ریزش سقف منزل مسکونی، ترک های متعدد در دیوار منازل، جاری شدن آب در منزل مسکونی، منحل شدن مدارس متوسطه و رهسپار شدن خانواده های دانش آموزان به شهر شیراز،عدم دسترسی به فضای توسعه ای، دلسردی کشاورزان و ساکنان مشایخ، رشد مهاجرت به مرکز استان، عدم استفاده از وام های متعلق به طرح های توسعه ای مناطق روستایی، نتایج سردرگمی مردم از وضعیت جابجایی است.
کد خبر: ۵۳۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ 14 December 2017
تابناک فارس به نقل از خبرنورآباد:اصغر پارسایی:مشایخ دشمن زیاری مرکز دهستان مشایخ روستایی با وضعیت بحرانی در بین سه روستای بحرانی استان فارس است.مشایخ از جمله روستاهای پرفروغ استان فارس به شمار می آمد. این روستادر دهه های 40 تا 60 هجری شمسی شامل یک روستا به مرکزیت مشایخ و چند روستا از یک مردم بود. رونق اقتصادی سبب شده بود که اهالی مشایخ در گستره ی جغرافیایی خود چندین روستای مهم را تشکیل دهند.
چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

 مشایخ مرکزی،چناران،تنگ سراب،سراب ول، کلیکک علیا، کلیکک سفلی،آب انار(آبنار)،اسکندربیگی،گردآخوره،گردن کلاه، چشمه سردو، دمدشت، ده بید، منصورآباد، چشمه آبگل، حمزه بیگی از جمله روستاهایی بودند که مشایخی ها بنیان گذاشتند. متاسفانه سیر صعودی مهاجرت خیلی از این روستاها را به زمین های کشاورزی تبدیل کرده است.

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

وقتی مصوبه هیئت وزیران در سال 1378 مبنی بر طرح های توسعه ای و بهره مندی از زمینه های اشتغال و رونق اقتصادی در قالب طرح هادی تصویب شد، در جای جای کشور اجرا و به بهره برداری رسید. اما پروژه جابجایی روستای مشایخ به شکلی دیگر در حال اجراست. مهاجرت دائمی و فصلی که نشان از عمر رو به پایان بزرگترین روستای دشمن زیاری در دهه های قبل است. پرونده مردم و زندگی مشایخی ها هر روز پیشرفت کرده است تا جایی که از قطورترین پرونده های شهرستان ممسنی است.

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است
 

در سفر مقامات استانی به مشایخ در شهریور ماه 95 دکتر گودرزی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی وعده ی ساخت مشایخ با آینده نگری 200 ساله را دادند. جابجایی که در سال 1379 کلید خورده است با روند فعلی 20 ساله خواهد شد اگر زندگی تا آن موقع در کانون علم و دین دشمن زیاری ادامه داشته باشد. در مهرماه 94 نیز هیئتی استانی همراه با فرماندار وقت برای حل مشکل مشایخ به این روستا سفر کردند. 
 در شهریور 94 معتمدین روستاهای چناران و مشایخ ساعت ها در استانداری با مقامات وقت به گفتگو درباره مسئله جابجایی پرداختند. روند فرسایشی رسیدگی به این جابجایی هم چنان ادامه دارد. نکته قابل توجه مشکلات مردم مشایخ انتظار از وعده های مکرر مسئولین بوده است. 
چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است



حسن فیاض پور مدیریت بحران سازمان بحران استانداری استان فارس بر بحرانی بودن محل فعلی روستای مشایخ تاکید کرده است. مدیر کل بنیاد مسکن فارس در مصاحبه با سایت ایرنا از واگذاری اراضی 7/5 هکتاری خبر داده است. اما همچنان این وعده ها در پشت دروازه عمل جا مانده است. در سفر مدیر کل بنیاد مسکن روستایی کشور به مشایخ در بهمن ماه 95 فقط به زیبایی باغات داخلی مشایخ پرداخته شد.

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

 ریزش سقف منزل مسکونی، ترک های متعدد در دیوار منازل، جاری شدن آب در منزل مسکونی، منحل شدن مدارس متوسطه و رهسپار شدن خانواده های دانش آموزان به شهر شیراز،عدم دسترسی به فضای توسعه ای، دلسردی کشاورزان و ساکنان مشایخ، رشد مهاجرت به مرکز استان، عدم استفاده از وام های متعلق به طرح های توسعه ای مناطق روستایی، نتایج سردرگمی مردم از وضعیت جابجایی است. آنچنان که شواهد نشان می دهد چراغ زندگی در مشایخ رو به خاموشی است. فصل الخطاب همه ی دستورها قانون است. برای جابجایی در هر نقطه ای مطابق قانون عمل می شود.

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است


عمده فعالیت های مردم روستای مشایخ باغداری و کشاورزی است. دمداری سنتی در کنار کشاورزی معیشتی نیز از دیگر فعالیت های مردم روستا است.
رودخانه تیرمردان یکی از چشمه سارهای طبیعی بخش دشمن زیاری منبع تامین آب کشاورزی و آشامیدنی مردم روستا است. و از جمله مولفه های موثر در زندگی مردم مشایخ زمین های پاریابی پایین دست همین رود خانه است. با توجه به این که گمانه زنی هایی در مورد تعیین مکان جابجایی روستا وجود دارد، مهم ترین اولویت دسترسی آسان مردم به مزارع و باغات آن هاست.
چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است


بهره مندی از مسکن مناسب و ایمن نیز از اولیه ترین نیاز انسان به شمار می رود که متاسفانه تا امروز مردم مشایخ از آن بهره مند نشده اند. توسعه زندگی روستایی در مکان جدید از دیگر مولفه هایی است که مد نظر است، اگر مکان مورد نظر دارای ویژگی های مد نظر باشد احتمال بازگشت بخشی از جمعیت مهاجر روستا در مرکز استان وجود دارد.مکان مورد نظر مناسب زندگی روستایی باشد تا مردم به عزم خود برای جابجایی جامه ی عمل بپوشانند.
چراغ زندگی در مرکز دهستان مشایخ رو به خاموشی است

 گذر در این روزهای کوچه پس کوچه های مرکز دهستان مشایخ نشان از مهاجرت می دهد. از آن جا که شاخص جمعیت در ارائه امکانات و خدمت رسانی دولتی مد نظر است این مهاجرت خود در صدر موانع خدمت رسانی به مردم مشایخ قرار گرفته است.در عوام این شعار بسیار معروف است، حادثه خبر نمی کند. میزان خطر پذیری مشایخ از حوادث بسیار بالا است. و آیا تا به حال به حادثه و بعد از آن فکر شده است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار