قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گقت: هفته اشراق ظرفیت های هنری حوزه های علمیه فارس را آشکار کرد.
کد خبر: ۵۳۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 10 December 2017
تابناک فارس به نقل از مهر:وحید فرجی که در واپسین روز این هفته با خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: یکی از اهداف مهم مااز برگزاری این هفته بسترسازی جهت شناخت و ایجاد ارتباط مستمر با طلاب و فضلای هنرمند استان فارس بود که این امر در قالب توزیع و تکمیل فرم هایی ویژه دنبال شد.

وی افزود:بحمدالله با همراهی مراکز حوزوی در بخش توزیع فرم های جمع آوری اطلاعات موفق به شناسایی قریب ۴۰۰نفر از هنرمندان در حوزه‌های علمیه استان فارس شدیم. این اتفاق برای نخستین بار رخ داده و اکنون با آشکار شدن ظرفیت های هنری حوزه های علمیه فارس، زمینه ارتقای این عزیزان و تشکیل کانون های ادبی هنری برای آنان فراهم شده است.

برگزاری ۴نشست پژوهشی

دبیر هفته فرهنگی هنری اشراق اظهار داشت: در این هفته و در زمینه پژوهش۴ نشست برگزار شد که نخستین نشست آن بررسی هنر تراز انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام دکتر گنجی و دکتر بازرگانی از قم و دکتر خالصی از شیراز بود که با اجرا و کارشناسی مهندس پارسایی برگزار شد.

وی افزود: سه نشست پژوهشی دیگر نیز در صدا و سیما برگزار شد و مباحث مختلفی را پیرامون هفته وحدت و آفرینش های خلاقه ی هنری مورد نقد و بررسی قرار دادند. بخش عمده این برنامه ها زنده بودند و بخشی نیز ضبط شده و پخش خواهند شد اما نکته مهم کیفیت قابل قبول این نشست ها بوده است.

برپایی کارگاه های تجسمی

فرجی گفت: در بخش تجسمی نمایشگاهی با حدود ۶۰ اثر در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی در نگارخانه سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نخستین روز افتتاح شد که تا پایان این هفته در دو نوبت صبح و عصر پذیرای علاقه مندان هنر بود.

وی اظهار داشت: برنامه دیگر این بخش برپایی کارگاه ها و ورکشاپ هایی بود که به صورت همزمان در چند رشته برپا بود و هنرمندان میهمان از قم در این مجموعه تولید اثر داشتند. این بخش را مریم اکبرزاده کارشناس تجسمی به عنوان مسوول اجرایی کارگاه دنبال می کرد.

معاون فرهنگی حوزه ی هنری فارس با اشاره به حضور اساتیدی همچون مجید چیزفهم، رستگار،اثنی عشری، عباسی، خاکپور و... گفت: حضور این عزیزان سبب ارتقای سطح کارگاه ها شد خصوصا که همزمان با کارگاه هایی که عنوان شد ورک شاپ های هنری نیز برای هنرمندان جوان شیرازی برپا شد تا زمینه تبادل داشته های هنری هنرمندان میهمان و شیراز فراهم شود.

برپایی ۴نشست سینمایی

وی در تشریح برنامه های بخش هنرهای تصویری گفت: بخش هنرهای تصویری شامل برگزاری ۴نشست بود که طی آن برخی اساتید به عنوان مدرس در نشست ها و کارگاه ها حضور یافتند که عمدتا چهره های قابل قبول و شناخته شده ای بودند.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: نخستین نشست با عنوان اکران و نقد سینمای غرب به موضوع نقش سینمای غرب در واگرایی جهان اسلام با حضور دکتر قهرمانی اختصاص داشت.

وی افزود: دو  نشست این بخش به موضوع سواد رسانه ای اختصاص داشت که در این یک نشست بیژن کیا پیرامون نقش فضای مجازی در جامعه جوان سخن گفت و در نشست دیگر که به موضوع نشانه شناسی اختصاص داشت سیدمحمد برفر به عنوان مدرس به ایراد سخن پرداخت.

فرجی ضمن بیان این مطلب که اداره سلسله جلسات این بخش را بیژن کیا بر عهده داشت گفت: آخرین نشست این سلسله برنامه ها به اکران فیلم های برگزیده جشنواره فیلم اشراق اختصاص داشت که این نشست نیز با نقد و بررسی مهدی بنکدار از قم اختصاص یافت.

برگزاری همایش بزرگ شعر و ۲ نشست داستانی

وی بخش ادبیات را از دیگر بخش های این هفته دانست و گفت: اداره این بخش را هاشم کرونی بر عهده داشت که در این بخش در دو حوزه شعر و داستان برنامه هایی را برای میهمانان و هنرمندان شیرازی تدارک دیده شده بود.

دبیر هفته فرهنگی هنری اشراق تصریح کرد: پرمخاطب ترین برنامه این هفته شب شعر بزرگ « مدافعان آفتاب و وحدت اسلامی » بود که با دو موضوع هفته وحدت و بزرگداشت شهدای مدافع حرم و با حضور حدود هزار نفر از مخاطبان برگزار شد.

وی افزود: این مخاطب شامل علاقه مندان فرهنگ و ادب، هنرمندان، خانواده شهدا خصوصا شهدای تیپ فاطمیون و روحانیون و ائمه ی جمعه و جماعات بود که در مجموعه سرزمین سبز صدرا که پشتیبان برنامه های این هفته بود و همکاری صمیمانه و بی دریغی با هفته اشراق داشت دلسروده های شاعران میهمان از قم و شاعران شیرازی را شنیدند.

معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: دیگر برنامه بخش ادبیات برنامه های داستان بود. در نشست عصر نویسنده چهارتن از نویسندگان میهمان از قم در کنار نام آوران داستان فارس همچون اکبر صحرایی و بیژن کیا و جمعی از نویسندگان کارگاه های داستان حوزه هنری فارس حضور یافتند.

وی اظهار داشت: در این نشست پیرامون نگاه و ایده های داستانی طرفین صحبت به عمل آمد و سپس کتاب عطر عربی مجموعه داستان های نویسندگان حوزه علمیه که به کوشش مرحوم فیروز زنوزی جلالی گردآوری شده بود مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در نشست دیگری نیز جمعی از نویسندگان و برخی چهره های جوان با داستان نویسان میهمان از قم به گفت و گو پیرامون داستان و داستان نویسی، ترجمه داستان و آسیب شناسی شیوه های موجود عرضه و توزیع بین المللی کتب داستانی پرداختند.

همراهی ها و همدلی ها

وی گفت: یکی از نکات مهم در این هفته همراهی صمیمانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز فارس بود که به نحوی شایسته در پوشش خبری و برنامه سازی این برنامه ها را پوشش دادند. علاوه بر آن اصحاب رسانه خبرنگاران و همکاران رسانه ای نیز از ابتدا تاکنون همراهی و همدلی بی دریغی داشته اند.

فرجی گفت: مجموعه این برنامه ها با همراهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفت که بدون همراهی و همیاری آنها این برنامه شکل نمی گرفت نهادهای درون استان اعم از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز، استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه علمیه استان مدیریت حوزه علمیه خواهران و مرکز خدمات حوزه علمیه در استان، اداره کل ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس،معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و اداره کل اوقاف  و امور خیریه و مجتمع سرزمین سبز صدرا نیز ما را در این راه یاری کردند.

وی در پایان گفت: البته اگر قرار باشد این کار به نحوی شایسته ادامه پیدا کند و از زمینه و بستر مناسبی که برای ارتقای سطح هنری روحانیون و فضلای حوزه های علمیه پیدا شده استفاده خوبی به عمل آید باید این همراهی و همدلی نیز تداوم یافته و ارتقا یابد.

هفته فرهنگی هنری اشراق  ویژه طلاب و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور از ۱۱ تا ۱۴ آذرماه با همراهی مشترک حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و یاری نهادها و سازمان های استانی در شیراز برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار