معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی لارستان با اشاره به اینکه سالانه 6 هزار و 786 تن گوشت در لارستان تولید می شود، گفت: در 6 ماهه نخست امسال 3 هزار و 500 تن گوشت قرمز توسط دامداران لارستان تولید شده است.
کد خبر: ۵۳۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 10 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:فرزاد قاسمی عصر امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر 5 مجتمع دامداری در این شهرستان فعال است، اظهار داشت: این مجتمع‌ها شامل مجتمع گاو شیری یک هزار و 800 رأسی صحرای‌نیمه با 54 واحد گاوداری به ظرفیت 50 و 30 رأس، مجتمع گاو شیری جویم با 31 واحد گاوداری به ظرفیت 20 رأس، مجتمع بره‌پرواری جویم با 70 واحد دامداری به ظرفیت 200 رأس، مجتمع گوساله پرواری شمس لطیفی با 33 واحد 100، 75 واحد 50 رأسی و  مجتمع در حال ساخت گاو شیری کهنه مرکزی می‌شود.

وی درباره نوع پرورش دام در لارستان، افزود:  در لارستان دام‌هایی مانن گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند و بز، شتر  و اسب پرورش داده می‌شود.

معاون سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه سالانه 6 هزار و 786 تن گوشت در لارستان تولید می‌شود تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 3 هزار و 500 تن گوشت قرمز توسط دامداران لارستان تولید شده است.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع 4 مجتمع دامداری شهرستان لارستان با داشتن 72 واحد فعال دام سبک و سنگین به طور مستقیم برای 206 نفر شغل ایجاد شده است.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با اشاره به اینکه در مجتمع 5 هزار رأسی گاوداری شمس لطیفی لارستان از مجموع 108 واحد 18 درصد آن با پیشرفت فیزیکی 100 درصد و با ظرفیت یک هزار و 550 رأس تکمیل و پروانه بهره‌برداری صادر شده است، بیان کرد: 7 درصد از این واحدها با ظرفیت 450 راس فعال و 7 درصد با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال ساخت است که واحدهای فعال در این مجتمع با ظرفیتی کمتر از ظرفیت موجود در حال فعالیت هستند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت استفاده بسیار کم از ظرفیت مجتمع گاوداری شمس لیطفی لارستان، گفت: این مجتمع به علت ممانعت ورود گوساله از استان‌های همجوار از طریق ادارات کل دامپزشکی هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان و قاچاق بودن دام اکثر واحدهای گوساله پرواری لارستان، غیرفعال یا نیمه فعال است.

قاسمی عنوان کرد:‌ اداره جهادکشاورزی لارستان این پیشنهاد را به مقامات ذی صلاح داده تا با ایجاد پست قرنطینه‌ای در مرز کشور، واردات گوساله به این واحدها آزاد باشد و گوساله‌های سالم وارد کشور شود تا رونق تولید اینگونه مجتمع‌ها را در پی داشته باشد که دستیابی به این امر نیازمند همکاری ادارات مربوطه است.

این مسوول درباره مشوق‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مجتمع‌های دامداری به‌ویژه گاوداری‌ها، تصریح کرد: یکی از اهداف احداث چنین مجتمع‌هایی توسط دولت، استفاده عمومی از خدمات در نظر گرفته شده در این مجتمع‌ها است که به‌طور طبیعی هم باعث تشویق سرمایه‌گذاران می‌شود و هم هزینه‌های آنان را به شدت کاهش می‌دهد.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با بیان اینکه از ابتدای فعالیت مجتمع‌ها، خدماتی از جمله واگذاری زمین، ایجاد امکانات زیربنایی مانند آب، برق و جاده  و همچنین در طول سال‌های فعالیت با پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای و سرمایه در گردش افزون‌بر 30 میلیارد ریال مورد حمایت قرار گرفته شده است، افزود: جهادکشاورزی لارستان با ترویج نژادهای سازگار با شرایط منطقه همانند گاو «سمینتال» که نژادی دومنظوره محسوب می‌شود در شبکه‌های مجازی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت دامداران و بهره‌برداران در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش نیز به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی یادآور شد: در حال حاضر پرورش این نژاد در بخش بیرم لارستان رایج شده و جهاد کشاورزی لارستان این آمادگی را  دارد تا هماهنگی‌های لازم جهت بازدید از دامداری‌های فوق در بخش بیرم را به منظور آشنایی با این نژاد فراهم کند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که چه نوع صنایع مرتبط با صنعت دام را می‌توان در لارستان ایجاد کرد، گفت: کشتارگاه صنعتی دام، بسته‌بندی و قطعه‌بندی گوشت قرمز و گوشت چرخ کرده، مرکز جمع‌آوری شیر، صنایع پایین دستی شامل تولید فرآورده‌های گوشتی، لبنی، خوراک دام، ورمی کمپوست، صنایع چرم و غیره است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار