یکی از مواردی که لارستان را در میان دیگر شهرستان های فارس و حتی کشور شاخص می کند‌، رویکرد تجارت محوری بسیاری از فعالیت ها در این منطقه می باشد که از دیرباز نیز مورد توجه بوده و از آن یاد می شده است. ضرب سکه، تجارت با چین و هند قدیم و… از مواردی است که در برخی اسناد تاریخی نیز بدان اشاره شده است.
کد خبر: ۵۳۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 14 December 2017
تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:امروزه اساسا تجارت ها که با عنوان "واردات و صادرات” شناخته میشود اشکال نوین به خود گرفته و فعالیت های تجاری و صادراتی با کشورهای دنیا کمی ساختار یافته تر شده است. وجود گمرکات در مناطق مختلف کشور و تعامل با دیگر کشورها و حرکت به سمت صادرات محور نمودن فعالیتها موارد مهمی است که توجه بدان اخیرا ًگسترش بیشتری یافته است.

بر این اساس صادرات کشورمان از طریق گمرکات (فرودگاهی و غیرفرودگاهی) به رقم حدود ۴۴ میلیارد لار در سال۹۵ رسید که البته از این رقم بخش قابل توجهی آن (حدود ۲۴ میلیارد دلار) سهم پتروشیمی ها و میعانات گازی بوده(صادرات غیرنفتی مشتق شده از نفت) و مابقی (حدود ۲۰ میلیارد دلار) نیز سهم سایر کالاها(صادرات غیرنفتی واقعی)  بوده است.

بر اساس آمار سهم گمرکات استان فارس (گمرک فرودگاه شیراز،‌گمرک منطقه ویژه اقتصادی شیراز،‌گمرک فرودگاه لامرد و گمرک فرودگاه لار) در سال گذشته در مجموع ۱۹۸ میلیون دلار در حجم ۴۴ میلیاردی فوق بوده که حدود ۷ میلیون دلار( ۶٫۸۷ میلیون دلار) خروجی گمرک لار و  ۱۲ میلیون دلار سهم گمرک لامرد و مابقی نیز سهم شیراز بوده است.

مقاصد صادراتی لارستان در سال گذشته  کشورهای قطر، عراق، امارات متحده عربي، كويت، بحرين، افغانستان، سومالي، عمان، جمهوري عربي سوريه بوده است. بر این اساس با فرض در نظر گرفتن صادرات غیرنفتی(سایر کالاها) سهم گمرک لارستان در سال گذشته از کل  صادرات کشور تنها معادل سه صدم درصد(۰٫۰۳) بوده است.

با مقایسه آمارهای ۸ ماهه منتهی به آبانماه ۹۶ نیز که اخیرا از سایت گمرک کشور استخراج شده است، در عدد حدود ۲٫۲۷ میلیون دلار صادرات متوقف می شویم  در مقایسه با صادرات حدود ۲۵ میلیاردی کشورمان در این مدت  کمتر از ۰٫۰۱ درصد بوده است.

حال سوال اینجاست  تا پایان سال ۹۶ (حدود ۴ ماه زمان)  آیا تفاوت ۴٫۶ میلیون دلاری (۲٫۲۷-۶٫۸۷ میلیون دلار)  در مقایسه با سال ۹۵ می تواند جبران شده و صادرات این منطقه لااقل به رقم سال قبل حتی نزدیک گردد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار