باوری در جامعه رواج یافته که تخم مرغ های قهوه ای از نظر تغذیه و مواد مغذی غنی ترند و گران خریدن این تخم مرغ ها توجیه دارد درحالی که به گفته کارشناسان تغذیه، رنگ پوست تخم مرغ تاثیری در مواد مغذی آن ندارد.
کد خبر: ۵۳۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 04 December 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا: هر کیلو گرم تخم مرغ سفید غیر بسته بندی شده اکنون در بازار شیراز هفت هزار و 500 تومان به فروش می رسد در حالی که تخم مرغ های قهوه ای در برخی مراکز خرده فروشی شیراز با حدود 10 درصد قیمت بیشتر عرضه می شوند.
کارشناسان معتقدند رنگ پوسته باعث تفاوت غنای غذایی تخم مرغ نیست ، عوامل دیگری مانند نوع خوراک، تازگی و چگونه پختن تخم مرغ ممکن است روی طعم آن تاثیر بگذارد.
دکتر موسی صالحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تاثیر رنگ پوست تخم مرغ در طعم و کیفیت آن  گفت:هرچند تخم مرغ کاملترین غذای سفره های تمام دنیاست اما هیچ تفاوتی در محتوای تخم مرغ وجود ندارد ، تخم مرغ با پوسته سفید و با با پوسته رنگی تفاوتی از نظر غنای غذایی ندارند.
وی  اضافه کرد: تفاوت پوسته تخم مرغ می تواند به خاطر تفاوت در رنگ و نژاد مرغ باشد، مرغان با رنگ پَر سیاه یا سفید یا زرد و نژادهای مختلف با رنگ های متنوع می توانند تخم های با رنگ مختلف تولید کنند و رنگ پوسته لزوما در غنای تخم مرغ تاثیری ندارد.
این متخصص تغذیه از مردم و مصرف کنندگان خواست تا فریب رنگ تخم مرغ و فریب سوداگران را نخورند.
صالحی بیان داشت: متاسفانه بسیاری ازمردم دراین زمینه راحت فریب می خورند و حاضرند برای رنگ پوسته تخم مرغ پول بیشتر بپردازند.
صالحی با بیان اینکه ارزش غذایی تخم مرغ برای گروه های مختلف سنی متفاوت است اما به عنوان یک ماده مغذی سالم به همه گروه های سنی پیشنهاد می شود گفت: 2 سفیده تخم مرغ و یک سیب زمینی 50 گرمی خوب پخته شده با پوست که هنگام خوردن پوست آن جدا شود برای هر وعده غذایی یک ورزشکار که ورزش سنگین انجام می دهد کافی است. همچنین برای کودکانی که هیچ نوع پروتئینی دریافت نمی کنند حتی خوردن سه تخم مرغ در روز توصیه شده است.
این متخصص رژیم درمانی گفت:تنها زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است که چون حاوی لیستین و فسفو لیپیدهای مختلف هم است مفید است. کلسترول پیش ساز بسیاری از هورمون های غده فوق کلیوی،هورمون های جنسی و حتی ویتامین D است.تنها در کسانی که کلسترول خون بالا دارند زرده تخم‌ مرغ دو روز یک بار توصیه شده است.
برخی از فروشندگان و عرضه کنندگان تخم مرغ نیز می گویند: پرورش و نگهداری مرغ قهوه ای هزینه بیشتری نسبت به پرورش و نگهداری مرغ سفید دارد از این رو هزینه تولید مرغ قهوه ای تخمگذار نسبت به مرغ سفید تخمگذار بیشتر است بنابراین، تخم مرغ قهوه ای نیاز به فروش با قیمت بالاتری برای جبران هزینه های اضافی دارد.
حتی اگر این موضوع نیز درست باشد با توجه به توضیحات متخصص تغذیه نمی تواند مرجعی برای غنی تر بودن تخم مرغ با پوسته قهوه ای نسبت به تخم مرغ با پوسته سفید باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار