حضور این افراد در شهر شیراز خبر از پایه گذاری جنبش های اجتماعی زنگرایانه در ابتدای کار دولت دوازدهم دارد و شوربختانه، همچون گذشته برای آغاز چنین جنبش هایی، شیراز به عنوان یک نقطه پایلوت در کشور انتخاب شده است!
کد خبر: ۵۳۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸ 11 December 2017
تابناک فارس به نقل از حافظ نیوز: طی روزهای اخیر، شهر شیراز میزبان برگزاری همایش های متعدد با موضوع حقوق زن و تبیین جایگاه زن در اجتماع بوده و در هفته های آینده نیز همایش های متعدد دیگری با این موضوع در شهر شیراز برگزار می شود.
موضوع زن از جمله موضوعاتی است که در جامعه امروز ما، هرچقدر به آن پرداخته شود، باز هم جای کار دارد چرا که متاسفانه نقش حقیقی زنان در رشد و تعالی اجتماع، برای آحاد جامعه به درستی تبیین نشده و نگاه ابزاری به زن متاسفانه همچنان یک نگاه رایج و غالب است.
اما برگزاری این قبیل همایش ها، ابهامات و نگرانی هایی را نیز در سطح جامعه به وجود آورده است.
نیم نگاهی به سوابق سخنرانان ملی دعوت شده به شیراز و کم و کیف برگزاری همایشها، این ظن و نگرانی را ایجاد می کند که یک جریان ”فمینیستی" افراطی در شهر شیراز، در حال شکل گیری است.
افرادی چون ”شهیندخت مولاوردی"، ”تهمینه میلانی"، ”پوانه سلحشوری" و برخی دیگر از سخنرانان این قبیل همایشها، از جمله پرچمداران اصلی جریان ”فمینیسم" یا همان زن گرایی در کشور هستند که نیم نگاهی به سوابق سالهای نه چندان دور آنها، بر این نگرانی می افزاید.
شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در سال 95 در پاسخ به این پرسش که آیا شما خودتان را فمینیست می‌دانید می گوید:
”پاسخ به این سوال ساده نیست چون همانطور كه می‌دانید یك فمینیسم نداریم بلكه نحله‌های مختلف فمینیسم‌ داریم و هروقت از آن حرف زده می‌شود باید دید كدام مد نظر است. آنچه با آن مخالفت می‌كنند و معاونت امور زنان را به آن متهم می‌كنند بیشتر فمینیسم رادیكال است که مدت‌های مدیدی است دوران آن حتی در جوامع غربی هم سر آمده و امروز با رویکرد فمینیسم پست‌مدرن مواجه هستیم. برخی با مستمسک قرار دادن این برچسب در تلاشند مانع فعالیت‌های معاونت شوند یا حرکت‌های ما را ابتر بگذارند. ولی اگر سوال شود تعریفتان از فمینیسم چیست و چه برداشتی از آن دارید غیر از کلی‌گویی یک سطر هم نمی‌توانند توضیح دهند. ما فارغ از ایسم‌های رایج به دنبال دسترسی عادلانه زنان و مردان به فرصت‌ها و منابع هستیم، رویکرد ما عدالت جنسیتی است."
اما تهمینه میلانی، کارگردان نام آشنای کشورمان که در اغلب آثارش، ردپای واضح فمینیسم مشاهده می شود، پا را از این هم فراتر می گذارد و به صراحت عنوان می دارد که بله! من یک فمینیست ایرانی هستم.
میلانی در پاسخ  عده  بسیاری از منتقدان و مخاطبان شما را به عنوان یک فمنیست می شناسند، خودتان هم این مطلب را قبول دارید می گوید: ”شاید حق با آنها باشد اما باید از ایشان پرسید که وقتی می گویید فمینیست منظورتان کدام تعریف از این ایسم است. چراکه فمینیست دارای مفاهیم متفاوتی است و بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی،  فرهنگی و صدالبته جغرافیایی تغییر می کند. همانند کمونیسم، لیبرالیسم و ....  من همیشه گفته ام اگر مفهوم فمینیسم آن است که ما درمورد مشکلات روانی، اقتصادی و اجتماعی زنان فعالیت کنیم تا با رفع این مشکلات جامعه را به تعادل و سلامت ببریم با این تعریف بله من یک فمینیست ایرانی هستم."
پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس نیز یکی دیگر از پرچمداران شناخته شده و اصلی جریان فمینیسم در ایران است که هنوز فیلم مصاحبه وی با یکی از شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب از یادها پاک نشده است؛ آنجا که سلحشوری درباره حجاب زن مسلمان می گوید: ”به نظر من ما باید به نقطه ای برسیم که حجاب زن در جامعه ما اختیاری باشد و نه اجباری.... در این باره گام های خوبی برداشته شده اما همچنان مسیر طولانی در پیش داریم"
***
متاسفانه همانگونه که بیان گردید، حضور این افراد در شهر شیراز خبر از پایه گذاری جنبش های اجتماعی زنگرایانه در ابتدای کار دولت دوازدهم دارد و شوربختانه، همچون گذشته برای آغاز چنین جنبش هایی، شیراز به عنوان یک نقطه پایلوت در کشور انتخاب شده است!
نکته تاسف برانگیز دیگر اینکه این همایشها که بیشتر در حکم یک کارگاه آموزشی برای نسل جوان می باشد، همراه با اعطای مدرک رسمی از سوی مرکز مطالعات زنان دانشگاه شیراز بوده و این، خود بر ترغیب آحاد مختلف جامعه به حضور در این همایش کمک می کند.
اما آنچه که اسلام می گوید و بر آن تاکید می ورزد، نه توجه صرف به زن است و نه توجه صرف به مرد؛ بلکه اسلام از خانواده و حقوق آن سخن می گوید و کوچکترین نهاد اجتماعی را خانواده تعریف می کند و تمام قواعد و توصیه های اخلاقی را نیز که تجویز می کند، ناظر بر حفظ و استحکام هرچه بیشتر خانواده است.
حال سوال اینجاست دیدگاه مترقی اسلام نسبت به زن و مرد، چقدر در کلام و عمل سخنرانان همایشهای زنان در شیراز نمود عینی دارد؟
از سوی دیگر، سرفصل های تدریس شده توسط این قبیل افراد چقدر بار علمی دارد که به افراد شرکت کننده در این همایش، مدرک رسمی از سوی دانشگاه شیراز اعطا خواهد شد؟
اینها مواردی است که طبیعتا برای افرادی که دغدغه ”سومین حرم اهل بیت(ع)" را در سر می پرورانند و انتظار دارند تا این مفهوم والا در شهر شیراز محور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشد، نگرانی ایجاد می کند و متاسفانه نگاهی بر سرفصل های صحبت های سخنرانانی که به شیراز دعوت شده اند، بر این نگرانی می افزاید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار