معاون پایش اداره‌ کل محیط زیست استان فارس گفت: 3 تالاب استان فارس به دلائل تغییر اقلیمی، کم بارشی، استفاده ازچاه‌های غیر‌مجاز وکشت بیش‌از حد تبدیل به ریزگرد شده‌است.
کد خبر: ۵۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸ 09 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:محسن جعفری‌نژاد ظهرامروز به‌مناست روز جهانی خاک در‌ جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده بیش ازحد چرای دام درمنابع ملی، مدیریت نشدن معادن، تغییرات اقلیمی،  ازبین رفتن جنگل‌ها، آتش‌سوزی، تغییرکاربری خاک و توسعه زندگی شهرنشینی از دیگر عامل فرسایش خاک است.

وی با اشاره‌ به‌ اینکه فارس دارای 9 کانون بحران فرسایش خاک است، افزود: از 12 میلیون هکتار عرصه در فارس 2 میلیون هکتار منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که به‌علت 33 مورد آتش‌سوزی در سال جاری در مراتع و جنگل‌ها  300 هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی از بین‌رفته است که عامل دیگر فرسایش خاک را به‌دنبال دارد.

معاون پایش اداره کل محیط‌ زیست فارس‌ خاطرنشان کرد: ایران در حوزه فرسایش خاک رتبه نخست را در خاورمیانه و 7 کشور دنیا را به‌خود اختصاص داده است، و برای برون رفت ازاین معضل نیاز به‌همحوانی در ساختار دولتی دارد.

جعفری‌نژاد تصریح‌کرد: استفاده 103 هزارتن مصرف کود آلی، 2 هزار تن سم در سال گذشته، سطح زیرکشت را در این استان بیش از حد افزایش داده و در نتیجه کمیت تولید را از بین برده  و نیز مصرف بیش از حد در دراز مدت، باروری  زمین  با مشکل روبه‌روساخته‌ است.

وی بیان داشت: تولید 158 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری در سال که از این میزان 45 میلیون مترمکعب تصفیه و بقیه وارد رودخانه  و منابع خاک شده و آلایندگی را تشدید می‌کند.

این مسؤول با تاکید براینکه در میان 102 شهر در فارس، تنها در شیراز دفن بهداشتی انجام می‌شود، افزود: روازنه از 2 هزارو 840 تن پسماند در فارس هزار و 300 تن در شهر شیراز است که 700 و800 تن دفن بهداشتی و بقیه دفن اصولی می‌شود و با احتساب این میزان 50 درصد پسماند  به درستی مدیریت نمی‌شود.

جعفری‌نژاد اضافه‌کرد: درسال 5 هزار تن پسماند در بیمارستان‌های فارس تولید می‌شود که  4 هزارتن بی‌خطرسازی می‌شود که کافی نیست، و با پیگیری‌های انجام شده از 74 بیمارستان فعال در فارس 61 بیمارستان مجوز به‌دستگاه‌ بی‌خطرساز شده‌اند.

وی ابراز‌داشت: پالایشگاه، پتروشیمی و دیگر واحد‌های صنعتی درسال  حدود 16 هزارتن  پسماند تولید می‌کند و دراین مورد سایت ویژه‌ای در فارس  وجود ندارد و برای مقابله با این معضل با سرمایه‌گذاری در آباده و خنج به‌بهره برداری می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار