با توجه به تمام مشکلات هزینه کشاورزی وجود دلالان بزرگترین مشکل است که نمی‌گذارد باغداران پس از به ثمر رساندن تمام زحمت های شبانه روزیشان به سود واقعی خود برسند.
کد خبر: ۵۳۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 10 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: از قدیمی‌ها شنیده‌ایم که انار میوه بهشتی است و دانه‌های قرمزش نشان از بهشتی بودنش است، احادیث و حکایت‌های زیادی از این میوه بهشتی شنیده‌ایم؛ از خاصیت آن گرفته تا طعم و مزه‌اش.

برای به ثمر نشستن این میوه بهشتی افراد زیادی شبانه روز کار و تلاش می‌کنند تا این میوه در فصل پاییز در بازار به فروش برسد.

باغدارانی که اکثر آن‌ها در سن‌های بالای ۵۰ سال در این زمینه مشغول باغداری و تولید این میوه هستند فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند.

بیدار خوابی‌های شبانه‌روزی برای آبیاری درختان، بیل زدن زمین، هرس کردن درختان و هزینه‌های زیاد جهت خرید آب و کودها و سم‌های شیمیایی از جمله سختی‌ها و مشکلات این حوزه بخش کشاورزی است.

وجود این میوه در شهرستان نی ریز به این شهر شهرت جهانی داده و هرساله این میوه بهشتی به کشورهای متعددی صادر می‌شود.

با توجه به وضعیت فروش و بازار خوب انار دیدگاه مردم این است که باغداران سود بسیار خوبی از آن عایدشان می‌شود اما متاسفانه وجود دلالان  باعث نارضایتی باغداران زحمت‌کش نی‌ریزی شده است، دلالانی که بدون هیچ تلاش و زحمتی بیشترین سود در جیب آن‌ها می‌رود.
 
هزینه زیاد خرید آب برایمان قابل پرداخت نیست/ دلالان جایی برای سود برایمان نگذاشته‌اند

غلام حسینی باغدار 70 ساله نی‌ریزی با بیان اینکه وجود دلالان در بازار خرید و فروش انار بزرگترین آفت زندگی باغداران است، به خشکسالی‌های اخیر و هزینه‌های زیاد خرید آب اشاره کرد و اظهار داشت: درخت انار برای به ثمر رسیدن نیاز به آب زیادی دارد که ما مجبوریم در هر ماه دوبار درختان را آبیاری کنیم که هزینه‌های آن بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: متاسفانه به‌جز هزینه خرید آب، هزینه‌های جانبی، بسیار سنگین است که در توان یک باغدار نیست.

این باغدار نی‌ریزی با گلایه از حضور دلالان در این حوزه، عنوان کرد: تمام سرمایه سالانه یک باغدار برای گذراندن زندگی فروش محصولاتش در زمان برداشت است که متاسفانه با حضور دلالان این اتفاق نمی‌افتد و حتی خرج خود باغ هم در نمی‌آید چه بسا سرمایه سالانه زندگی‌مان.
 
 اختصاص رتبه اول تولید انار در کشور/ تولید بیش از 150 تن انار در باغات نمونه شهرستان 
 
رئیس اداره جهادکشاورزی نی‌ریزبا اشاره به جایگاه این شهرستان در حوزه کشاورزی در سطح استان، اظهار داشت: شهرستان نی‌ریز دارای بیش از 40 هزار هکتار باغات آبی و دیمی بوده که به‌عنوان قطب باغبانی استان فارس مطرح است.

داریوس طهماسبی ادامه داد: استان فارس در کشور دارای رتبه اول سطح زیر کشت و تولید انار بوده که شهرستان نی‌ریز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی میانگین تولید انار نی‌ریز در هر هکتار را حدود 20 تن عنوان کرد و گفت: در باغات نمونه شهرستان تولید انار به بیش از 150 تن رسیده است، در صورتی‌که در کشور هر هکتار حدود12 تن و در استان حدود 15 تن انار به‌صورت میانگین برداشت می‌شود.

این مسوول بالاترین رتبه تولید انار در شهرستان نی‌ریز را مربوط به بخش قطرویه با 2هزار و 500 هکتار و بخش آباده‌طشک را با 2هزار و 250 هکتار باغات انار بیان کرد.

رئیس اداره جهادکشاورزی نی‌ریز با اشاره به رویکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهت توسعه ارقام صادراتی، بیان کرد: در این راستا نسبت به اصلاح باغات برنامه‌هایی چون تولید نهال استاندارد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تأسیس شرکت تعاونی انارکاران، راه‌اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی توسط بخش خصوصی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی در جهت تسهیل در کار کشاورزان و باغداران صورت می‌گیرد.

طهماسبی اجرای طرح‌هایICM  از طریق مدیریت به‌منظور تولید محصول سبز و عاری از سموم و کودهای شیمیایی که چندین باغدار موفق به دریافت گواهی آن شده‌اند، حمایت جهت احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های کنسانتره و فرآوری انار مزرعه سبز به‌منظور حمایت از کشاورزان که محصولات درجه 2 و 3 را به این کارخانه‌ها جهت فرآوری می‌فروشند، را از دیگر خدمات اداره جهادکشاورزی به باغداران مطرح کرد.

وی از دیگر برنامه‌های برای معرفی انار نی‌ریز را برگزاری جشنواره ملی انار، جشنواره مردمی انار در سطح شهرستان به‌منظور معرفی و شناسایی انار، شرکت در نمایشگاه و جشنواره ملی انار در سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر و کسب بالاترین رتبه و جایگاه در این جشنواره‌ها، تشکیل و راه‌اندازی غرفه‌های متعدد در مسیر جاده اصلی شهرستان به‌منظور شناسایی و فروش محصول انار به مسافران و متقاضیان، ارائه غرفه فروش انار و معرفی متقاضیان جهت شرکت در غرفه‌های عرضه محصول انار در تهران و شیراز، عنوان کرد.

رئیس اداره جهادکشاورزی نی‌ریز با بیان اینکه انار رباب نی‌ریز در تمام کشورهای دنیا جزء ارقام برتر صادراتی کشور است، گفت: شهرستان نی‌ریز مجوز صادرات محصول انار به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی، کره جنوبی، مالزی و کشورهای آسیای میانه را اخذ کرده و سالانه حدود 10 هزارتن محصول انار به خارج از کشور صادر می‌شود.

طهماسبی مشکلات عمده این حوزه را عدم وجود سردخانه در سطح شهرستان، خسارت کرم گلوگاه انار که سالانه نزدیک به 30 درصد به محصول خسارت وارد می‌کند، وجود متقاضیان زیادی جهت دریافت تسهیلات کم بهره برای اصلاح و احیا باغات که متاسفانه تاکنون تخصیص تسهیلات محقق نشده است، پیامدهای خشکسالی، تغییر کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی که منجر به خشک شدن و از دست رفتن میزان قابل توجهی از باغات شده است، عنوان کرد.

رئیس اداره جهادکشاورزی نی‌ریز گفت: رب، شربت، سرکه، سس، لواشک، کنسانتره، دان انار، آب انار و... از جمله فرآوردهای انار است که همچنین به‌صورت سنتی فرآورده‌هایی چون رب، ترشی، لواشک، آب انار تولید می‌شود.

وی در خصوص حضور دلالان جهت خرید و فروش انار، اظهار داشت: جهت رفع این مشکل جلساتی با حضور شرکت‌های تعاونی فعال در محل مدیریت شهرستان با همکاری مسوول صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به‌منظور برنامه‌ریزی جهت خرید محصول و کمک از این صندوق انجام شده است.

طهماسبی ادامه داد: عدم مراجعه تولیدکنندگان به ارگان‌های وابسته به صادرات از جمله مدیریت جهاد کشاورزی، انجمن انارکاران شهرستان و مسوولان ذیربط که بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه اقدام به فروش محصول کرده که پس از خروج محصول از شهرستان توسط افراد سودجو با عدم وصول مطالبات روبه‌رو می‌شوند و چون مدارک کافی در اختیار ندارند از پیگرد قانونی هم محروم می شوند.

 با توجه به تمام مشکلات هزینه کشاورزی وجود دلالان بزرگترین مشکل است که نمی‌گذارد باغداران پس از به ثمر رساندن تمام زحمت های شبانه روزیشان به سود واقعی خود برسند.

برای حذف دلالان انار و برای رسیدن باغداران به حق و حقوقشان باید بیشتر پای کار آمد و واگذاری آن به بخش اداری کاری از پیش نمی‌برد.

وجود دلالان آفتی است که به جان باغداران افتاده است که با تشکیل انجمن و... نمی‌توان آن را از بین برد چرا که باغدار نمی‌تواند میوه رسیده خود را معطل کارهای اداری کند و مجبور است آن را با قیمت کم به دلالان بفروشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار