو برد، مدیران دانشجویی در خط مقدم خدمت‌رسانی به دانشجویان هستند که می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان سامان بدهند.

* تبدیل شدن صندوق رفاه دانشجویان به سازمان آی‌تی محور

وی اظهارداشت: بنده زمانی که صندوق رفاه دانشجویان را تحویل گرفتم روزانه 500 نفر می‌توانستند به سامانه صندوق وارد شوند ولی الان تقریباً تبدیل به سازمان آی‌تی محور شده‌ایم و با تأکید الکترونیکی شدن اکنون همزمان 11 هزار دانشجو می‌توانند همزمان وارد سامانه صندوق شده و امورات مربوطه را انجام دهند. البته در نظر داریم کارگروه مهندسی آی‌تی با رویکرد 10 ساله را تشکیل دهیم.

وی اظهارداشت: یکی از برنامه‌های دیگر صندوق رفاه دانشجویان برای کاهش تصدی‌گری و تمرکز زدایی در رابطه با وام دکترا بود که با کمک سازمان مدیریت و یکی از بانک‌ها به عنوان عامل پرداخت این وام در سال جاری انتخاب شد و دانشجویان باید کمک کنند تا این طرح به نیمه برسد.

وی ادامه داد: صندوق رفاه در بحث وام دانشجویان دکترا، تاکید زیادی برای حمایت از آنها دارد به طوری که در سال 93 برای این مسئله 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اختصاص یافت ولی در سال جاری تا امروز این رقم به 130 میلیارد تومان رسیده است.

* وصول بیش از 70 درصد مطالبات صندوق رفاه دانشجویان تاکنون

وی با اشاره به کمک‌های صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها گفت: کمک‌های صندوق به دانشگاه‌ها به لحاظ اینکه کمک‌های خاص هستند لازم است در جای خودش هزینه شود و این موضوع توسط دستگاه‌های نظارتی، نظارت می‌شود و مسئولیت آن به عهده دانشگاه‌ها خواهد بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تأکید کرد: با هم‌افزایی با هیأت امنا، دبیران مناطق و دانشگاه‌ها در زمینه وصول مطالبات سنواتی 30 ساله صندوق موفقیت‌های خوبی حاصل شد و بیش از 70 درصد مطالبات صندوق از سال 53 تاکنون وصول شده است.

* به 200 خوابگاه دیگر برای دانشجویان نیاز داریم/ به کمبود فضای خوابگاهی پایان خواهیم داد

وی گفت: ما در بحث خوابگاه با کمبود مواجه هستیم و اکنون 200 خوابگاه کمبود داریم. در گام اول با ارائه رهن به دانشگاه‌ها سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم و با مشارکت دانشگاه‌ها خوابگاه‌ها را تعمیر، تجهیز و ارتقاء سطح دادیم به نحوی که برخی خوابگاه‌ها همچون خوابگاه مفتح دانشگاه شیراز بعد از 20 سال شاهد تعمیر و بهبود فضای خوابگاه بودیم.

وی افزود: در برنامه ششم، در بحث ساخت خوابگاه دانشجویی برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است که این صندوق به کمک بخش خصوصی و با ارائه یارانه به بخش خصوصی کمبود فضای خوابگاهی پایان خواهیم داد.

یزدان‌مهر در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن بودجه مناسب در سال 97 برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی، تصریح کرد: در بودجه سال 97 نیز دولت برای ساخت خوابگاه متأهلی نیز برنامه‌های خوبی دارد و بودجه خوبی در نظر گرفته است.

* تبدیل آشپزخانه سنتی دانشگاه‌ها به صنعتی

وی گفت: در بحث تغذیه متأسفانه علیرغم کمک‌های خوبی که داشتیم در برخی از دانشگاه‌ها شاهد انجام عدم کار مناسب هستیم. صندوق در این زمینه رتبه‌بندی سلف‌های غذاخوری را آغاز کرده و در صورت همکاری دانشگاه‌ها آشپزخانه سنتی به صنعتی تبدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر دانشگاهی کارشناس بهداشت، تغذیه و نظارت نداشته باشد مسئولیت هرگونه مشکل اجتماعی بر عهده همان دانشگاه خواهد بود.

وی گفت: اخیراً رستوران‌های زنجیره‌ای دانشگاه شریف افتتاح شد که توسط دانشجویان همین دانشگاه انجام شده بود برنامه ما این است که رستوران‌های مکمل در طول برنامه ششم هفتاد درصد بار برنامه دانشگاه را بر دوش بکشد.

وی اظهارداشت: امیدواریم با تعامل موثر و پر تحرک با دانشگاه‌ها به خصوص معاونین دانشجویی شاهد بهبود وضعیت رفاهی دانشگاه‌ها باشیم و شورای رصدی در صندوق رفاه و سازمان امور دانشجویان برای بررسی مشکلات دانشجویی به ریاست معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در حال تکمیل است که مدیران دانشگاه‌ها با انعکاس به موقع مشکلات رفاهی شاهد آرامش دانشجویان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار